Inte alla transaktioner klistras in, Länsförsäkringar - eEkonomi

  • 5
  • Problem
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

När jag klistrar in kontoutdrag från Länsförsäkringar Bank så blir det diverse fel. Bokföringsdatumet tas som bokföringsdatum, men transaktionsdatumet hamnar i beskrivningen. En Swish-inbetalning på 150 kr står med 150 kr i beskrivningen, och beloppet på den transaktionen får saldot på kontot, dvs långt många tusenlappar mer än 150 kr. Dessutom går ju inte det inklistrade kontoutdraget att redigera så enda lösningen för mig nu är att ta bort alla, eller vissa inklistrade transaktioner, och sen skriva in dem manuellt.


- Transaktionsdatumet hamnar  i beskrivningen (onödigt, ta bort det, det skjuter den riktiga beskrivningen åt höger så den knappt syns)

- Beloppet på vissa transaktioner blir fel, det verkar som saldot på kontot efter den transaktionen, tas som beloppet för den transaktionen.

- Inför redigering av samtliga fält i de inklistrade transaktionerna!


Det här måste ni fixa!
Foto på Fredrik

Fredrik

  • 4,138 poäng 4k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 5
Foto på Cliff

Cliff

  • 172 poäng 100 badge 2x thumb
Har samma problem fast oftast uppstår det med Insättningar till vårt Bankgiro
Foto på Gustaf Thorslund

Gustaf Thorslund

  • 1,372 poäng 1k badge 2x thumb
Jag har samma problem. Är det Länsförsäkringar som har ändrat design igen? Transaktionsdatum minns jag inte att jag har sett tidigare (om jag inte tittat närmare på transaktionen).

Ett tidigare problem beskrivs här

Cliff har även rapporterat problemet här

Det vore ju smidigt om det fanns något redigeringssteg innan felaktiga banktransaktioner läggs in. Som det är nu så kan man bara lägga in dem manuellt när det blir något fel. Trist!
Foto på Gustaf Thorslund

Gustaf Thorslund

  • 1,372 poäng 1k badge 2x thumb
Istället för att lägga in transaktionerna manuellt så har jag nu klistrat in dem i en texteditor och redigerat dem där innan jag har klistrat in kontoutdraget i eEkonomi. Redigeringarna jag behövde göra var att ta bort kolumnen med transaktionsdatum och när jag hade en bankgiro-inbetalning så fick jag lägga till en rad med text på. Jag skrev helt enkelt texten "Bankgiro" så när jag har klistrat in det står det "Insättning Bankgiro" i kolumnen för referens.
Foto på Cliff

Cliff

  • 172 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Belopp blir fel vid inklistring, Länsförsäkringar - eEkonomi.

Har problem sen ca 2 veckor tillbaka med Kassa bankhändelser som importeras från Länsförsäkringar bank. Vid bankgiro insättningar tror Eekonomi att saldot på kontot är summan från insättningen. Har ni upptäckt detta problemet och meddelat eran tekniska avdelning?

Mvh Glenn
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,596 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Tack för att ni har tagit er tid till att skriva ert problem på forumet. :)

Vi har konstaterat att det är problem med att kopiera och klistra in kontoutdraget från Länsförsäkringar i Visma eEkonomi och vi håller på att felsöka varför problemet uppstår. 

Självklart återkopplar vi här i tråden så fort vi har något ny information. 

Ha en fin dag!
/Jenny
(Redigerad)
Foto på BeMo

BeMo

  • 102 poäng 100 badge 2x thumb
Jag hittade ett sätt som funkar tills det är fixat helt. Om man går på fliken 'kontoutdrag' i länsförsäkringar istället för transaktioner, där man kan ladda ner kontoutdrag per månad. Om ni kopierar en sida i taget i den pdf filen så funkar det att klistra in. 
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihop! 

Nu är problemet löst med att kopiera och klistra in kontoutdrag när du har Länsförsäkringar som bank. Nu hamnar datum, referens och belopp i korrekt kolumn och det ser bra ut när du nu klistrar in i eEkonomi. 

Ha en fin onsdag!
/Nellie 
Foto på Gustaf Thorslund

Gustaf Thorslund

  • 1,372 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!

Tyvärr kvarstår problemet med att klistra in kontoutdrag från Länsförsäkringar. Eftersom detta problem är "löst" så har jag rapporterat ett nytt problem. Man kan komma runt det genom att klippa ut och redigera insättningarna i en texteditor på samma vis som jag beskrev i min kommentar ovan.

