Problem med Appen Lön Anställd

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

I maj uppdaterade vi Lön Anställd helt enligt era anvisningar. Fram till den 30 april är det tider i Visma Stämpla som lagts in, dessa klarmarkerades innan uppdateringen. Nu har följande problem uppstått när jag startat upp lönekörningen i maj och fört över tider:

1. För en anställd som har sjukfrånvaro hela april månad kom all frånvaro mer förutom en dag där det stod ett felmeddelanden "Fel i schema". Den dagen skiljde sig inte från någon av de andra registrerade dagarna. Dessutom la lönesystemet upp det som Dag 1-14 fast personen redan föregående lönemånad kommit till Dag 15-90.

2. När man nu öppnar appen Lön Anställd kommer meddelande "Ny period att klarmarkera" vilket inte är korrekt då vi har föregående månad som frånvaroperiod. Det går heller inte att klarmarkera eftersom alla dagarna i maj ännu inte är registrerade, felmeddelande "Fel finns i perioden kontrollera dina dagar". Detta gäller samtliga anställda. Kan tillägga att vi i början på året ändrade frånvaroperiode från 15 föregående månad till den 16 innevarande månad att istället vara hela föregående månad. Detta har dock fungerat i Visma Stämpla utan problem.

Vi använder Visma Lön 600.
Foto på Asa

Asa

  • 294 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Jenny

Jenny

  • 5,834 poäng 5k badge 2x thumb

Ang fråga 2 så är det en bugg hos Visma, vi har den också. Det ska ni bara kunna strunta i. (Och hoppas att det inte skapar problem vid månadsskiftet)

Foto på Asa

Asa

  • 294 poäng 250 badge 2x thumb
Tack Jenny :-) Då hoppas jag det rättar till sig senare.
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Gällande fråga 1 undrar jag bara om dagen programmet hade problem med och skrev "fel i schema" gällde det möjligtvis den 2/4 (annandag påsk)?
Fick ni nåt glapp mellan frånvaro från mars till april månads så att programmet hade kunnat uppfatta det som en ny period, eller ändrades sjukfrånvarons procentsats?

I annat fall hade vi gärna velat kika i ditt Visma Lön Anställd så du hade gärna fått kontakta supporten som du når här.

Ha en fin dag!

/Cecilia
Foto på Asa

Asa

  • 294 poäng 250 badge 2x thumb
Nej det var inte den 2/4. Följande meddelande stod på rapporten efter synkroniseringen:
2018-04-03 Sjuk, 8,00 tim gick inte att importera
2018-04-30 Sjuk, 8,00 tim gick inte att importera. Kontrollera schematiden.

Jag hade också problem med ytterligare en medarbetare som varit FL, där stod:
2018-04-30 Övrig frånvaro - föräldraledig, 8,00 tim gick inte att importera. Kontrollera schematiden.
Han var också FL del av dag den 13/4 samt 20/4 och där kommer tiderna in rätt i Visma Lön. 

Kan tilläggas att den 30/4 har varit halvdag med 4,75 tim arbetstid, vet inte om det kan vara en del av anledningen.

Det var inget glapp i sjukfrånvaron, men jag vet att när jag la in tiderna i Visma stämpla använde jag delvis funktionen fr o m - t o m, och vissa dagar lag jag in dag för dag. Vet inte om det har gjort att systemet uppfattat ett glapp.

Hade gärna kontaktat er support för att lösa detta, men med de långa väntetider ni har måste jag hitta en bättre tidpunkt.

/Åsa
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

  • 94,218 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Åsa!

Om du inte har fått ordning på det så skulle jag vilja att du testade att gå in under Arkiv - Synkronisera internettjänster - Supportinformation i Visma Lön. Klicka på den nedersta knappen: Återställ information om Visma Lön Anställd. Markera därefter i Synkronisera register och knappen Synkronisera under Arkiv - Synkronisera internettjänster. Det borde fixa till problemen med 30/4.

Glappet i sjukfrånvaron behöver vi nog precis som Cecilia skrev kika närmare på om det inte löser sig.
Foto på Asa

Asa

  • 294 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Anna,

Det finns ett val som heter "Återställ inställningar för Visma Lön Anställd". Är det den du menar? Står att man bara får göra det i samråd med er support, så jag vill vara säker.
/Åsa
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

  • 94,218 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Ja, knappen som är längst ner: Återställ inställningar för Visma Lön Anställd.
Därefter behöver du synkronisera register på nytt under Arkiv - Synkronisera internettjänster.
/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.