Problem efter programuppdatering

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Har just uppdaterat Visma Förening till version 2018.4. När jag försöker öppna en förening så hamnar jag i en ruta för dabaskonvertering, och fastnar därefter på meddelandet "Det gick inte att ansluta till databasserver (local) \Visma". Föreningsdatabaserna ligger lokalt på samma dator. Vad gör jag?
MVHJan
Foto på JO

JO

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Mia Sundin

Mia Sundin, Moderator

  • 2,652 poäng 2k badge 2x thumb
Kolla så att tjänsten SQL Server (VISMA) finns och är startad. Tjänsten hittar du under Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Tjänster. Är den inte startad - markera tjänsten och välja starta.

Om SQL Server (VISMA) är startad men programmet inte går att starta

Kör först Visma Assist  och valet Reparera  för att dubbelkolla att SQL-servern är startad. Får du felmeddelande eller går programmet att starta nu?


Om programmet fortfarande inte går att öppna testa följande:

Öppna Kontrollpanelen -> Windows-brandväggen, klicka på ”Tillåt en app eller funktion i Windows-brandväggen”.
– Klicka på ”Ändra inställningar” och sedan ”Tillåt en annan app...”.
– Klicka på ”Bläddra” och navigera dig sedan till C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL12.VISMA\MSSQL\Binn och dubbelklicka på filen Sqlservr.exe.
– Klicka sedan på ”Lägg till”.
Gör sedan om samma steg fast för filen sqlbrowser.exe som du hittar under C:\Program Files (x86)\Microsoft SQL Server\90\Shared.
Testa att komma in i företaget nu.

Mia