Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Provöverföring (test deposit) från Google Adsense - eEkonomi

Bakgrund. Driver ett handelsbolag där vi bokför med kontantmetoden. I samband med att vi registrerade ett nytt bankkonto hos Google Adsense så gjorde de en så kallad provinsättning ("test deposit") av en liten, hemlig summa (som visade sig bli 0,81 kr) på vårt konto.

Fråga. Hur bokför vi detta? Det känns inte som att någon dirket försäljning har ägt rum, utan skulle snarare tro att detta är fråga om någon slags "övrig rörelseintäkt" som kanske eventuellt kan bokföras på 39xx (kanske 3999?). Vad tror ni om detta?
3 SVAR 3
Chriskaffe
UTFORSKARE

Boka bort öresavjämning!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur menar du? På vilket sätt är det fråga om en öresutämning?

Jag menar stt du kan boka bort det helt o hållet mot förslagsvis konto öresutjämning! Alltså kredit 1930 och debet egentligen vilket övr div kontot som helst, eller konto öresutjämning! Andemeningen är att inte lägga tid på småbelopp! Boka bort småbelopp, helt enkelt! Har dessa ören hamnat på ett reelt, nytt konto som du kommer stt använda så boka öresbeloppet som en överföring, kredit 1930, debet 1940. Men personligen lägger jag inte tid på sådana här belopp utan ser till att de "bokas bort" mot
Något lämpligt konto. Ingen hänger dig om du "rundar" av i bokföringen på betydelselösa belopp!