Problem med tolkning av bildunderlag från Klarna - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! När jag laddar upp bildunderlag från Klarna tolkar programmet det fel av någon anledning. De bildunderlag jag syftar på är de som går att ladda ned på Klarna hemsida och kallas "Avräkningsnotor". Det är alltså intäktsunderlag. Det felaktiga som händer är att beloppet för "Kostnader/avgifter" tolkas som moms och bokas upp som ingående moms i kredit automatiskt. Det går inte att ta bort utan fältet är gråmarkerat. Det innebär att man får boka upp moms i debet så att mellanskillnaden blir den rätta momsen.
Jag tycker att det här är en onödig bugg i programmet, särskilt som programmet ju är skapat för att underlätta snarare än lägga till onödiga steg i bokföringen.
Foto på NathalieEK

NathalieEK

• 706 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,450 poäng 4k badge 2x thumb
Hej NathelieEk!

Vi skulle behöva lite mer information för att undersöka vidare.
Har du testat mer något annat bildunderlag än det från Klarna? Får du samma fel då?
Gick du via Inköp - Bildunderlag eller har du skapat händelsen och sedan väljer "Koppla bild" och hämtar upp från datorn?
Kan du ta bort kontoraden för moms och på så sätt lägga till kostnadskontot och "tvinga bort" det gråmarkerade fältet?
Jag vet att Klarna är lite krångligt. Deras fakturor kan t.ex inte hanteras i inscanningsflödet för fakturor då Klarna inte skickar någon pdf utan en länk till fakturan. Vad är det för format på bildunderlaget du laddar ner från deras sida?

Återkoppla gärna så undersöker vi djupare!

Ha det gott

/Sofia 
Foto på NathalieEK

NathalieEK

• 706 poäng 500 badge 2x thumb
Hej! 
Vad bra att ni tar tag i det här! :)

Jag använder alla möjliga bildunderlag, oftast för leverantörsfakturor, men det är endast Klarnas som skapar problem. Har dock inte testat några andra intäktsunderlag som liknar Klarnas (såsom Izettle t.ex). 
Nej den raden är låst så det går inte att göra något åt den. 
När jag använder dessa underlag matchar jag en kassa/bankhändelse och kopplar då ett bildunderlag till denna via "koppla bild". Bilunderlaget brukar jag redan ha laddat upp under bildunderlag via "Ladda upp fil". Underlagen är i pdf. 
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,038 poäng 5k badge 2x thumb
Hej NathalieEK,

Jag har ingen avräkningsnota att testa med men jag har i mitt program testat med olika fakturor, dels från Klarna. Jag har då en kassa- och bankhändelse som jag sedan kopplar bilden till. I mitt fall så tolkar programmet beloppet för moms korrekt och lägger upp det på kontot för ingående moms. 

I ditt fall så skulle vi gärna vilja felsöka vidare på det för att se om det är någonting med tolkningen av just en avräkningsnota som ställer till det. Jag kommer att kontakta dig via mejl då vi gärna får in bildunderlaget som du försöker koppla. Detta för att vi ska kunna felsöka vidare på det. 

Tills vidare så kan du göra så att du matchar din kassa- och bankhändelse och konterar den som du själv vill. När den är bokförd så kan du sedan gå till Bokföring - Verifikationer - öppna verifikationen och där koppla underlaget i efterhand. 

/Theodor

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.