Problem med att återläsa säkerhetskopia 2018.5 - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Efter uppdatering till 2018.5 förening kan jag inte läsa in säkerhetskopia. Jag får detta felmeddelande "Det gick inte att ansluta till databasserver (lokal) VISMA"  har jag missat något vid installationen, vad gör jag nu?

Foto på HoloMorkohbf

HoloMorkohbf

  • 150 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,092 poäng 5k badge 2x thumb
Hej HoloMorkohbf!
Kolla så att tjänsten SQL Server (VISMA) finns och är startad. Tjänsten hittar du under Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Tjänster.
Är programmet installerat på en server och klient/klienter så finns denna tjänsten på serverdatorn.

Är tjänsten startad gå vidare med nedanstående:
Kör först Visma Assist Administration och valet Reparera Visma Administration för att dubbelkolla att SQL-servern är startad. 1. Gå in under C:\Program Files (x86)\SPCS\SPCS Administration, dubbelklicka på filen SQLInst.exe
2. Öppna Visma Assist Administration och klicka på Reparera databaser. Testa att komma in i företaget nu. 
3. Öppna Kontrollpanelen -> Windows-brandväggen, klicka på ”Tillåt en app eller funktion i Windows-brandväggen”.
– Klicka på ”Ändra inställningar” och sedan ”Tillåt en annan app...”.
– Klicka på ”Bläddra” och navigera dig sedan till C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL12.VISMA\MSSQL\Binn och dubbelklicka på filen Sqlservr.exe.
– Klicka sedan på ”Lägg till”.
Gör sedan om samma steg fast för filen sqlbrowser.exe som du hittar under C:\Program Files (x86)\Microsoft SQL Server\90\Shared.
Testa att komma in i företaget nu