Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jeanette8
UTFORSKARE

Problem med page down i avslut projekt

När jag ska avsluta månadens projekt så har man tidigare kunnat välja:
ej avslutade, projektnummer, stigande, och sedan bocka i rutan avslutat och gå med page down och då få upp nästa ej avslutade.
Detta fungerar inte längre sedan senaste uppdateringen. Projektet man bockat i lägger sig sist i listan bakom de projekt som har högst nummer.  Det enda sättet är att välja: Avslutade och
bocka i och sen page down. Nackdelen är att det blir jättemånga att gå igenom då man får upp även de som redan är avslutade. Jag har ca 300 varje månad. Varför har ni gjort så här? Detta är bara en av flera ändringar som gjort programmet klart sämre.

4 SVAR 4
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Jeanette,

Jag tar din synpunkt vidare till vår Utvecklingsavdelning.

Ha en trevlig dag!

/Annelie
Helena Andersson
ANSTÄLLD

Hej Jeanette.
Vi har fått många synpunkter gällande sök och urval i de senare versionerna. Anledningen till att det blir skillnad från andra versioner är databasen. Vi bytte databas och då är söker och urvalet mer exakt. Så har du ej avslutade för att ta ett exempel. Markera det projekt som avlutat då är ju just det projekt inte med i sök och urvalet längre. När du klickar nästa så hittar den inte vad nästa kan vara då urvalet inte stämmer med ditt projekt längre. 
Jag förstår att dessa urvalsändringar är jobbiga och förvirrande, tyvärr inget jag kan påverka. 
Jeanette8
UTFORSKARE


Har upptäckt ett till fel som tillkommit i projekt. Om jag har avslutat ett projekt och det sen tillkommer en leverantörsfaktura så måste jag ju gå in och ta bort bocken i avslutat i projekt. Detta är ingen nyhet så har det varit innan också.
Men nu räcket det inte att ta bort bocken och gå ur projektet. Man måste gå ur projekt helt och hållet och även leverantörsfakturor. Sedan gå in igen i leverantörsfakturor och plocka fram fakturan igen. Då fungerar det. Annars får man bara felmeddelande hela tiden att projektet är avslutat och inte går att bokföra på. Det är ganska frustrerande att behöva göra hela den här proceduren varje gång. Är detta ett programfel?
Helena Andersson
ANSTÄLLD

Hej Jeanette.
Jag undrar om du precis uppdaterat från 2017,0? 
När det gäller SQL databasen så är den mer noggrann med att bara visar det som ingår i det urvalet du valt än vad codebase-versionerna var. När du gjort ett val uppe i huvudet och sedan går in på ett projekt och ändrar på det, så är det inte längre i det urval som du har angett från början. Därför fungerar inte pilarna som önskat längre. 

Men i SQL finns det även andra möjligheter som kanske till och med passar dig bättre. Du skulle kunna prova med att ha urvalet Alla projekt och istället ange följande i urvalsraden för Avslutat:    >2018-12-31,=

Obs! inga mellanslag utan så som det står.

Då visas enbart de projekt som har ett avslutatdatum som är större än 2018-12-31 samt de som inte har något värde i Avslutat än. Nu kan du gå in och sätta ditt projekt till Avslutat och därefter gå med pilarna för att komma till nästa ej avslutat projekt (som inte var avslutat innan 2019-01-01).

Vill du istället nu i februari inte få med dem som avslutades i januari skriver du istället:    >2019-01-31,=