Ha en trevlig helg!

/Gustaf
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Gustaf! 

Tack för att du hört av dig! Vi kontrollerar detta omgående och återkopplar här i forumtråden när vi har mer information :) 

/Nellie 
Foto på Gustaf Thorslund

Gustaf Thorslund

  • 1,372 poäng 1k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fortfarande problem att klistra in kontoutdrag från Länsförsäkringar i eEkonomi S....

Det är fortfarande problem att klistra in kontoutdrag från Länsförsäkringar. Rader med insättningar (via bankgiro) får belopp och allt utom enkronor och ören i saldot i referensfältet. Som belopp hamnar enbart enkronor och ören från saldot. Kortbetalningar verkar fungera bra. Andra transaktionstyper har jag inte testat, men det verkar vara insättningar via bankgiro som är avvikande. När jag klistrar in kontoutdraget i en texteditor istället så saknas det en rad för referens/meddelande. Här är ett försök att illustrera de olika formaten.

Insättning:
<bokföringsdatum><tab><transaktionsdatum><tab>Insättning
<belopp><tab><saldo>

Kortköp
<bokföringsdatum><tab><transaktionsdatum><tab>Kortköp
<betalningsmottagare>
<tab><belopp><tab><saldo>

Problemet verkar ha uppstått när ett annat problem "löstes"
Problem att klistra in kontoutdrag från Länsförsäkringar i eEkonomi Smart

Även om ni inte har någon bankkoppling mot Länsförsäkringar så vore det tacksamt om ni hade ett samarbete iallafall. Det verkar mest som att ni får prova er fram utgående från hur Länsförsäkringar presenterar sina kontoutdrag just nu.
Foto på Gustaf Thorslund

Gustaf Thorslund

  • 1,372 poäng 1k badge 2x thumb
 Man kan komma runt detta problem genom att klistra in kontoutdraget i en texteditor och lägga till en rad för "betalningsreferens", t.ex. bankgiro, och sedan klistra in det modifierade kontoutdraget.
(Redigerad)
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen! 

Nu har vi gjort ytterligare åtgärder så nu fungerar det korrekt att kopiera och klistra in händelser från Länsförsäkringar som bank. 

Ha en fin dag!
/Nellie 
Foto på Lindis

Lindis

  • 252 poäng 250 badge 2x thumb

Hej! När jag klistrar in kontoudraget från länsförsäkringar blir nu swishbetalningarna bokförda helt fel, tex blir en inbetlaning på 50 kr reggad som tex 1,88 kr...

Aldrig varit problem med det tidigare. 
Kom på att man kan ta ut kontoutdraget i excel och kopiera därifrån och då fungerar det att klistra in kontoutdraget. Skönt då slipper jag skriva in allt manuellt iaf :-) 

// Linda

(Redigerad)
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! 

Tack för din återkoppling. Upplever du fortfarande problem när du klistrar in kontoutdraget från Länsförsäkringar på transaktioner efter den 6 februari då vi gjorde en rättning på detta problem?

/Nellie 
Foto på Gustaf Thorslund

Gustaf Thorslund

  • 1,372 poäng 1k badge 2x thumb
Swish har inte nämnts tidigare i detta problem. Inbetalningar fungerade inte efter att ni "löste" problemet första gången. Har ni egna kontoutdrag att testa med?
Foto på Gustaf Thorslund

Gustaf Thorslund

  • 1,372 poäng 1k badge 2x thumb
När bokföringsdatum och transaktionsdatum är olika så verkar ni nu använda transaktionsdatum och tidigare har ni använt bokföringsdatum. Vilket vore, ur bokföringssynpunkt, mest korrekt att använda? Det är olika kortköp (av mig) som jag ser det på.
Foto på Gustaf Thorslund

Gustaf Thorslund

  • 1,372 poäng 1k badge 2x thumb
I brist på svar här så har jag skapat ett nytt problem
Foto på Gustaf Thorslund

Gustaf Thorslund

  • 1,372 poäng 1k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fortfarande problem att klistra in kontoutdrag från Länsförsäkringar i eEkonomi S....

