Projektföring på kopplade lönearter i Visma Lön 600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad

Har en kund som önskar kostnadsföra på projekt projektpålägg, Fora skuld och skatt AMF-kostnad. Har kopplat lönearter i löneart 1106 – Timlön. När man sedan på lönebeskedet fördelar 1106 på de olika projekten så fördelas sedan projekten på motsvarande sätt även på de kopplade lönearterna. Jag har från början satt att de kopplade lönearterna inte skall skrivas ut på lönebeskedet eftersom detta enbart är en intern kostnadsföring som inte påverkar den anställde.

Men om jag sätter att de kopplade lönearterna inte skall skrivas ut så försvinner fördelningen direkt när jag sparar. Men om jag säger att de kopplade lönearterna skall skrivas ut på lönebeskedet så fungerar det precis som tänkt.

Lönebeskeden blir inte roliga med en massa internbokningsrader.

Hur skall jag göra för att komma runt detta problem?

Foto på Kenneth Öbrink

Kenneth Öbrink

• 176 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

För att kunna lämna ett korrekt svar skulle jag behöva mer information.

Är det i rutan Res.enhet som du menar att "Fördelat" försvinner när du bockar ur Skriv ut?
Vilket/vilka bokföringskonto är det du använder?
Är det löneart 1106 du kopierat och kopplat?

Har testat att göra så som jag tror du menar och för mig försvinner "Fördelat" enbart när jag använder balanskonto, inte när jag tar bort markering i rutan Skriv ut.
Detta kan bero på att jag inte gjort exakt så som du, så återkom med mer info så kikar jag vidare på det:)

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Kenneth Öbrink

Kenneth Öbrink

• 176 poäng 100 badge 2x thumb
För det första är det projektfördelning vi pratar om.

På löneart 1106 Timlön har jag kopplat löneart 1242 Fora kostnad, arb med 100%. 1242 bokförs på konto 7570. 1242 är i sin tur kopplat till 1243 Fora skuld, arb med 100% som bokförs på konto 2793. 

Det som är aktuellt är fördelningen på 1242 som jag vill kostnadsföra på projekt. 2793 är inte aktuellt som balanskonto att projektfördela.

Observera att jag inte kopierat 1106. Det är på 1106 jag gjort kopplingarna.

När jag gör projektfördelningen på 1106 så sker motsvarande projektfördelning på 1242 men inte på 1243. Och det är precis som jag vill ha det. Jag vill inte heller att 1242 och 1243 skall skrivas ut på lönebeskedet eftersom detta endast är en intern kostnadsföring som inte berör den anställde.

Följande blir fel:  Om jag har 1242 och 1243 urbockade att de inte skall skrivas ut så försvinner fördelningen på 1242 när jag klickar på spara. Men fördelningen på 1106 är kvar utan problem.

Om jag istället har 1242 och 2343 ibockade att de skall skrivas ut så försvinner inte fördelningen på 1242 när jag klickar på spara. Men då blir de istället utskrivna på lönebeskedet.
Foto på Mia Sundin

Mia Sundin, Moderator

• 2,652 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Kenneth

Jag försöker skapa det scenario du beskriver men kan inte få den problematiken. Först vill jag kontrollera att du har nyaste versionen av lön. 
Då jag inte kan skapa scenariot så skulle vi behöva titta just på din händelse, så jag vill att du ringer in till supporten så de kan titta vidare på vad som skapar denna låsning

Ha en fin dag
Mia
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Kenneth,

Får börja med att be om ursäkt att jag blandade ihop resultat och projekt:)

Men hur som helst så testade jag att göra så som du skriver och hos mig fungerar det.
Fördelningen i rutan Projekt finns kvar både på löneart 1106 och 1242 när jag Sparar, borde bli lika för oss båda.

Vilken version av programmet arbetar du i? Senaste versionen är 2017.12.
Har du en tidigare version skulle du kunna uppdatera och testa om det blir lika hos dig även i denna version.

Har du uppdaterat till senaste versionen är det enklare om du har möjlighet att kontakta oss via chatt/telefon så vi kan kika vidare på det.

Ha en fin dag
/Susan