Inget felmeddelande tillbaka om fakturan inte gått fram pga fel i e-postadressen - eEkonomi

  • 34
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Har vid flera tillfällen upplevt och bemött ett stort klagomål från våra kunder då vi skickat fakturor till dem via e-post och de inte fått dem. Vi har märkt att om e-postadresen av någon anledning är fel så får man inget felmeddelande tillbaka vilket resulterar i att vi skickar påminnelsefakturan till samma adress och dessvärre som vi gjort nu, skickat ett beklagligt brev med utskriven påminnelsefaktura per post och inkassokrav och de blir vansinniga då de inte ens fått den första fakturan, vilket jag kan förstå!
Det är ju toppen då man kan spara väldigt mycket pengar och tid genom att skicka fakturan på e-post men otroligt ledsamt att man inte får något felmeddelande då fakturan inte gått fram. Ber er att verkligen se över detta då det ställt till så mycket för oss att vi överväger att byta system helt, vilket känns ledsamt då vi annars är nöjda!
Foto på Bombastik

Bombastik

  • 400 poäng 250 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 7 år sedan

  • 34
Foto på Linda Svahn

Linda Svahn, Produktansvarig - Visma eEkonomi

  • 6,824 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag förstår att det är ett problem. Vi kontrollerar idag att det ser ut att vara en korrekt e-post men rent tekniskt kan vi idag inte se om e-posten gått fram till mottagaren eller inte.Vi vet problemet och jag hoppas att vi kan lösa det längre fram.
Foto på Ackres

Ackres

  • 132 poäng 100 badge 2x thumb
Hej
Det är tyvärr fortfarande samma problem.
Man får ingen info om att man skickat en faktura till fel mailadress.
Råkade ut för det precis och pratade med Henrik Gränsmark, hos er via chattlinjen som rekommenderade att lägga in den i forumet och då ser jag nu att det är 2 år sen frågan lyftes...
Det borde ju inte vara så svårt att fixa en parameter som känner av när en mailadress är fel och att den infon skickas till respektive företag som får info om att de mailat till en felaktig adress.
Men eftersom att tråden är rätt gammal, så känns ju som om att ni inte har tagit ansvar när det gäller kritiken, eller har jag fel?
Man kanske måste använda sitt vanliga mailprogram för att maila kunden i förväg och avisera att nu kommer vi att skicka ett mail via vårt ekonomisystem för att vara säker?
Foto på Dusty

Dusty

  • 422 poäng 250 badge 2x thumb
Har igår upptäckt samma fel, en kund som inte har fått sina fakturor. Vilket jag trodde. Man skickar påminnelse och inget händer. Trist när man upptäckt att mailen är fel. Och att man inte fått svar att fakturan inte gått fram Känns väldigt otryggt att inte få svar om mailen är fel!
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,478 poäng 20k badge 2x thumb
samma fråga igen, ämnet har varit uppe tidigare...:

"Maila faktura från Avendo eEkonomi"
Foto på Anders

Anders

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
När man skickar fakturor via e-post finns det ingen möjlighet att se en bekräftelse på att dom faktiskt kommit fram. Känns inte så säkert. Ser det som en självklarhet att man ska kunna styrka för sina kunder att de faktiskt fått fakturan!

This reply was created from a merged topic originally titled
Fakturor via e-post, bekräftelse saknas - Avendo eEkonomi.
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

  • 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Jag infogar dina synpunkter till ett tidigare inlägg om samma ämne.
Foto på pierre

pierre

  • 1,304 poäng 1k badge 2x thumb
Eftersom fakturan mailas som en länk borde det vara väldigt enkelt att sätta en flagga i systemet om kunden har klickat på länken (=PDF-en hämtad). Om så inte skett bör det genereras en stor varning till användaren efter X antal dagar.
Foto på Linda Svahn

Linda Svahn, Produktansvarig - Visma eEkonomi

  • 6,824 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Ibörjan av mars kommer en ny version av Visma Avendo eEkonomi. I denna version har vi ändrat så att avsändaradressen blir företagetsadress och det är enkelt för kunden att då svara på meddelandet. Om det skickas iväg faktura eller påminnelse till en adress som saknar mottagare kommer det i de allra flesta fall att generera ett e-post i företagets inkorg om att meddelandet inte kommit fram.
Foto på Lasse

Lasse

  • 60 poäng
Kan man på något sätt få en läst bekräftelse i inställningarna?
Foto på Louise

Louise

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb
Jag skulle vilja ändra texten i e-posten som går ut med fakturan. Finns det planer på att låta användarna skriva sina egna texter, alternativt lägga till text i det befintliga?

