Problem med att klienterna tappar anslutningen till SQL värddatorn ungefär hela tiden. Visma Adm 2000

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
Vi har sedan anvisning ifrån detta forum uppgraderat till SQL versionen av Visma Administration 2000 då vi kör OsX med Parallels och för att slippa Codebase fel.

Det har mycket riktigt slutat komma codebase fel men detta har bytts mot att programmet tappar anslutningen till servern ungefär hela tiden. Det kan hända om programmet inte används på några minuter, eller mitt i inmatning.

Detta är helt oacceptabelt och måste lösas.

Våra datorer är uppdaterade på alla sätt möjliga, både Windows värddatorn (Win 10 pro) och
klientdatorerna. (Win 10 och Parallels 12)

Vi kör Kablat nätverk med mycket kompetenta routrar/switchar så det är inte att nätverket är slött som är problemet.

Foto på Daniel

Daniel

• 624 poäng 500 badge 2x thumb
  • Sur för tredje gången idag med Visma produkter

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,474 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Daniel!

Jag ska se till att vi kontaktar dig för att titta vidare på varför ni får det så här. 
Foto på Daniel

Daniel

• 624 poäng 500 badge 2x thumb
Ni har fortfarande inte kontaktat mig angående detta....
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

Hej!

Vi har ett ärende här där du pratade med Ellinor hos oss för 11 månader sedan. Enligt detta ärende skulle du återkomma till oss efter att du noterat alla tider detta inträffade under en dag, samt skicka in en assistfil till oss från servern och klienten. 

Vi skickar ett nytt mejl till dig där du kan återkomma med den information vi behöver.
Foto på Pelle

Pelle

• 60 poäng
Vi har samma problem. Tappar alltid kontakten efter ex lunchen.
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,162 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Pelle!

Ledsen att det dröjt med svar i denna tråd. Jag ska se till att du blir kontaktad av en kollega. 
Foto på Jurgen Picha

Jurgen Picha

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Vi har samma problem. :-(
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,162 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Jag ber en kollega kontakta dig. 
Foto på Markus Petersson

Markus Petersson

• 70 poäng
Samma problem. Uppstod precis efter att vi uppdaterat programmet.  Varigt 2 vänder i supporten vid det här laget... ingen lösning
Foto på Alexanderolsson

Alexanderolsson

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Vi har samma problem. Felet verkar uppstå på specifika datorer oftare än andra. Alltid efter raster när man varit ifrån datorn en stund och kommer tillbaka så står det felmeddelandet om frånkopplad. Finns det någon form av lösning för detta?
Foto på Markus Petersson

Markus Petersson

• 70 poäng
Dök felet upp för dig i samband med en uppdatering? 
Foto på Alexanderolsson

Alexanderolsson

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Vi har haft liknande scenario i en äldre version men det slutade upp under en längre period och nu direkt efter senaste uppdateringen så drog problemen igång igen. Börjar tvivla på att det finns en lösning efter många olika tester...
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

Hej!

Jag ska se till att ni Markus och Alexander blir kontaktade så att vi löser detta. Jag mejlar er för att få era telefonnummer. 
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

Hej!
Jag tänkte uppdatera denna tråden att det kan bero på olika saker, och i samband med felsökning har vi konstaterat att man kan tappa anslutningen till databasen/serverdatorn om klientdatorn eller serverdatorn gått i viloläge/energisparläge, eftersom man då tappar anknytningen till övriga datorer i nätverket. 

Så prova med att ta bort strömsparläge/energisparläge på datorerna. Så här gör du i följande Windowsvarianter.

Windows 10
Välj Start - Inställningar - System - Energialternativ - Fler energiinställningar.

Windows 8.1/Windows RT 8.1 
Svep in från skärmens högerkant, tryck på Sök (om du använder en muspekare pekar du i det övre högra hörnet av skärmen och för pekaren nedåt och klickar sedan på Sök). Skriv Energialternativ i sökrutan och tryck eller klicka på Energialternativ.

Windows 7
Välj Start och klicka på Kontrollpanelen. Klicka på System och säkerhet och klicka sedan på Energialternativ.

Ändra sedan tiden på att datorn ska sättas i Strömsparläge/energisparläge till Aldrig.
(Redigerad)