Problem med säkerhetskopiering - Enskild Firma

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vi använder Visma på två olika datorer, en Mac och en PC. Tidigare har vi kunnat säkerhetskopiera och flytta över det senaste vi gjort till den andra datorn utan problem men nu fungerar det inte längre.

Vi kan inte använda funktionen "Återställ säkerhetskopia" för då får vi detta felmeddelande: "Den säkerhetskopia du har valt kan inte återställas för det tillhör inte det aktiva företaget..." Enligt instruktioner ska vi då skapa ett nytt företag men inte heller det fungerar. Det är som att bara delar av bokföring följer med till den andra datorn. Nu senast till exempel kom kassaboken för 2012 och 2013 med men inte 2014 samtidigt som alla fakturor från 2012 och 2013 samt några från 2014 följde med. Resten finns kvar på den andra datorn.

Gör vi något galet eller är det något som är fel?

Med vänliga hälsningar Maria & Ronny
Foto på Overens

Overens

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Content Producer - Administrationsfamiljen

  • 30,906 poäng 20k badge 2x thumb
Hejsan!

När du väljer att läsa in säkerhetskopian, väljer du då Skapa mitt företag - Skapa företag från säkerhetskopia?


I ert fall där ni växlar mellan två datorer, och där den ena är en mac vill jag tipsa om vårt eEkonomiprogram som finns på nätet. Du kan sköta din fakturering och bokföring online i datorn eller på surfplattan. Du behöver inte säkerhetskopia utan du kommer åt allt genom att bara logga in. 
Foto på Overens

Overens

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb
Ja, det är så vi gör. Vi har också försökt med "Nytt företag". Vi har installerat windows 7 på macen så operativsystemet ska inte vara något problem och det har ju inte varit några problem tidigare.

Eftersom vi nyligen har betalat för Enskild firma är vi inte särskilt intresserade av att betala för ytterligare ett system men kan tänkas göra det när det betalda året är slut.

Finns det någon annan lösning?

Skickar en skärmdump på svaret vi får då vi försöker installera en säkerhetskopia via: Arkiv-säkerhetskopiering-återställ säkerhetskopia

Hälsningar Ronny och Maria
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Content Producer - Administrationsfamiljen

  • 30,906 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen!

Vad får du får meddelande när du väljer Nytt företag?
Det meddelande du får här är när du väljer Skapa företag från säkerhetskopia och säkerhetskopian är tagen på en annan dator.

När det gäller att eventuellt byta till vårt webbaserade eEkonomi kan vi säkert lösa på ett smidigt sätt, då ni nyligen betalat för Enskild Firma. Jag kan be en kollega från vår försäljningsavdelning ringa dig om du vill.
Foto på Overens

Overens

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb
Vi vill gärna att någon från försälningsavdelningen ringer oss.
Foto på Overens

Overens

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb
Då går det men det är bara delar av bokföringen och fakturor som följer med.
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Content Producer - Administrationsfamiljen

  • 30,906 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Jag vill att ni tar en ny säkerhetskopia från den datorn där ni har all bokföring, så att ni även får med allt för 2014. Det kanske är så att ni har en äldre säkerhetskopia som ni läser in.

Jag ber en kollega på vår försäljningsavdelning att ringa er, så får vi se om Visma eEkonomi kanske kan vara något alternativ för er.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.