Sedan ert senaste försök att funktionen för att klistra in kontoutdrag från Länsförsäkringar i eEkonomi (Smart?) så plockar ni ut transaktionsdatum istället för bokföringsdatum som ni har gjort tidigare. Vad jag förstått så är bokföringsdatum att föredra för att slippa problem vid avstämning av konton mot banken.

Här kommer ett något modifierat kontoutdrag
2018-02-02    2018-01-31    Kortköp
Företag
    -10,00    1 000 000 000,00
2018-02-02    2018-02-01    Kortköp
Firma
    -10,00    1 000 000 010,00
När jag sedan klistrar in det så får jag följande resultat


Osäker på om ni sett min kommentar i Problem att klistra in kontoutdrag från Länsförsäkringar i eEkonomi Smart och eftersom problemet är markerat som löst så skapar jag ett nytt problem istället.

(Kontoutdraget ska vara en klump oformaterad text, men det verkade inte fungera...)
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Gustaf! 

Jag slog ihop din tråd till den här befintliga och öppnar upp att problemet är pågående. 
Om jag då förstår dig rätt så upplever du fortfarande problem, inte bara med transaktionsdatum/bokföringsdatum, utan att belopp och referens inte hamnar rätt när du klistrar in? 

Jag ska även kika vidare på transaktionsdatum alt. att välja bokföringsdatum istället och jag återkopplar här så fort jag vet mer. 

/Nellie 
Foto på Gustaf Thorslund

Gustaf Thorslund

  • 1,372 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Nellie!

Jag har (vad jag har märkt) inte några andra problem än transaktionsdatum/bokföringsdatum nu. Eftersom inte Swish eller iZettle har varit uppe tidigare, men Swish kom upp efter senaste fixen av problemet, så är det inte helt omöjligt om det finns problem kvar.

Eftersom det inte gick så bra för mig att klippa in mitt exempel på kontoutdrag och det inte verkar finnas något sätt att bifoga filer så har jag lagt det som en fil här. Hoppas att det kan vara till hjälp.

/Gustaf
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Gustaf! 

Tack så mycket för informationen och för länken till kontoutdrag. 

Jag återkommer igen så fort jag har svar gällande Bokföringsdatum/Transaktionsdatum. 
/Nellie 
Foto på Gustaf Thorslund

Gustaf Thorslund

  • 1,372 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Nellie!

Någon uppdatering?

/Gustaf
Foto på Gustaf Thorslund

Gustaf Thorslund

  • 1,372 poäng 1k badge 2x thumb
I brist på uppdatering har jag tittat på när frågan om olika datum har varit uppe tidigare:
Bokföringsdatum verkar på något vis mer rätt, även om transaktionsdatum verkar ok. Dock ska man vara konsekvent, så om ni ändrar något så borde man få välja alternativ i inställningarna.

Jag bokför enligt fakturametoden.
Foto på Emma

Emma

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Jag bokför alltid efter bokföringsdatum eftersom det kan bli fel med avstämningen i Visma mot bankkontot annars! Jag blir ganska störd av detta så hoppas vi får svar nu :) 
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! Jag har ännu inget fullt svar för detta. Jag återkommer så snart jag vet mer! 
/Nellie 
Foto på Emma

Emma

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!

Jag har också märkt att det är fel på bokföringsdatum/transaktionsdatum! Så jag hoppas att den lösning är på gång!
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej allihop! 

Vi har nu gjort åtgärder för att istället hämta Bokföringsdatum när du klistrar in kontoutdraget från Länsförsäkringar. 

Testa gärna så ni ser att det fungerar korrekt! 

Ha en fortsatt fin fredag!
/Nellie 
Foto på sagabok

sagabok

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
Har åter igen problem att klistra in från Länsförsäkringar, behöver få detta löst då det händer titt som tätt, ganska irriterande....
Foto på Fredrik

Fredrik

  • 4,138 poäng 4k badge 2x thumb
En manuell lösning på problemet är att kopiera kontoutdraget och klistra in det i notepad / anteckningar.

Där ser man att varje transaktion är radbruten och står på två rader.

Ställ dig i början på rad 2, tryck backsteg så backar andra raden upp i slutet på rad 1.

Gör så med alla rader. Kopiera sedan allt och klistra in i eEkonomi.

Åtminstone fungerar detta för mig.
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej sagabok! 

Skulle du vilja beskriva lite mer vad det är som inte fungerar? Är det fel på datumen med bokföringsdatum eller transaktionsdatum? Eller är det någon transaktion som försvinner? 

