Problem vid radering av betalrad i inbetalningsbunt Rut/rot - Administration

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 veckor sedan
  • Bekräftat
  • (Redigerad)
Efter uppdatering har det kommit ett problem jag står helt nollad inför. När jag ska göra registrera en inbetalning går jag som vanligt in under fliken betalningar, inbetalningar och sen ny.
så långt är allt lugnt. 
jag fyller i mina inbetalningar, och upptäcker att jag slagit in ett felaktigt fakturanr på en inbetalningsrad. 
jag gör som jag alltid gjort och markerar raden och trycker radera betalrad. då försvinner raden men i inbetalnings bunten blir det då en minus summa??? fast ingen faktura finns i bunten. och på den felaktigt inlagda fakturan ökar saldot på fakturan med samma belopp???? 

Hur gör jag för att få rätt på detta????

mvh
Helene
Foto på Helene T

Helene T

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 3 veckor sedan

  • 1
Foto på Emma Parai-Arnesson

Emma Parai-Arnesson , Moderator

  • 1,054 poäng 1k badge 2x thumb
Hejsan Helene T!

Jag ser inte riktigt allt som du har skrivit ovan, bilder har råkat hamna över texten.
Men som jag förstår dig så blir det minus på inbetalningen efter att du har raderat en faktura från inbetalningsbunten. 
Vilken version av Administrationsprogrammet har du? 
Har testat att göra detta i mitt program i version 2018.6 men kunde inte återskapa detta. 

/ Emma 
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 21,110 poäng 20k badge 2x thumb
Vad händer om du klickar på UPPDATERA?
Foto på Helene T

Helene T

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
absolut ingenting
Foto på Helene T

Helene T

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
hej. jag har admin 500 2018.6. pratade i fredags med supporten som var inne och tittade i mitt program och sa att det är ett programfel. och att jag får vara noggrannare och lägga in korrekt fakturanummer....
samma att de fakturor som togs bort ligger som ansökningsbara till skatteverket... det får jag hålla manuell koll på.... 
händer inget om jag klickar uppdatera. men dock hittade programmet och kunde korrigera fakturasaldot på de borttagna fakturorna vid en registerrensning. eller rättare sagt jag gjorde 2 registerrensningar efter varann. 
då korrigerades saldot på de borttagna fakturorna, men betalbunten ser likadan ut. svaret jag fick från supporten var att det är bara att makulera den bunten...
de borttagna fakturorna kom upp som ej färdigbetalda när jag gjorde en RUT ansökan och försvann därefter från fliken för skattereduktion.

Men idag står jag med en inbetalningsbunt med 55 fakturor, varav en kund hade angett felaktigt fakturanr, jag raderade den felaktiga fakturan och nu har jag en inbetalningsbunt med 1970kr mindre i inbetalt belopp än vad de i bunten registrerade fakturornas summa är!
Alla fakturorna finns med på Skattereduktionsfliken, efter registerrensning korrigerades saldot på den raderade fakturan och försvann från fliken skattereduktion efter att den kom upp som ej färdigbetald.


Ska jag då behöva radera alla fakturor i den bunten och köra registerrensning och trippelkoll på alla de fakturorna, makulera inbetalningsbunten och göra en ny??
(Redigerad)