Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Problem vid bokslut (kundfordringar och intäkter) -eEkonomi

Hej,

Sitter i en studentkommitté där jag som kassör måste se till att bokslutet i en under-kommitté (vi kan kalla den Tigerkommittén) har gjorts på rätt sätt. Fick precis in deras preliminära bokslut och insåg att problem uppstått. 

Problem 1: Tigerkommittén har registrerat försäljningsintäkter på ett eget-skapat konto 1520. Vid försäljning har Tigerkommittén bokfört på följande sätt:
1510 D
1520 K

När pengar kommit in:
1510 K
1930 D

Problem 2: Det har uppstått problem under året där fakturor till kunder inte bokförts och således har obalans uppstått på 1510 då huvudboken upprättades. Det som har skett är alltså att inbetalning bokförts (1510 K, 1930 D) utan att kundfakturan har bokförts dessförrinnan. Därför har dels 1510 fått ett negativt tal, och intäkterna har inte registrerats på 3XXX-konto. 

Jag behöver er vägledning och kunskap om följande korrigering är rätt.

Lösning på problem 1: Skapa ett "korrigeringsverifikat" där summan på 1520 debiteras (och nollas) och istället läggs på kreditsidan på ett 3XXX-konto.
1520 D
3XXX K

Lösning på problem 2: Granska de inbetalningarna som skett och kolla av vilka som saknar bokförd kundfaktura. Summera detta belopp och sedan göra ett korrigeringsverifikat som beskriver "avsaknad av kundfakturor för registrerade inbetalningar" och således debitera kontot med summan av detta belopp, och kreditera försäljningskonto.
1510 D
3XXX K

Tycker ni att dessa lösningar är OK? Har ni fler förslag? 
2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

Ditt förslag på lösning av problem 1 känns ok dvs en ombokning av saldo på konto 1520 till ett försäljningskonto 3XXX.

Men i stället för att gå via inbetalningar för att fånga upp obokad försäljning skulle jag gå via kommite'ns kundfakturor och pricka av vilka som inte bokförts 1510 Debet/1520 Kredit och boka upp dessa med 1510 Debet/3XXX Kredit. På så sätt säkerställer du att alla kundfakturor blir bokförda som försäljning avsett om de är betalda eller inte.

Får du ett kvarvarande saldo på 1510 i bokslutet är detta således obetalda kundfakturor.

Ditt förslag till lösning i problem 2 fungerar bara om du är helt säker på att allt är betalt.

MVH
Rolf

Tycker du skall göra enligt alternativ 2 och även pricka av så att alla fakturor är bokförda på 1510.
Därefter så får du pricka kreditkonteringarna mot debet konteringar på 1510. Finns det en kundreskontra skulle man kunna stämma av saldot på den mot konto 1510. Stämmer det så så kan man med god grund använda kundreskontran som underlag till specifikation av konto 1510 i bokslutet. 

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25,