Programmet har förlorat kontakten med databasen - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Vi har en kund som har problem med att integrationen mot Visma för användaren som inte är administratör i Windows. Fyra gånger av fem så får de följande fel från AdkOpen().

[elRc] Programmet har förlorat kontakten med databasen. (123)  
[elDbTable] Ingen databastabell kan härledas till detta fel. (187)  
[elField] Inget databasfält kan härledas till detta fel. (188)  
[elFunction] AdkOpen (100)  

Gångerna när det fungerar får de istället upp en inloggningsruta till Visma Administration istället för det här felmeddelandet.
När användaren som loggar in som Administratör kör integrationen fungerar det varje gång utan inloggningsrutan till Visma (vet inte om han sparat användarnamn och lösenord).

* Det är troligtvis den enda användaren vi har som inte är inloggad som administratör.
* Det är troligtvis den enda användaren vi har som använder inloggning i Visma.
* Det är troligtvis den enda kunden som kör på Windows Server 2016 Datacenter med flera samtidiga inloggningar i Visma.


* De kör Visma Administration 2000 ver. 2018.6.
* SQL Server (VISMA) ligger installerad lokalt.

Starta Visma Administration fungerar varje gång.
Foto på emilsteen

emilsteen

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på emilsteen

emilsteen

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
Har nu satt en standardanvändare för integrationen i Visma. Det har tagit bort både inloggningen och felmeddelandet.

Men hur kan det vara så missvisande felmeddelande? Är det något annat som också är fel?

Foto på Ellinor Grundström

Ellinor Grundström, Moderator

  • 266 poäng 250 badge 2x thumb
Hej emilsteen !

Om kunden använder inloggning till Visma Administration behöver ni lägga till en användare även för API:et. Detta kan du eller kunden göra i Visma Administration.
Du skapar en integrationsanvändare så här: 

  1. Gå till Arkiv - Användare.
  2. Kontrollera så att behörighetskontrollen är markerad.
  3. Högerklicka på en användare i listläget ellerskapa en ny användare som har fulla behörigheter i programmet
  4. Välj att göra den användaren till integrationsanvändare.
  5. Fyll i inloggningen för användaren ovan när inloggningsrutan dyker upp, nästa gång din integration körs.
  6. Dessa uppgifter sparas i Windows registret så att de inte behöver anges igen.
Detta finns beskrivet i referensmanualen under avsnittet för ADKOpen.
Foto på emilsteen

emilsteen

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Ellinor!

Nu är problemet att de var tvungna försöka flertalet gånger innan de fick upp någon inloggningsruta, de övriga gångerna fick de felmeddelandet som är beskrivet i mitt första meddelande.



Foto på Ellinor Grundström

Ellinor Grundström, Moderator

  • 266 poäng 250 badge 2x thumb
Hej igen !

Har de testa att logga in med olika resultat ifrån samma användare och samma dator menar du?

Att rutan inte visas alltid kan bero på vilken behörighet användaren har i Visma Administration i kombination med behörigheten i ditt program. Det kan även påverkas av om du använder dig av ADKOpen eller ADKOpen2. 

Foto på emilsteen

emilsteen

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
Hej igen!

Vår integration använder AdkOpen() för att skapa koppling till Visma.

Om användaren gör flera försök direkt efter varann, så fungerar det till slut. Oftast inom fem försök, men ibland på första försöket, ibland efter fler än fem försök.

Foto på Ellinor Grundström

Ellinor Grundström, Moderator

  • 266 poäng 250 badge 2x thumb
Hej

Har du lagt till integrationsanvändaren och sparat lösenordet till denna? Är det samma Windows användare som har problem?

Menar du att det fungerar när inloggningsrutan väl visas och att rutan inte kommer upp i er integration vid de första försöken?