Stort tack. 
/Nellie 
Foto på Fredrik

Fredrik

  • 4,138 poäng 4k badge 2x thumb
Ursäkta att jag hoppar in här, men för min del får jag ibland bara in en eller ett fåtal av transaktionerna, eller (oftast) inte någon alls tillsammans med ett felmeddelande. Löses med det jag skrev ovan där det fungerar felfritt när all information för en transaktion står på en rad istället för två, innan jag klistrar in.
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Jättebra med din input, tack för det! Jag hör av mig via mejl för att få lite mer information. 

/Nellie 
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,596 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Vi har haft några kunder som haft problem med att inte alla banktransaktioner har kommit med när man klistrat in kontoutdraget från Länsförsäkringar. Detta ska nu vara löst så testa gärna så att allt fungerar för er och återkoppla annars här i tråden. :)

Ha en fin dag!
/Jenny
Foto på BeMo

BeMo

  • 102 poäng 100 badge 2x thumb
Hej! Det funkar bättre men fortfarande inte felfritt. Den verkar ofta inte få med transaktioner som har samma namn och summa. Tex jag har en kund som har jättemånga swish inbetalningar, varje månad kommer några av dom händelserna inte in.
Foto på mebm00

mebm00

  • 174 poäng 100 badge 2x thumb
Det funkar fortfarande inte, får felmeddelande:
kunde inte tolka....
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,596 poäng 5k badge 2x thumb
Slå ihop med annan tråd.

Du hittar den nya konversationen här: Kunde inte tolka det som klistrades in, Länsförsäkringar - eEkonomi
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,596 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej allihopa!

Idag har jag glädjen att berätta att vi har gjort en förändring gällande att kopiera/klistra in sitt kontoutdrag från Länsförsäkringar. 

Vi har tidigare haft problem med att läsa in kontoutdrag som innehållit: 
- Parenteser eller specialtecken , och ;
- Transaktioner som gör att saldot på kontot överstiger 1 000 000.

Numera så fungerar det att klistra in kontoutdrag som innehåller ovanstående. Testa gärna hur det ser ut hos er och tveka inte på att återkoppla till oss. :)

Jag vill passa på att informera om att vi inte stödjer att klistra in kontoutdrag från Länsförsäkringar Privat utan enbart från Länsförsäkringar Företag. 

Ha en fin fredag!
/Jenny
Foto på Fredrik

Fredrik

  • 4,138 poäng 4k badge 2x thumb
Det var ju en intressant uppgift du kom med nu. Jag har enskild firma och kör den via mitt privata inlogg på Länförsäkringar, det verkar vara så de hanterar sina kunder med enskilda firmor.

Vad skiljer kontoutdraget åt mellan företag och privat på Länsförsäkringar?  Detta innebär alltså att ni utesluter alla enskilda firmor från att använda funktionen om de är kunder hos Länsförsäkringar...
Foto på Yvonne

Yvonne

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
Jag undrar samma sak, har kunnat klistra in kontouppgifterna tidigare men nu fungerar det inte alls och tar en evig tid att göra för hand.
Det var en av de sakerna jag tyckte bäst om med Visma och minskade risken för ev fel.

Kommer det fortsätta vara så här? Det fungerade ju fint innan? 

För att klargöra har jag alltså ett företagskonto, inte ett privatkonto, men under mitt privata inlogg.
Foto på Yvonne

Yvonne

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
Jag vill verkligen veta detta! Om jag inte längre kan använda denna funktion behöver jag se mej om efter ett annat bokföringsprogram, det är liksom en stor del av vitsen med att använda ert program. Det har fungerat fint i flera år men inte nu efter er senaste uppdatering.
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! 

Gällande att klistra in kontoutdrag både från Länsförsäkringar Företag och Länsförsäkringar Privat, så har vi nu sett över detta och det fungerar att klistra in kontoutdrag till eEkonomi från båda alternativ. 

Ha en fortsatt bra dag!
/Nellie 
Foto på Fredrik

Fredrik

  • 4,138 poäng 4k badge 2x thumb
Strålande nyheter!  Vilken kanonstart på veckan!  :-)
Foto på Yvonne

Yvonne

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
Underbart! Testade precis och det fungerar som det ska :-)
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Tack för er återkoppling Fredrik och Yvonne! 

Härligt att höra att det fungerar bra! :) 
/Nellie 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.