Problem med ändringsverifikation

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Bekräftat
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har fått problem med en ändringsverifikation, beskriver steg för steg vad jag gjort:

Mina inställningar för verifikationer är ”Tillåt ändringar av verifikationer, dvs använd preliminära verifikationer” och ”Spara borttagna rader så att de kan visas i efterhand”.

Jag har skapat resultatenheter som jag inte hade vid årets början.

Jag hade ingen resultatenhet på konto 3041 i verifikation C22 från låst period 150220.

Jag gick in på verifikation C22 och valde ”Skapa ändringsverifikation”, valde att inte ”Kopiera verifikationen med omvända tecken”.

När jag var inne på den nya ändringsverifikationen blev jag osäker på beloppet och valde att avbryta.

Gick tillbaka till listläge och valde istället en annan verifikation som också skulle få resultatenhet, C45 från ej låst period 150409, dvs preliminär verifikation.

På verifikation C45 strök jag en rad på konto 3613 som saknade resultatenhet, och la till en likadan rad med resultatenhet.

Vad jag inte observerade var att Visma Administration 500 fortfarande var i ”Ändringsverifikation-läge” med resultatet att jag fick en oönskad koppling mellan låst verifikation C22 och preliminär verifikation C45.

Status just nu:

På verifikation C22 från låst period står det ”Korrigerad av ver nr C45” och jag kan därför inte skapa en ny ändringsverifikation för korrigering av resultatenhet.

På verifikation C45 från olåst period står det ”Korrigerar ver nr C22”, i övrigt stämmer denna.

Fråga 1:

Jag vill få bort kopplingen mellan verifikation C22 från låst period och verifikation C45 från olåst period, hur gör jag?

 

Fråga 2:

Om jag gör samma misstag igen, hur gör jag för att avbryta läget ändringsverifikation?


Mvh Conny

Foto på CHn

CHn

  • 1,976 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

  • 1
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 46,970 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Conny, 

Tack för att du uppmärksammar oss om detta. Vi har kliat oss i huvudet en lång stund här och återskapat precis det du skriver. Det blir ju heltokigt.

Vi har registrerat detta som ett fel hos oss så vi får åtgärda orsaken till att kopplingen blir fel i det här scenariot. Jag kan inte riktigt se vad du kan göra för att undvika detta mer än att vara medveten om det tyvärr blir en felkoppling just nu om du har en påbörjad ändringsverifikation (som inte har registrerats) och sedan registrerar en ändring av en befintlig verifikation. 

Vi kontaktar dig så vi kan hjälpa dig med det som redan blivit fel, det kan du inte åtgärda på egen hand. 
Foto på CHn

CHn

  • 1,976 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Helene,
Innan ditt svar här i forumet fick jag svar från Visma Support via mail [EpostID: 10469134] att det inte går att ta bort kopplingen.

Om du menar att det ändå går att göra så är jag tacksam för hjälp.
Mvh Conny
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 46,970 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen Conny, 

Beklagar att du inte hört ifrån oss ännu. Problemet i din verifikationslista har bollats här fram och tillbaka för att förbereda hur vi bäst hjälper dig få ordning på detta. Vi har inte haft något liknande fall tidigare och just när det kommer till bokföringen är vi väldigt försiktiga. Vi kommer troligtvis behöva ta fram ett intyg till dig så att du kan visa vilken typ av åtgärd vi har gjort i din bokföring för att få bort felkopplingarna, så att eventuella händelser i behandlingshistoriken kan spåras till en förklaring. Vi hör av oss inom ett par dagar när vi har rätt personer på plats här hos oss för detta. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.