Just nu får jag i stället spara ned fakturan som pdf, skapa ett mail, leta reda på rätt faktura på min hårddisk, öppna den och kolla att den är rätt och bifoga i mailet. Inte så smidigt som det verkade vara vid första titten.
Foto på Joakim Karlsson

Joakim Karlsson, Fd Produktspecialist Visma Lön

  • 35,300 poäng 20k badge 2x thumb
Det här en är bra diskussion som är skild från huvudämnet. Jag slog ihop tråden med en redan befintlig om samma sak:Personligt meddelande i fakturamail - Avendo eEkonomi
Foto på Bda

Bda

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
I "The Bat!" och i Thunderbird (via tillägg) finns möjligheter att skapa standardtexter kopplade till snabbtangenter. Fungerar mycket bra!
Foto på Andreas L

Andreas L

  • 2,950 poäng 2k badge 2x thumb
Ingen av de fakturor som jag skickade i slutet av juni har blivit betalda, har väldigt svårt att tänka mig att det i samtliga fall skulle bero på bristfälliga semesterrutiner. Ni måste hitta en lösning så att man kan lita på att fakturorna via e-post går fram.
Foto på KimGordon

KimGordon

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb
Linda skrev: Ibörjan av mars kommer en ny version av Visma Avendo eEkonomi. I denna version har vi ändrat så att avsändaradressen blir företagetsadress och det är enkelt för kunden att då svara på meddelandet.

Hej! Om ni använder vår emailadress som avsändare så kommer det inte att fungera för de mottagare som har SPF-kontroll. De större bolagen har det oftast som default.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Sender_P...

För att komma runt det så kan vi användare skriva in de servrar i våra DNS-servrar som ni använder för utskick.

Vilka domäner gör ni utskick från?
Foto på Oscar

Oscar

  • 158 poäng 100 badge 2x thumb
Precis som KimGordon skriver är detta, om det stämmer, ett massivt problem och ett jättefel från utvecklarnas sida. Syftet med SPF-records är att kunna ange vilka servrar som har tillåtelse att sända mail som utger sig att komma från en viss domän. Detta för att minska spam och hindra vem som helst att skicka mail med dig som avsändare.

Exempelvis från vismaspcs.se där det specificeras lite olika servrar som har tillåtelse att sända mail med vismaspcs.se som avsändare:

"v=spf1 a ptr ip4:212.247.79.248 ip4:213.80.124.76/30 include:spcs.se include:bwz.se ~all"

Mina SPF-records ser däremot ut så här:

"v=spf1 ip4:109.74.3.9 ip6:2a02:750:5::256 include:_spf.google.com -all"

Att era kunder ska lägga in era servrar i sin DNS är så klart möjligt, men kanske inte helt rimligt. Är dessa fel, och era servar skickar mail från min domän, så är det 100% säkert att större epost-leverantörer som Gmail och Hotmail kommer att markera mailet som spam, eller blockera leveransen totalt.

Ett bättre sätt för er att göra det är att skicka mail från er domän men specificerar min mailadress i Reply-To headern. Då är det lätt för kunden att svara på mailet.
Foto på vastg

vastg

  • 112 poäng 100 badge 2x thumb
Hej igen
Jag är inte så bra på det här... vad är Reply-To headern?
Foto på Oscar

Oscar

  • 158 poäng 100 badge 2x thumb
Kommentaren var riktad till Vismas utvecklare, det är inget du själv kan göra något åt, tyvärr.
Foto på vastg

vastg

  • 112 poäng 100 badge 2x thumb
Hej.
Jag skickar iväg fakturorna, mailet kommer fram men inte fakturan...??
Vastg.
Foto på Ackres

Ackres

  • 132 poäng 100 badge 2x thumb
Hej
Det är tyvärr fortfarande samma problem. 
Man får ingen info om att man skickat en faktura till fel mailadress.
Råkade ut för det precis och pratade med Henrik Gränsmark hos er, via chattlinjen som rekommenderade att lägga in den i forumet och då ser jag nu att det är 2 år sen frågan lyftes...

Det borde ju inte vara så svårt att fixa en parameter som känner av när en mailadress är fel och att den infon skickas till respektive företag som får info om att de mailat till en felaktig adress.
Men eftersom att tråden är rätt gammal, så känns ju som om att ni inte har tagit ansvar när det gäller kritiken, eller har jag fel?

Man kanske måste använda sitt vanliga mailprogram för att maila kunden i förväg och avisera att nu kommer vi att skicka ett mail via vårt ekonomisystem för att vara säker?
Foto på paulina03

paulina03

  • 3,500 poäng 3k badge 2x thumb
Detta har hänt mig flera ggr och när jag skickar fakturor till större företag hamnar de i deras skräppost. Jag måste använda mig av mitt vanliga mailprogram så de kommer fram.
Foto på asaholmen

asaholmen

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Meddelande vid fel mailadress.

