Problem med integration efter uppdatering till Visma 2017.11 - Administration 2000

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag får ett felmeddelande när jag försöker hämta ut produkter från Visma Administration 2000 efter att ha uppgraderat från V2016.21 till V2017.11 och jag är tacksam för hjälp.
 
De steg jag genomfört:

  • Hämtat ut alla produkter via API (från en C#-applikation) före uppdateringen
  • Installerat nya versionen av Visma, loggat in och migrerat databasen
  • Försökt hämta ut alla produkter igen via samma C#-applikation (med enda skillnaden att API-dll:erna bytts ut mot de nya) 
På första produkten jag försöker hämta ut får jag ett felmeddelande som förbryllar mig: ”Webbshopen är inte aktiverad”. Jag har kikat i såväl Visma-inställningarna som ini-filen för företaget, och bägge visar att webbshopen är aktiverad (om jag inte missförstått något totalt). Det går också alldeles utmärkt att markera artiklar som ”webbshopartikel” i Visma-programmet.
Not: Jag har även försökt importera data beståede av kunder och ordrar med samma C#-applikation, och det fungerar felfritt såvitt jag kan bedöma.


Detaljerad felbeskrivning:

Koden som genererar felet:





Felet i detalj:





Exception-meddelandet:





Webbshop-Inställningar i Visma:





Utgdrag ur ini-filen för aktuellt företag:





Det går alldeles utmärkt att markera artiklar som ”webbshopartikel” i Visma-programmet.
Foto på Viking Yachting

Viking Yachting

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 2 år sedan

  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 27,064 poäng 20k badge 2x thumb
Prova uppdatera till 2018.01

Utan att veta vad det är för integrationslösning du har kan jag bara gissa vad som kan vara fel. Jag har inte heller för stor erfarenhet av att felsöka i integrationslösningar utan bara gissar hejvilt...

Som alltid innan man skall in och "leka" i ett skarpt system så ta en backup och även en system-backup.

Körde du en registervård innan uppdateringen till 2017.11?
Har du försökt avinstallera gammal integrationslösning helt och installerat om den nya (efter omstart av datorn)
Kör en registervård.

Har du gjort något i programmet EFTER installationen till 2017? Om du gjort det är det inte läge att göra en "roll-back" och gå tillbaka till äldre version utan du får kontakta supporten och eventuellt skicka in en backup fil till dem så att de kan titta på problemet. Under tiden kan du inte jobba i programmet eftersom de kommer rekommendera dig att installera från backup som de gjort i ordning.

Om du inte gjort det hade jag provat installera om 2016 och kört en registervård i den versionen och sen installerat 2018.

//Davor P
Foto på Viking Yachting

Viking Yachting

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb

Det jag gjort (enligt instruktion från Davor):

  • Avinstallerat 2017.11, startat om datorn
  • Installerat 2016.21 på nytt, samt lagt tillbaka företagsfilerna från säkerhetskopia, startat om datorn
  • Startat 2016.21, laddat in säkerhetskopian och migrerat databas (säkerhetskopian är från 2015)
  • Kört registervård enligt Vismas instruktioner, startat om datorn
  • Testat att integrationsprogramvaran fungerar. Ok.
  • Installerat 2018.1
  • Startat om datorn
  • Öppnat Visma och försökt konvertera databasen. Här får jag problem, ”En databas med samma namn finns redan”. D.v.s. SQL-databasen från 2017.11 togs aldrig bort då programmet avinstallerats.
  • Avinstallerat Visma och SQL server express 2014.
  • Installerat 2018.1 på nytt. Går ej att starta Visma.
  • Avinstallerat 2018.1, startat om datorn
  • Gjort om hela proceduren med att installera från 2016.21, laddat in databasfiler etc, kört registervård, uppgraderat till 2018.1, startat om datorn
  • Startat Visma, men samma sak igen, ”En databas med samma namn finns redan”. D.v.s. inte ens när jag avinstallerar hela SQL server express 2014 blir jag av med den gamla databasen.

Jag har googlat problemet en hel del, och fått diverse tips om hur jag tar bort en databas med SQL Server Manangement Studio. Dock kommer jag inte så långt eftersom jag inte har tillgång till användarnamn/lösen för Visma-användaren.

Hur gör jag för att ta bort Visma-databasen för MSSQL server?
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,120 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Viking Yachting
När du installera din säkerhetskopia så kommer det upp en ruta med en sökväg på, där slutar den med ex ftg1. Här i detta läget vill jag att du byter ut 1an till en 2a, välj i alla fall nästkommande nummer.  Anledningen till att du får upp felet är för att du haft 2017,11 installerat sedan tidigare. 
Foto på Viking Yachting

Viking Yachting

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, jag måste säga att jag inte förstår mig på detta forum. Arbetar ni hos Visma eller är ni externa konsulter? Vi har hursom kommit vidare och kunna installera 2018.1. Dock tar ert API nu runt 30 sekunder på sig att bearbeta ett anrop. Detta innebär att det skulle ta oss ca 5 dygn att hämta ut alla produkter till vår hemsida. Vi får lägga ner detta för nu och utvärdera om vi skall fortsätta med Administration eller byta affärssystem. Anser att vi som är kunder inte borde behöva agera testkaniner åt Visma på detta sätt.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,120 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Viking Yachting
Forumet här är till för alla att både hjälpa varandra samt att lämna synpunkter och önskemål. Vi på Visma Spcs modererar i forumet och svarar i trådar och ser till att även trådar som besvaras av andra kunder är korrekta.
Jag antar att det är 2018,01 som du har installerat, den är inte den senaste versionen som finns ute. I varje versionsläpp kommer programmet att bli snabbare och bättre. Anledningen till att APIet är lite långsamt beror på många olika faktorer som vi tittar på. Alla integrationspartners får tillgång till alla våra versioner innan släpp som de själva kan testa sina lösningar i. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.