Problem med Inkommande Följesedlar - Admin 2000

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 4 veckor sedan
  • Löst

Efter den senaste uppdateringen 2018.5 så har vi noterat att det
ibland blir problem med Inkommande följesedlar.
Ibland så kan den korrekta leverantören försvinna från
följesedeln efter man gjort inleveransen.

Ska försöka förklara lite kortfattat:

  • Efter jag valt att göra en Ny inleverans så väljer jag Leverantör och därefter en liggande beställning under fliken Beställt.
  • Jag klickar på ”Leverera alla rader”
  • Därefter klickar jag på NY för att göra ytterligare inleveranser.

Men någonstans i detta flöde när man klickar på Ny så verkar det som Visma plockar upp den senaste inleveransen istället för en ny blank. Det är då möjligt att välja en ny leverantör. Men om man gör det kan man inte välja tillbaka till den korrekta, knappen ”Plocka” är urgråad.

Detta har nu hänt ett flertal gånger och vad jag får göra då är att makulera följesedel (innefattar även att sätt 0 i inlev) och göra om den ursprungliga inleveransen på nytt och då får man ett nytt regnr.

Men i av fallen så hann vår ekonomi avd köra en Lagerjournal med påföljd att man nu inte kan makulera följesedel än mindre byta leverantör. Så nu ligger den följesedel i vår lista utan att vi kan göra något med den.
Vi har kört Registervård utan att det blev någon skillnad.

Så mitt ärende är alltså två stycken.

  1. Göra er uppmärksamma på att det inte fungerar 100% korrekt med Inkommande följesedlar
  2. Få hjälp med hur vi får bort den liggande följesedel (1229) vi har i listan

Jag bifogar några skärmdumpar så ni kan se vad jag försöker förklara.

 Mvh

Kenneth


Foto på Kenneth Heno AB

Kenneth Heno AB

  • 194 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

  • 1
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 4,948 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Kenneth Heno AB.
Detta var ett fel som nu är rättat i version 2018,6. Det finns status under kända fel på hemsidan. Denna version finns för nerladdning på min sida inom några timmar.
Foto på Kenneth Heno AB

Kenneth Heno AB

  • 194 poäng 100 badge 2x thumb

OK va bra :-)
Blir även då min fråga 2 löst med denna uppdatering?
Dvs "Få hjälp med hur vi får bort den liggande följesedel (1229) vi har i listan" ?
Mvh
Kenneth
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 4,948 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Kenneth Heno AB.
Du kan inte radera en inkommande följesedel utan för att få bort den kan du makulera den, om den har värde som ska användas behöver den plockas upp på en leverantörsfaktura. 
Alternativt spara den till kommande, bara att byta leverantör på den som ligger skapad. 
Foto på Kenneth Heno AB

Kenneth Heno AB

  • 194 poäng 100 badge 2x thumb
OK, jag ska kanske förtydliga problemet.

Just denna följesedel 1229 har inte ens en leverantör men det finns inlevererade poster på den.
I detta fall så har vår ekonomi avd kört en Lagerjournal med påföljd att man nu inte kan makulera följesedel än mindre byta leverantör. Så nu ligger den följesedel i vår lista utan att vi kan göra något med den.
Vi har kört Registervård utan att det blev någon skillnad.
Se gärna skärmdumparna ovan så ser du att vi varken kan Makulera den (en dialogruta säger det) eller Byta leverantör, knappen "Plocka" är nämligen urgråad.

Min fråga var då om detta går att lösa i nya versionen 2018.6?
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 4,948 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Kenneth Heno AB!
Har du möjlighet att plocka upp den på en Leverantörsfaktura så kan du få bort den på det viset. Det tänker jag att du ska kunna göra även om Lagerförändringsjournalen är utskriven. 
I annat fall så får vi hjälpa dig. Det kommer inte att hjälpa med en registervård eller en ny version utan detta är specifikt på just den inkommande följesedeln.