Problem med ogiltigt säkerhetscertifikat på Visma Website

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)


Hej!
En användare har fått felmeddelandet ovan vid besök på vår webbplats www.pingstkyrkanrottne.se som drivs via Visma. När jag själv provat att besöka sidan från flera olika enheter fungerar det, men för några månader sedan hade jag liknande problem. Vad kan vi göra åt detta? Det ska ju fungera för alla besökare.
Mvh Sven-Henrik
Foto på sha

sha

  • 160 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Linnéa Sterner

Linnéa Sterner, Moderator

  • 1,078 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Sven-Henrik!

Vi har numera implementerat SSL-certifikat i Visma Website, det innebär att från och med nu används en säker version av HTTP. All kommunikation mellan din website och din kunds browser är krypterad.

Om allt har gått bra så står sidan som säker. Därför vill jag kolla med dig - om du står i redigeringsläget i din website och klickar på WebsiteDomän i menyn. Vad har du för ikon intill din domän https://www.pingstkyrkanrottne.se/

 Där finns en informationsruta som beskriver de olika statusarna. Oftast är det ett problem med din domäninställning. Vi brukar därför rekommendera att du kontaktar din domänleverantör!

Jag hoppas att detta hjälper dig på vägen.

Trevlig helg!

/ Linnéa
Foto på sha

sha

  • 160 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Linnea och tack för ditt svar.
Jag har kollat nu och vi har en ett gult utropstecken framför vårt domännamn. Jag hör vidare med domänleverantören och ber dem lösa detta.
Mvh Sven-Henrik
Foto på sha

sha

  • 160 poäng 100 badge 2x thumb
Hej igen!

Supporten från domänleverantören skriver:

Du behöver fråga Vismas support vilka DNS inställningar som ska läggas in för att sidan ska visas med https:// och skicka deras svar till oss.
Er domän pekar enligt följande just nu,
www.pingstkyrkanrottne.se. 14400 IN CNAME visma-f5.cloudapp.net

Vilket svar ska jag ge dem?

Mvh Sven-Henrik
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Sven-Henrik!

När du lägger in din domän i webshopen så skickas det ett mejl till dig som du sedan kan vidarebefordra till din domänleverantör. Då får dom den information som behövs. Har du redan lagt in din domän och inte har kvar mejlet så kan du gå in under Website - Domän för att pusha mejlet på nytt. Klicka på domänen som ska vara huvuddomänen (se till att den är angiven som huvuddomän) och fyll e-postadress under Skicka DNS-instruktioner. Klicka Skicka. Vidarebefordra till din domänleverantör. 

Ha det fint!

/Moa
(Redigerad)
Foto på sha

sha

  • 160 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för det, bra!
Mvh Sven-Henrik
Foto på sha

sha

  • 160 poäng 100 badge 2x thumb
Hej igen!

Jag skickade vidare DNS-instruktioner till domänleverantören, och nu skriver de tillbaka:

Vi har nu lagt in en Redirect enligt Vismas instruktioner vilket innebär att om man
skriver in pingstkyrkanrottne.se i adressen så vidarebefordras man till https://www.pingstkyrkanrottne.se/

Men när jag är inloggad i redigeringsläget på Visma Website är det fortfarande gult utropstecken framför huvuddomänen. Hur löser vi det?

Mvh Sven-Henrik
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

  • 19,944 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Sven-Henrik! 
Det gula utropstecknet kan ligga kvar i 48 timmar innan det försvinner :) 
Foto på sha

sha

  • 160 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för snabbt svar.
Ok, men de fixade detta i fredags så frågan är om det ändå inte blev helt rätt. Ser ni från er sida om allt ser bra ut?
Mvh Sven-Henrik
Foto på Jesper Lodén

Jesper Lodén, Moderator

  • 1,502 poäng 1k badge 2x thumb
När jag går till din sida utan att ange https:// sker den korrekta redirecten till https:// med säkert certifikat. Din hemsida står som säker när jag besöker den från olika enheter så allt ser bra ut. 

Mvh, Jesper