Problem med stor säkerhetskopiera - Enskild Firma

• 2
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)

Jag har tidigare säkerhetskopierat utan problem genom att gå in via arkiv mm och mailat till en eller två hotmailadresser. Efter uppdatering av senaste versionen går det inte att säkerhetskopiera längre, filen är för stor. Jag har pratat med er i telefon och har nu sparat ner säkerhetskopian på skrivbordet och den är på 15,5 MB. Vad har hänt? Känns inte kul att inte kunna säkerhetskopiera.

En annan fråga är fall programmet självmant "lägger till rätta" inbetald F-Skatt. Ni vet, skatten man betalar i januari i år avser ju egentligen 2015. Precis som F-skatten januari 2015 avsåg 2014.

Tacksam för svar snabbt, olustigt att inte kunna säkerhetskopiera.

Med vänlig hälsning Lena (som hjälper Amanda med hennes bokföring och fakturering)

Foto på Amanda

Amanda

• 70 poäng

Publicerades för 3 år sedan

• 2
  • 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,196 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Lena!

Felet beror troligtvis på att säkerhetskopior som tas automatiskt av programmet följer med i säkerhetskopian. För att minska detta kan du gå in under Hjälp - Om Visma Enskild Firma, knappen Systeminfo. - Jag tar detta vidare.
Högerklicka på sökvägen som står till höger om Företagskatalog och välj Öppna mapp.
Säkerhetskopior heter .PBU och det kan finnas till exempel i de olika mapparna för Deklaration och även i mappen Säkerhetskopia vid konvertering.
Flytta dessa säkerhetskopior till någon annanstans om du vill spara dem och sen ska det gå bättre att säkerhetskopiera.

/Anna
Foto på Goran

Goran

• 330 poäng 250 badge 2x thumb
Såg nu att säkerhetskopiefiler har mer än tredubblats. Skedde tidigt 2018 vad jag kan se.
Foto på JohanL

JohanL

• 92 poäng 75 badge 2x thumb
Hej, jag har samma problem. Back up-filer har blivit allt större senaste åren. 
Nu är den gigantisk - 1,3 GB! (bara 120 ver/år, ett antal år nu) Förstår inte varför det måste bli så stort, handlar ju bara om primitiva data, ingen grafik eller bilder. 

Jag försökte gå in i Systeminfo enligt vägledningen ovan, men sedan ser det inte ut så, finns inga sökvägar till företagskatalog osv.  

Snälla, återkom med mer hjälp om hur man löser detta
/ Johan
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 4,944 poäng 4k badge 2x thumb
Hej JohanL,

Det låter märkligt att du inte har några sökvägar till företagskatalogen när du är inne och kollar på Systeminfo i Enskild Firma. Om du öppnar utforskaren på datorn hade du själv kunnat klistra in eller klicka dig fram till följande sökväg: "C:\ProgramData\SPCS\Visma Enskild Firma\Företag" - Där efter behöver du klicka in på den företagsmapp som gäller för ditt företag och sedan flytta ut mappen som heter Säkerhetskopia vid konvertering. Den kan du lägga ut på t.ex. skrivbordet och sedan testa att ta en säkerhetskopia på nytt för att se om den minskas ner för dig. Om du har flera FTGX-mappar där kan det vara så att du inte vet vilken som gäller för vilket företag och då är tanken att det är det du ska se sökvägen för när du är inne i systeminfo i programmet.

Om du inte får till det får du gärna höra av dig till oss på supporten på chatt eller telefon. Du kan hitta uppgifter och öppettider på sidan Kontakta oss.

Trevlig helg!
/Theodor
Foto på JohanL

JohanL

• 92 poäng 75 badge 2x thumb
Tack! Följde din instruktion och det funkade (och sökvägen fanns mycket riktigt under systeminfo). Flyttade konverteringsmappen och vips - nu är backup-fil blott 3 MB 

Toppen, tack för hjälpen.