Problem att logga in till eEkonomi

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 10 månader sedan
  • Löst
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! 

En del användare kan just nu uppleva problem att logga in till eEkonomi. Antingen laddar sidan med ett kugghjul eller så möts du av felmeddelande: 



Vi undersöker detta just nu och återkopplar så fort vi har en uppdatering. 

/Nellie 
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,370 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 11 månader sedan

  • 1
Foto på kira

kira

  • 222 poäng 100 badge 2x thumb
Hur går det? Inte bra med en måndag efter månadsskifte att ha ett program som inte går att logga in i! 
Foto på Joakim

Joakim

  • 642 poäng 500 badge 2x thumb
Tappat två timmars jobbtid.
Det var problem redan i fredags då det kändes som systemet var på väg att hänga sig. Började ni titta på det då? 
Foto på Joakim

Joakim

  • 642 poäng 500 badge 2x thumb
På riktigt Visma... den 1 dec 07.46 har ni er första notering om delvisa avbrott i Visma online. Problem inte löst ännu. Det är anmärkningsvärt.
Foto på Marcus Karlsson

Marcus Karlsson

  • 82 poäng 75 badge 2x thumb
Önskade att Econoimcs aldrig la ner, det mesta vart sämre sedan vi var tvungna att köra detta.

Foto på Evelina

Evelina

  • 232 poäng 100 badge 2x thumb
Nu måste ni väl ändå ha någon info att återkomma med? Även om ni inte löst problemet har ni väl någon form av uppskattad tid när Visma kan vara igång igen? Att rekommendera användare att prova logga in en gång i kvarten (er chatt-supports förslag) är ju inte så bra om felet kvarstår flera timmar.

Foto på asa

asa

  • 692 poäng 500 badge 2x thumb
Hur går det med er felsökning???
Foto på Katpet

Katpet

  • 192 poäng 100 badge 2x thumb
Bedrövligt! Hela helgen och nu halva måndagen. Lös det!!
Foto på Jenny

Jenny

  • 62 poäng
Någon slags uppdatering om läget vore uppskattat
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
För alla som undrar om läget: se http://status.visma.com. Tror själv det är snabbaste vägen.

Foto på toppen

toppen

  • 120 poäng 100 badge 2x thumb
Har en viktig kund som sitter fast i tullen eftersom jag fortfarande inte kan maila över fakturan på delarna han hämtat här. svårt att tulla in det då.
Därtill alla andra kunder på hemmaplan som vi inte kan skicka till i dag.
Bedrövlig dåligt att det ska behöva vara så här, stor riska att kunderna hitta andra vägar att handla på pga av er.
Foto på falkenbergstak

falkenbergstak

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Testa att logga in i Explorer, funkar för mig. Dock strular det i Chrome...
Foto på Sandra

Sandra

  • 180 poäng 100 badge 2x thumb
Jag testade att gå in via microsoft edge och det funkar! Normalt använder jag crome

Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,370 poäng 20k badge 2x thumb
Uppdatering 2018-12-03 kl. 13:38: 

Vi uppdaterar just nu och kommer direkt därefter testa av så det fungerar korrekt. Vi har märkt att en del redan kan uppleva att det går bättre att logga in så testa gärna på nytt. 

Jag återkommer när det är helt åtgärdat. Så länge kan du även följa information på status.visma.com 

/Nellie
(Redigerad)
Foto på Martin

Martin

  • 224 poäng 100 badge 2x thumb
Nellie, jag förstår att ni gör vad ni kan för att åtgärda problemet. Jag vill inte rikta någonting mot dig, det är inte rättvist. Men du får gärna ta det vidare.
Tyvärr är det såhär, att vi företagare är alldeles för beroende av ett stabilt system när det kommer till bokföring/ekonomi. Det händer alltför ofta att era system ligger nere, och det tar tid att åtgärda dem. Det är banker som har problem med API för att få in alla betalningar etc etc. Men problematiken är att det är alltid Visma........ Det händer aldrig med fortnox eller liknande system...? Jag är har suttit hela dagen och tagit noteringar av kunder som ringer in och har frågor kring fakturor mm, jag kan inte se ett skvatt. Så trött på allt detta. Vår ekonomiavdelning här internt kan inte utföra jobb, vi kan inte skicka ut kundfakturor till våra kunder idag. Allt det här jag ovan nämner är någonstans kugghjul i vår verksamhet som måste bara fungera. Med detta sagt, kommer jag efter detta lämna Visma och gå över till fortknox. Hoppas ni inte tappar för många kunder till konkurrenter pga detta. Men det känns som nödvändigt att ni kanske borde göra det, eftersom problemen uppenbarligen inte är tillräckligt allvarliga för er. Tack och tjena.
Foto på Camilla S

Camilla S

  • 120 poäng 100 badge 2x thumb
Kan fortfarande inte logga in...suck. Kommer det igång idag????

Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,370 poäng 20k badge 2x thumb
Uppdatering 2018-12-03 kl. 16:48: 

Vi ser att fler och fler användare kan logga in och jobbar i eEkonomi. Dessvärre upplever några användare problem med inloggning till Mina tjänster. Vi fortsätter att göra uppdateringar som förbättrar inloggningen och kommer återkoppla när det är löst för samtliga användare. 

