Problem vid import av tidredovisning till Visma Lön 600 från externt program

• 3
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Genomförda
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vi har ett separat program för tidrapportering som vi sedan exporterar en .tlu fil ifrån och importerar till Visma Lön 600. Varje gång vi ska importera stöter vi på problem pga att kalendariet i Visma Lön 600 inte stämmer överens med datan i .tlu filen.

Det verkar för mig märkligt att kalendariet måste vara med överhuvudtaget. All data om hur personalen har jobbat finns ju i .tlu filen. Nu måste vi uppdatera på flera ställen vilket skapar merjobb för oss.

Mitt önskemål är att Visma Lön enbart tar hänsyn till vad som kommer i .tlu filen för timavlönade och ser på avvikelser för månadsavlönade.
Foto på daniel@waxthuset.nu

daniel@waxthuset.nu

• 1,458 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 3
Foto på annasarnehed

annasarnehed

• 2,944 poäng 2k badge 2x thumb
Hej, jag har samma problem som beskrivs här. Dock försöker jag stämma av alla avvikelser från schematid på de anställda innan jag skapar en .tlu-fil men det är ju merjobb. Jag undrar också varför schematid/dag behöver överensstämma med kalendariet för en månadsavlönad person? 
mvh Anna
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,
Nu vet jag inte alla detaljer för era inställningar. Men prova ej schemalagd arbetstid på arbetare med timlön så går solen säkert upp;)
MVH

Kenneth

daniel@waxthuset.nu

Hej!

Vi har månadsavlönade och timanställda. Använder vi ej schemalagd tid så blir det fel på semestersaldon mm.

//Daniel
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Daniel,
Då ligger felet i ert externa tidssystem. Med Visma Tid fungerar det utan problem.

MVH

Kenneth

daniel@waxthuset.nu

Har redan verifierat med Visma att Lön fungerar så vid import från externt system därav mitt önskemål att Visma förändrar hur importen fungerar. Klart att det fungerar från Vismas egna program inom att Tid använder kalendariet från Lön.
Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,802 poäng 5k badge 2x thumb
Hej.

Tack för ditt önskemål. Vi är medvetna om detta problem och det är något vi vill förändra framöver. Jag kan i dagsläget inte säga när en lösning kommer finnas på plats.
Foto på lahoje

lahoje

• 202 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, jag följer detta inlägg eftersom vi idag håller på att utveckla en applikation som ska dra data ur vårt egenutvecklade arbetsordersystem och göra om frågan till XML enligt Vismas spec för att sedan importera data. Vad består missmatchen mellan XML specen och själva importen av? Vår bild var att så länge data mappar mellan de olika tidarterna i arbetsordersystemet och Vismas kalendarium (lönearter) så är det inget problem, eller?

daniel@waxthuset.nu

Det beror på vilket schema man använder för de anställda. Har du en timavlönad som jobbar t ex 80% av heltid så måste det finnas ett schema i kalendariet med arbetstid som matchar det som importeras i XML filen. Dvs står att det att den anställde ska jobba 6.5 timmar en dag i kalendariet men i XML filen står det 7.5 timmar så kommer den inte importera den anställdes tid.
Vi provade därför att lägga alla som ej schemalagda men då blir det fel vid andra beräkningar i Visma Lön som t ex semester
Foto på lahoje

lahoje

• 202 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Daniel, ok då förstår jag hur du upplever begränsningarna. Vår idée är att skapa en applikation med affärslogik som i ditt exempel ovan skulle ta hänsyn till det förväntade resultatet och det verklga och lägga 1 timme som mertid. På så vis kommer vi inte att vara beroende av enbart strukturen i .tlu filen utan kan lägga "viss intelligens" i applikationen som sedan producerar en .tlu fil med rätt lönearter på rätt plats. Vad tror du om det?
Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,802 poäng 5k badge 2x thumb
Hej.

I version 2017.1 har vi gjort diverse förändringar i tidimporten. Dels är det inte obligatoriskt längre att ange arbetstider i  NormalWorkingTimes utan har möjligheten att lämna NormalWorkingTimes tomt om man vill. Man skriver då ingenting innanför taggen <NormalWorkingTimes> </NormalWorkingTimes>. Detta gör det möjligt att som du efterfrågade Daniel inte ta hänsyn till hur schemat ser ut för den anställde. Det man däremot måste ha förståelse för att detta också tar bort löneprogrammets möjlighet att kontrollera eventuella felregistreringar. Låt säga att en dag i löneprogrammet är schemalagd till 8 timmar och du importerar 18 timmar för den dagen för att det har blivit fel i filen så kommer löneprogrammet läsa in dessa timmar ändå.

Den andra ändringen som är gjord som jag kan nämna för kännedom är att man nu har möjlighet att importera utläggskoder och tidkoder ifrån två separata filer till lönekörningen. Tidigare har en andra import alltid skrivit över den tidigare tidimporten. Det är dock viktigt att den ena filen innehåller endast tidkoder och den andra filen endast utläggskoder annars kommer importen skrivas över. Denna ändring är gjord för kunder som arbetar med två försystem, ett försystem för tider och ett försystem för utlägg.

Jag hoppas att dessa ändringar ska underlätta ert arbete.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.