Problem med matchningen av bankhändelser - eEkonomi

• 3
  • Problem
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej

Sedan den senaste uppdateringen fungerar inte den automatiska matchningen av kund- och leverantörsfakturor på mitt inklistrade kontoutdrag, trots att belopp och dag stämmer mot fakturorna.
Det står bara att bankhändelsen inte matchar någon faktura, med en gul ruta istället för den normala gröna, så får man manuellt leta upp fakturan att matcha mot.

Dessutom lyckades programmet matcha en faktura fel, så att fel faktura blev bokförd som betald. Jag har en leverantör som fakturar med samma belopp varje månad och den matchade mot den som ska betalas om en månad, inte den som förföll den dagen som betalningen skedde. 
Hur ska man ändra det så det blir rätt?
Foto på CTT AB

CTT AB

• 332 poäng 250 badge 2x thumb
  • förvirrad

Publicerades för 4 år sedan

• 3
Foto på Andreas L

Andreas L

• 2,950 poäng 2k badge 2x thumb
Har också problem med automatisk matchning sedan senaste uppdateringen. Har koppling med Handelsbanken, och inte ens leverantörsfakturorna matchar automatiskt, de har aldrig krånglat förut.
Foto på TGC

TGC

• 2,382 poäng 2k badge 2x thumb
Vi fick en inbetalning i USD som eEkonomi vill matcha ihop med en kundfaktura på samma belopp men i EUR!!!

Detta ska ju inte vara fysiskt möjligt och jag börjar lacka ur rejält på denna automatiska matchning som inte tillåter att man ändrar vid ev fel. Är detta programmerarhybris eller???

Snälla bygg om denna funktion snarast.
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,672 poäng 10k badge 2x thumb
Hej på er! 

För att vi ska kunna undersöka detta vidare skulle jag behöva veta vilken/vilka banker som ni klistrar in kontoutdraget från. 
Återkom så kikar vi vidare på det! 
Foto på CTT AB

CTT AB

• 332 poäng 250 badge 2x thumb
Jag klistrar in från danske bank
Foto på TGC

TGC

• 2,382 poäng 2k badge 2x thumb
Glömde säga att vi har Handelsbanken koppling!!! Det är ju det som är så sjukt, det ska inte vara möjligt att blanda ihop valutorna.
Foto på buybuynails

buybuynails

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Samma här
 jag har seb koppling
och även där är det fakturor jag ej kan koppla
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb

i onsdags (8/7) fick jag matcha ihop 17 händelser manuellt

det var både betalning från kunder och betalning till leverantörer

Och jag har bankkoppling mot SHB

Foto på Andreas L

Andreas L

• 2,950 poäng 2k badge 2x thumb
Idag funkar inte matchningen på leverantörsfakturor igen. Har handelsbankenkoppling.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

idag matchades 5 händelser automatiskt, 2 utländska och 3 svenska leverantörsbetalningar...

förra veckan fick jag matcha alla dessa manuellt

??

Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

denna vecka har inga inbetalningar (från kunder) stämts av automatiskt.

Foto på SOTP

SOTP

• 3,054 poäng 3k badge 2x thumb
Har samma problem. Har koppling mot Handelsbanken.
9 av 10 kundfakturor blir ej matchade och dom som blir matchade blir matchade mot fel fakturor.
Har även problem med leverantörsfakturor som blivit automatiskt matchade mot fel fakturor, till och med mot fakturor från annan leverantör (men med samma summa).
Enligt er support, som jag talade med idag klockan 15.55 den 20150720, så var detta inte ett känt problem!?!? Men det verkar det ju vara.
Nu sitter era kunder med ett jätte problem, kalla in programmerarna från semestern och se till att problemet löses samt att dom även lägger till en funktion så att det som blivit fel matchat kan ändras. Så vi kunder slipper få sån oreda i våra bokföringar.
Anledningen till att man skaffar ett bokföringsprogram är ju att det skall vara enkelt och att det skall bli rätt i bokföringen.
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,672 poäng 10k badge 2x thumb
Hej! 

Vi har undersökt den automatiska matchningen närmare och vi kan se att det har skett en ändring gällande matchningen efter den senaste uppdateringen av programmet. Vi jobbar för fullt med att får ordning på detta och jag uppdaterar tråden när jag har mer information! 
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,600 poäng 20k badge 2x thumb
Vi har nu uppdaterat eEkonomi där detta fel ska vara rättat. Vi ber om ursäkt för det strul som detta fel har gett. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.