Problem med Statuspage: Issue i Scanner = All system operational

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Sen återkoppling men semestertider kom emellan...


Bakgrund
2018-06-29 var det ett problem ("issue") med Visma Scanner (Visma hade inte sett till att förnyat domänen vismadoc.net).

https://status.visma.com/incidents/lb4j0d17h1xk

Problem
Under tiden problemet vara en öppen/pågående "issue" på statussidan (Statuspage) så var den officiella allmänna statusen för alla Visma system "Operational". 
Det vill säga, tittade på på statusen längst nere till vänster på VismaOnline så var status grön.

Konsekvensen av detta är att för en Visma-använader räcker det inte med att titta lite snabbt vis inloggningen, man måste öppen statusdian och titta på den för att se om allt är om eller ej.


Förslag/Idé
Att "Issues" även på delsystem/delfunktioner leder till "gul" status även på tex VismaOnline-sidan. Tanken är att minimera arbetet och irritationen hos oss användare.

Kan vara att detta är en konsekvens av hur tjänsten Statuspage fungerar och i så fall är det utanför Visma kontroll men jag tror inte det är så, därav detta förslag.

Kan vara även att om alla issues skall reflekteras i den allmänna statusen att den blir gul för jämnan vilket i sig kan leda till fel intryck av systemens stabilitet. Många system = alltid något som har någon form av issue?


Övrigt
För övrigt är denna issue ett exempel på bristande informationshantering och bristande uppföljning av något av incident. Finns ingenstans vad felet var eller hur Visma tänker undvika det i framtiden trots att det slog ut ett delsystem i flera dygn. Okej, delvis över en helg men ändå. Jag vet vad felet var, eller snarare hur det yttrade sig (har tidigare skrivit om det i forumet) men jag tror samtidigt på man behöver prata öppet om fel för att fel skall kunna åtgärdas. 

Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 13,434 poäng 10k badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

  • 0
  • 2
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,250 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Khedron! 

Tack för dina synpunker och väldigt bra förslag! 

Vi har sett över detta och satt upp bättre strukturer och hantering över att det inte ska hända igen. Vi hoppas att vi framöver kan leverera en förbättrad statusuppdatering om hur det går i eventuella problem som publiceras på Statuspage. 

/Nellie