Priset för Mitt Lönebesked kommer från 1 september vara 3 kr per lönebesked.

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,
Har ni någon tjänst avseende lönebesked som inte kostar något?
Vi använder Mitt lönebesked och det är lite surt att behöva betala för varje lönebesked även om det inte är stora pengar.
Är t ex appen gratis?

Mvh
Eva
Foto på eva

eva

• 276 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Mia K

Mia K

• 1,656 poäng 1k badge 2x thumb
Vi på vår byrå tycker också detta är märkligt. För ett år sedan marknadsförde ni detta och ville att alla skulle gå över och att det var kostnadsfritt- nu börjar ni ta betalt för samma tjänst bara pga GDPR. Ni kunde ha tagit betalt av nya användare men inte av gamla användare.
Foto på Bha

Bha

• 310 poäng 250 badge 2x thumb
Tycker också det är märkligt och lite surt :-( Jag har sagt till mina kunder att tjänsten är gratis , de skulle godkänna samarbetet , det man måste göra för att få igång tjänsten. Blir inte så bra kundförhållande. Det är inte mycket pengar men att göra på detta vis ???

Foto på Christel

Christel

• 6,340 poäng 5k badge 2x thumb
Instämmer helt! Blir inget bra kundförhållande när man först sagt att det är gratis..
Foto på Lena

Lena

• 274 poäng 250 badge 2x thumb
Jag håller också med alla tidigare kommentarer. Det är ju helt otroligt att ni först "skyller på" GDPR och sedan inte informerar om någon kostnad.

Då blir det väl så att man väljer att tar bort tjänsten om man har många anställda och sedan återgår till det urgamla sättet att lämna ut papperskopior igen. Bakåtsträvande och verkligen dålig service!
Foto på ullabritt

ullabritt

• 832 poäng 500 badge 2x thumb
Håller också fullkomligt med. Jättedåligt. Och så är det något som kommer kost 26:-. Vad är det - har också att göra med mitt lönebesked efter vad jag förstår.
(Redigerad)
Foto på Micke I

Micke I

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Jag betalar fullt tillräckligt för programmet för några få anställda så jag vill inte betala några löpande kostnader för Mitt lönebesked, särskilt när det inte finns några alternativ som är kostnadsfria. Dessutom har ni lovat att det ska vara kostnadsfritt. Förr kunde man skicka lönebesked med epost och det var något mina anställda alltid klarade av. Mitt Lönebesked vill de knappt kännas vid då det är ännu en inloggning som krävs och att skicka lönebesked med post är uteslutet i ett modernt samhälle. Nej Visma. Gör om och gör rätt! Lärde ni er ingenting när ni schabblade med uppdateringen i våras och med katastrofprogrammet Visma eEkonomi?
Foto på Lena

Lena

• 274 poäng 250 badge 2x thumb
Hur har det gått med era avgifter för lönespecar, Visma? Startar det upp nu i september med 3 kr styck eller har ni ändrat er? Det är ju inte bara jag som tycker det är helt orimligt!!
Foto på karwil

karwil

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Riktigt dåligt att ni börjat ta betalt för lönebesked, vi har 500 anställda s det blir en väsentlig skillnad mot tidigare. 
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,218 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Gällande priset så togs beslutet i slutet av mars och sedan dess har vi försökt informera om priset dels via mejl men också här i forumet, jag är jätteledsen om informationen har missats och förstår verkligen ert missnöje i detta.
Jag hoppas ändå att ni ser nyttan i att skicka lönebeskeden på detta sätt.

@Eva: Även appen Min Lön använder motorn för Mitt Lönebesked och det kommer alltså samma kostnad oavsett om den anställde läser sina lönebesked via appen eller på vismaspcs.se.

@Ullabritt: Kostnaden för Visma Lön Anställd är 25:- per månad och anställd. Det är en stämpelklocka där de anställda redovisar sina tider och de förs över till löneprogrammet. Du behöver inte ha tjänsten Visma Lön Anställd för att kunna skicka lönespecifikationerna via Mitt Lönebesked.

