Programmet föreslår dagens datum vid kundbetalningar - Administration

  • 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • (Redigerad)
När jag skall t.ex bokföra in Bg inbet för sep månad så föreslår programmet ( 500 ) vid VARJE verifikation DAGENS datum ! Jag börjar i mitt fall med 3/9 , nästa betalning 4/9...vad står det ?
Jo - 2018-10-01 !! , ändrar datum till 4/9....vid nästa ver. = likadant .  VARFÖR ??
Bokför jag däremot bokföring-verifikation...då följer progr, alltid senast inskriven datum . Precis så skall det vara !!
Foto på bilomotor

bilomotor

  • 190 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

  • 2
Foto på Annelie Engvall

Annelie Engvall, Moderator

  • 694 poäng 500 badge 2x thumb
Hej bilomotor,

När det gäller dina inbetalningar anger du vilket datum bunten betalades. Detta datum påverkar hur t ex räntefakturor kan skapas. Dagens datum minus en dag hämtas automatiskt från datorns interna klocka. Om datorns klocka går fel blir detta datum också fel. Du kan ställa datum och klockslag i datorn. Du kan ändra datumet manuellt.

Vid manuella verifikationer föreslås det senast använda verifikationsdatumet, precis som du skriver. 

Ha en trevlig helg!

/Annelie
Foto på bilomotor

bilomotor

  • 190 poäng 100 badge 2x thumb
nej nej du krånglar till det. Klockan o datum är OK. FELET ligger i programmet som inte accepterar det datum jag vill ha - dvs anger jag t.ex. inbet.datum 3/9 så skall det vid nästa ver av inbet från Bankgirot endast behöva till den 4/9 !  Istället föreslår då programmet 1/10 ( nästa bokföringen sker ) och då måste jag ändra HELA datum till 4/9 .  Normalt hade det räckt med att slå in en "fyra" för att nästa datum hade blivit 4/9 .  Förstår inte varför ni kör med  samma princip som vid en vanlig ver i bokföringen där datum FÖLJER arbetet och inte hittar på någon ?
Du skriver ju det själv sista raden ?
Foto på Annelie Engvall

Annelie Engvall, Moderator

  • 694 poäng 500 badge 2x thumb
Hej bilomotor,

Det är så programmet fungerar.
Jag tar din synpunkt och idé vidare till vår utvecklingsavdelning.

/Annelie
Foto på bilomotor

bilomotor

  • 190 poäng 100 badge 2x thumb
Tack. Jag har erfarenhet av Hogia som vi använde från mitten 80-talet till 2015 då vi gick över till er. ( Hogia gick endast att hyra därav byte ) Därför har jag ngt att jfr med. Numera har ni en bra programvara men jag tycker att era programmare skall ta till sig kritik o förslag som kommer här på denna sida vilket dom inte har gjort i ngn större utsträckning anser jag. Efter alla uppdateringar vi har fått har jag inte märkt av några större kundförbättringar - tyvärr. Naturligtvis förbättringar förstås med "osynliga" sådana , säkerhet mm men lika viktigt är förbättring kundhanteringen.
Första året lade jag fram massor av förbättringsförslag i jfr med Hogias men jag tröttnade helt enkelt. Sorry.     men ni är väldigt trevliga på kundtjänst !!