Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Problem i Visma Bokslut?

Vi har nu två gånger, om än med väldigt lång tid mellan, råkat ut för att det jobbas och görs bilagor i ett bokslut under dagen. När man sedan öppnar bokslutet dagen efter så är alla bilagor tomma och man får göra om allt. Det enda vi vet är att den senaste gången så betedde sig programmet underligt vid nedstängning, det blev så där dimmigt grått som dom kan bli och nedstängningen tog tid. Är intresserad av att vet om fler märkt av detta eller om det vara är vi... underlättar felsökningen rätt rejält med den infon.. tack på förhand..
12 SVAR 12
LW -60
UTFORSKARE

Det är vansinnigt tråkigt när sånt här händer. Jag har inte råkat ut för det själv, men jag undrar i min stillhet varför det inte finns någon sparaknapp i programmet.

Under programinställningarna har jag satt in att den ska spara var femte minut, men jag önskar att man skulle kunna förmå programmet att spara varje minut. Idag är datorerna så snabba att det inte borde vara några problem att den sparar så ofta. Sånt här brukar ju också inträffa den dagen man för en gångs skull inte bemödade sig med att ta en backup också...

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig bättre, men jag hoppas Visma lägger till en sparaknapp snart.

Mvh Lena

Tack för din info. Hade lärt mig att det sparades hela tiden, vilket då var fel. Kollade och vi hade inställt att det sparades när man stängde programmet. Antar att det är grundinställningen och antar att det var det som programmet då misslyckades med, d.v.s att spara när det stängdes ner... har ställt om till var 5:e minut jag också nu... och håller med om att en sparaknapp vore mycket bättre eller valfri tidsrymd. Från 0 och uppåt.. För nog trodde jag att det sparades löpande när man inte har en sparaknapp... Var tvungen att kolla och kan inte hitta samma inställning i Admin så jag antar att det sparas hela tiden... Ja, man lär sig något varje dag.... och ibland för sent...

Har ju väldig svårt att först varför man har gjort ett program så att det är helt beroende av att själva nedstängningen inte misslyckas och att man dessutom inte kan spara när man vill. Märkligt och borde åtgärdas....

I Admin sparas det så snart man går från kortläge till listläge, påbörjar registrering av något nytt eller stänger modulen. Har nog bara någon enstaka gång råkar ut för att det blir grått i Admin och då har nog det jag lade in senast försvunnit tror jag.

Det är ju ett otroligt merarbete att göra om allt när det går snett. En annan grej i Bokslut är att så snart jag har gjort en uppdatering av programmet, försvinner mina grundinställningar jag haft, såsom typsnitt + storlek och marginaler och lite annat jag i hastigheten inte kommer ihåg nu.

Mvh Lena

Jo, efter den här infon jag fick av Lena, tusen tack för det, så har jag då ställt in programmet så att den sparar var 5:e minut. Och sedan har jag tänkt lite till....
Om jag nu låt säga drar igång ett bokslut på morgonen, jobbar på under dagen och skapar bilagor m.m. Programmet sparar då var 5:e minut vilket då är kanon. Men på eftermiddagen så misslyckas den sista sparningen, typ som den gjorde häromdagen för oss med då vid nedstängning, och alla bilagor blir tömda, som dom blev för oss. Är det då så att jag lik förbaskat har ett tomt bokslut därför att den sista automatsparningen nollade de tidigare (vilket jag antar sker)? Eller kan man kanske då återställa filen till tidigare version? Eller är jag även då rökt?
Och en annan tanke är ju denna, om jag nu ställt in var 5:e minut innebär det då att om jag avslutar programmet innan det gått 5 minuter, tappar jag då det jag gjort sedan förra sparningen eller fungerar det så att det är var 5:e minut och vid avstängning? Vilket jag verkligen hoppas är fallet....

Det bästa vore ju en spara knapp, framförallt så att man, precis som i Skatt, kan göra ett komplett bokslut. Spara det. Sedan joxa lite olika alternativ och spara dom som version 2,3,4 osv... Idag så kan man inte "leka" i bokslut för att testa olika utfall utan att tappa originalet. Detta då jag inte kan påverka sparningen... 
AnnicaL
CHAMPION

Jag har tack och lov inte råkat ut för detta problem men håller helt med föregående om att en sparaknapp borde finnas. Jag trodde också att allt sparades direkt just för att det inte finns nån sådan knapp! Men nu lärde jag mig nåt nytt och ska genast ställa om i inställningarna. Har bara kört programmet i sådär 15 år...

Där ser man, fler än jag som missförstått den funktionen.... 

Jag försöker att komma ihåg att ta backup, vilket jag naturligtvis missar emellanåt, men backupfunktionen i programmet är suverän, för man kan välja om man vill ta backup på alla företag eller enbart ett, precis som i Admin. Det finns knapp för att markera alla eller avmarkera alla bolag. Hur enkelt som helst, men det är ju inte alltid man kommer ihåg den funktionen...

Mvh Lena

Fick det tipset av supporten i mitt fall men jag kollade då och säkerhetskopian på just det bolaget blev på dryga 18 mb och vi har 308 aktiva bokslutsbolag så extra säkerhetskopior av bokslutsbolagen skulle på sikt ta en jäkla plats tyvärr...

Förstår vad du menar.
Mvh Lena
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej AccountantfromHell_singland mfl,

Fick ett tips av en kollega som berättade hur hon arbetar i Visma Bokslut. Genom att trycka Esc-tangenten och stänga ner modulerna i programmet lite då och då under dagen säkerställer hon att det inte gått en hel dag sedan allt sparades. Hoppas detta kan underlätta för någon. 

/Kristina

Absolut men jag undrar även lite hur det då blir om det blir som det blev för oss (väldigt bra meningsuppbyggnad här tycker jag....). Om jag nu jobbar med ett bokslut, sparar t.ex. genom att trycka Esc lite då och då och programmet sedan gör en ny sparning när jag stänger ner (vilket jag antar att det gör) och då något går fel och det blir en tom, som det blev för oss... Vi vet ju inte varför det blev så här men den version vi öppnade dagen efter var tom...