@Micke I: det går fortfarande att skicka lönespecifikationerna via mejl, även om det inte är något vi rekommenderar.

Vi jobbar också för att inloggningarna och aktiveringen ska bli mycket enklare - vi vet att det är svårt och att alla aktiveringsmejl inte alltid hittas av de anställda.

/Anna
Foto på lenao

lenao

• 60 poäng
Jag undrar:
"@Ullabritt skriver:  Du behöver inte ha tjänsten Visma Lön Anställd för att kunna skicka lönespecifikationerna via Mitt Lönebesked."

Vad betyder det? Behöver man inte ha appen för att kunna skicka Lönebesked? Hur får man då iväg dem? Förstår inte riktigt?

Väldigt tacksam för svar på mail direkt till mig gärna.

mvh
Lena
lena@flightline.se
Foto på Anna Svensson

Hej Lena!

Till Visma Lön kan du koppla olika tjänster:

Mitt Lönebesked/appen Min Lön 

Där du som löneadministratör skickar lönebeskeden digitalt till den anställde. De kan välja om de vill läsa lönebeskeden på vismaspcs.se eller i sin smartphone via appen Min Lön.
Det kostar 3:- per skickat lönebesked från Visma Lön.

Visma Lön Anställd (gamla Visma Stämpla)
En stämpelklocka där de anställda själva registrerar sina tider och frånvaro och du som löneadministratör importerar uppgifterna till löneprogrammet med eller utan attest.
Denna tjänsten kostar 25:-/månad och anställd.

Det som kan vara förvirrande är att Mitt Lönebesked syns som en flik i Visma Lön Anställd om du har båda aktiverade och det är lätt att tro att de är beroende av varandra.
Men det är alltså två helt fristående tjänster och du kan välja att ha olika tjänster aktiverade på olika anställda.
/Anna
Foto på asspo

asspo

• 542 poäng 500 badge 2x thumb
När jag loggar in på Visma Lön 600 så kommer det fortfarande upp att mitt lönebesked är kostnadsfritt och det var så ni marknadsförde det. Det är helt otroligt dåligt att ni börjar ta betalt för det. Efter allt som hände med Visma Lön anställd vid konverteringen från stämpla så kanske ni skulle behandla era kunder mer respektfullt.
Foto på Anna Svensson

Hej!
Meddelandet är tyvärr hårdkodat i äldre versioner av Visma Lön. Kontrollera att du har version 2018.51 för ett korrekt meddelande.Om du har den senaste versionen får du gärna återkomma med var i programmet du får detta meddelandet./Anna
Foto på asspo

asspo

• 542 poäng 500 badge 2x thumb
Kärnfrågan är egentligen inte meddelandet utan att man förleds att tro att det kommer vara kostnadsfritt men sen när man väl kommit igång då ska ni börja ta betalt.
Foto på Anna Svensson

Hej!Ja, det är tyvärr väldigt missvisande och vi är medvetna om det :(.
Vi har försökt informera sedan mars 2018 att Mitt Lönebesked kommer kosta från 1 september, men tyvärr har meddelandet i löneprogrammet varit kvar./Anna
Foto på Ludolf

Ludolf

• 2,554 poäng 2k badge 2x thumb
E-post skulle kunna gå (ur GDPR-synpunkt) om man sorterar bort lönebesked med sjukdom och utmätning till Kronofogden och delar ut endast dem på papper. Åtminstone om det är den anställde själv som begärt den distributionsvägen.
Foto på eva

eva

• 276 poäng 250 badge 2x thumb

Hej,
Det är OK att skicka lönebesked om de är krypterade, enl information från Företagarnas Live sändning om GDPR.
https://www.foretagarna.se/foretagarna-play/2018/januari/foretagarna-live-gdpr/

Se en bit ner i sammanställningen av de frågor som kom in till dem
https://www.foretagarna.se/juridisk-faq/ovrigt/gdpr-live-fragor/

/eva

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.