Problem i Återkommande faktura - eEkonomi

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Löst
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Under perioden 25 april - 4 maj har vi haft problem i funktionen Återkommande faktura.
Har du använt dig av funktionen under denna period kan dina fakturor ha fått fel fakturadatum, period och/eller förfallodatum

Vad du behöver göra nu:


  1. Kontrollera så att det står rätt datum för nästkommande faktura i din mall för Återkommande faktura. Det gör du under Försäljning - Kundfakturor - fliken Återkommande faktura och i kolumnen “Nästa faktura”.
    Stämmer datumet kan du gå vidare till punkt 3 och punkt 4.
    Stämmer inte datumet, fortsätt läs punkt 2, 3 och 4:


  2. Stämmer inte datumet i kolumnen “Nästa faktura” behöver du markera mallen det gäller, klicka på Redigera och ändra inställningarna genom att uppe till höger klicka på “Ändra inställningar för återkommande faktura”, fyll i rätt datum under Fakturadatum och klicka på Spara.


  3. Har du ett glapp mellan senaste fakturan som är skickad till kund och datumet som står i “Nästa faktura” och din kund ska bli fakturerad för denna period,  behöver du skapa fristående kundfakturor. Det gör du under Försäljning - Kundfakturor - Ny faktura. Då utgår du alltså inte från funktionen Återkommande faktura.


  4. Kontrollera de kundfakturor du skickat ut under denna period. Har de fått rätt fakturadatum, rätt period utskriven på fakturan samt rätt förfallodatum? I så fall behöver du inte göra några åtgärder för dessa fakturor.

    Har fakturorna fått fel information behöver du ta ställning till om du vill ändra detta ut till din kund. Du kan i så fall skapa och skicka en kreditfaktura till kunden och sedan skapa en ny korrekt faktura. När du skapar en ny korrekt faktura utgår du inte från funktionen Återkommande faktura utan går direkt till Försäljning - Kundfakturor och klickar på Ny faktura.

Problemet med Återkommande faktura är nu löst och efter att du har gått igenom dessa 4 steg kan du använda dig av funktionen Återkommande faktura som vanligt igen.

Har du några frågor eller funderingar? Tveka inte på att kommentera här i tråden så hjälper vi dig!


Ha en fortsatt bra dag!
/Nellie
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,370 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 5 månader sedan

  • 1
Foto på Johan

Johan

  • 334 poäng 250 badge 2x thumb
Så detta funkar bara på alla nya mallar, de som redan är skapade fungerar inte och jag måste lägga upp alla på nytt?
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,370 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Johan! 

Du behöver inte lägga upp någon mall på nytt. Men du behöver däremot gå in på de mallar du använt under denna period och kontrollera att datumet för nästa faktura är Ok. Jag rekommenderar dig till att gå igenom alla 4 punkterna för att på så vis se om du har rätt inställningar framöver på dina mallar. Därefter är det okej att utgå från dem när du vill fakturera igen. 


Ha en fortsatt bra dag!
/Nellie 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.