Testa gärna att logga in på nytt, prova en annan webbläsare eller rensa cachen för att bli av med gammal felaktig information. 
För att få enkla instruktioner hur man rensar cachen: rensacachen.nu


Vi kommer fortsätta uppdatera status.visma.com tills det är löst.

/Nellie
(Redigerad)
Foto på Lookass

Lookass

  • 250 poäng 250 badge 2x thumb
Inte så många uppdateringar på status.visma.com. Senaste var för ca 15 timmar sedan. Någon/några borde väl arbeta febrilt med detta och förhoppningsvis kunna avlägga en uppdatering?? 
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,686 poäng 5k badge 2x thumb
Uppdatering 2018-12-04 kl.10:50
Hej!
Vår utvecklingsavdelning har gjort en del förbättringar och kommer fortsätta att arbeta med att implementera fler förbättringar löpande.

Vi kan se att det går bättre att nå Min sida och Visma eEkonomi men upplever ni fortfarande problem så testa att logga in på nytt, en annan webbläsare eller rensa cachen för att få bort felaktig information. 
För att få enkla instruktioner hur man rensar cachen: rensacachen.nu

Status.visma.com uppdateras tills det är löst.

/Jenny
(Redigerad)
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

  • 94,278 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Vi har varit i kontakt med en del användare där det inte hjälper att rensa webbhistoriken eller starta webbläsaren i inkognito-läge.
Om du har testat de lösningarna och det inte hjälper kan du dra ut strömsladden till rautern och vänta 5 minuter. I vissa rauters sparas nämligen en del webbhistorik även där.
Vi fortsätter jobba med problemen vi haft.
/Anna
Foto på M Risberg

M Risberg

  • 2,978 poäng 2k badge 2x thumb
I de fall där ni (Visma) rekommenderar att sonika rensacachen.nu och därmed förstör surfupplevelsen på andra webbsidor med inloggningar, så föreslår jag en variant istället:
Surfa till adressen: chrome://settings/siteData
Ange I rutan Search cookies*: visma (endast gemener)
Under sökrutan, klicka: Remove all shown*
* eller svensk variant / översättning
Denna lösning nollställer läget vad gäller Vismas tjänster - inte andras tjänster / webbsidor.
Det finns mer att läsa i tråden https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/rensa-cachen-lyxmetoden

Och: Om ni har indikationer på att det hjälper att folk startar om sina routrar så gissar jag på att det snarare handlar om DNS-relaterade problem snarare än att en webbcache eller att kakor ska tas bort. Dessa ligger sällan mellanlagrade i en router, medan snarare DNS mycket ofta mellanlagras i en router.

Använder ni er av DNS "round robin" för åtkomst till distribuerade servrar/lastbalans tro?
(Redigerad)
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Inte hela sanningen men vismaonline.com pekar på åtminstone två stycken olika IP-nummer så det KAN vara som du säger, i alla för första steget i inloggningen.

eEkonomi körs på Microsoft molntjänst Azure så det kan finnas andra faktorer som spelar in också.

Men jag håller med om att det är lite trubbigt att rensa hela cachen varje gång det är trubbel med Vismas system.
(Redigerad)
Foto på M Risberg

M Risberg

  • 2,978 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Khedron.

Nästa gång jag har problem med inloggning till eEkonomi så ska jag testa med att rensa DNS-cachen både lokalt och i routern för att se om jag kommer in efteråt, utan att röra min surfcache och kakorna.
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,370 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej! 

Vi kan nu se att inloggningen fungerar bra och det är inga problem att specifikt logga in till Visma eEkonomi.

Kontrollera gärna så du ser att du kan logga in och arbeta i eEkonomi. Om det inte skulle fungera direkt så vill jag att du följer de förslag som finns ovan i tråden. 

/Nellie 
Foto på M Risberg

M Risberg

  • 2,978 poäng 2k badge 2x thumb
Nellie,

När jag skulle logga in i eEkonomi tidigare idag så hade jag problem med det. Inloggningen hängde sig och jag gjorde då enligt "min" metod och inte er; jag rensade cache och kakor specifikt relaterade till Visma - inte andra/alla webbsidor som anvisningarna på rensacachen.nu ju leder till.  Efter det kom jag in i eEkonomi. Så, nej, problemet med inloggning till eEkonomi är inte helt löst ännu.

Läste du mitt inlägg öht? :-)
(Redigerad)
Foto på Lath79

Lath79

  • 148 poäng 100 badge 2x thumb
Såhär många dagar efter er uppdatering, varför är det fortfarande som att jobba i klister när man är inne i eEkonomi?

Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,686 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Lath79 - Jag ber en kollega ta kontakt med dig för att felsöka vidare gällande ditt problem. 

För övrigt så ska det fungera bra att logga in i eEkonomi utan att man möts av ett kugghjul eller felmeddelande. 

/Jenny
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Själva inloggningen har varit ok sedan tidigare i veckan men jag håller med Lath så till vida att det tidigare i veckan också var segare än normalt. Inget jag har klockat så det är högst subjektivt och nu i denna stund när jag är inne i eEkonomi så känns det rappt igen men det var definitivt som sagt inte känslan/upplevelsen för några dagar sedan. (Förrgår? Fredags? Minns inte riktgt när jag var inne senast.)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.