Jag skickar alltid mina fakturor till kund via mail. Om det blivit ett fel i mailadressen får jag inget meddelande om att mailet inte kommit fram. Det ställer till en del frågetecken och påminnelser (som inte heller går fram...)  Går det att lösa?
Foto på paulina03

paulina03

  • 3,500 poäng 3k badge 2x thumb

Finns det ingen lösning snart på detta problem så man kan få besked om kunden fått fakturan eller får ett besked att det är fel maildress?

Foto på KenArd

KenArd, Champion

  • 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,
Har inte sett det här som en stort deal tidigare men har också blivit invigd i problemet.
Senast i dag undrade en kund varför jag inte skickade den feta offerten som utlovat vid besök. Det känns lite overkligt om vi ska behöva ringa alla mottagare av fakturor och offerter för att höra om dom fått dom..

Finns det ingen möjlighet att kunna starta den lokala e-postklienten för att kunna skicka dessa dokument? Då skulle man ha koll på vad som är skickat och inte OCH man skulle dessutom kunna bifoga dokument. Två flugor på smällen.

Apropå det så läste jag att Tessla (elbilen) i går automatiskt uppdaterade programvaran i sina bilar så att alla ägare nu har "förarlös" funktion..

Tänk om vi vaknar i morgon ock så är Outlook integrerat med eEkonomi;)

MVH

Kenneth
Foto på Andreas Damberg

Andreas Damberg

  • 3,018 poäng 3k badge 2x thumb
Jag gör som Åsa. Hämtar den som pdf och mailar den manuellt. Jag har ofta följesedlar som jag ska skicka med ändå
Foto på paulina03

paulina03

  • 3,500 poäng 3k badge 2x thumb

Finns det fortfarande ingen lösning på detta problem????

Känns verkligen jobbigt att inte veta om  kunden fått fakturan. Tyvärr händer det att både jag eller kunden har skrivit fel på mailadressen men den borde kunna komma tillbaka som det gör på det vanliga e-postprogrammet.

Foto på Andreas L

Andreas L

  • 2,950 poäng 2k badge 2x thumb

Har fortfarande stora problem med att fakturorna inte når kunderna. En fjärdedel av kunderna betalar inte sina fakturor i tid och när jag kontaktar dem hävdar de att de aldrig fått nån faktura. Har mycket svårt att tro att kunder jag arbetat med i många år helt plötsligt skulle strunta i mina fakturor.

I praktiken innebär detta att istället för 30 dagars betaltid får kunden närmre 90. Uselt för likviditeten! Kom igen nu Visma, ta detta problem på allvar!

Foto på Tomas O

Tomas O

  • 252 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Återkoppling av mailade fakturor..

Hej. Vill kunna ha feedback på att jag skickat iväg en fakture till kunden, hellst att jag får in att den är skickad i mitt vanliga mailsystem. problemet nu är att om jag har fel mailadress så får jag ingen info om att m fakturan inte kommit fram. detta borde vara lätt att fixa. Tomas olsson
Foto på paulina03

paulina03

  • 3,500 poäng 3k badge 2x thumb
Fortfarande samma problem men nu händer det ofta att fakturorna hamnar i kundernas skräppost!!!
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 23,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihopa!

Vi vill börja med att tacka för att ni tagit er tid att meddela oss om ett förbättringsförslag i eEkonomi. 

Jag förstår att det är ett bekymmer när ni inte får ett mail som "studsar tillbaka" om mailadressen är felaktig eller om mailet av annan anledning inte går fram. Jag vill lyfta det för er att vi har det uppe för diskussion återigen på vår utvecklingsavdelning. I dagsläget går det  tyvärr inte att säga om det är något som kommer utvecklas inom den närmsta framtiden eller inte.

Det känns dock viktigt att informera er om att vi har det uppe för diskussion på nytt. 

Vi uppdaterar självklart denna tråden om en ändring gällande detta blir aktuell!

/Lovisa
Foto på JoelS

JoelS

  • 372 poäng 250 badge 2x thumb
Jag skulle även vilja kunna gå tillbaka och kontrollera mailet jag har skickat via systemet - vad stod det i själva meddelandet och se meddelandeheadern (rubrik, klockslag mm). För att kunna dubbelkolla med kund när det blir fel.
Foto på Andreas Damberg

Andreas Damberg

  • 3,018 poäng 3k badge 2x thumb
Jag använder inte funktionen längre. Jag tar ut en pdf och mailar mailet manuellt istället. Då får jag återkoppling och kunden kan svara på mailet om de har några frågor.
Foto på JoelS

JoelS

  • 372 poäng 250 badge 2x thumb
OK, men mailet som skickades iväg med fakturan bifogad finns fortfarande inte att hitta i systemet, eller hur? Går det att lägga CC till egen mailadress på alla utskickade fakturor så att man har enkel uppföljning/felsökning av själva mailet?
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,478 poäng 20k badge 2x thumb
nej inte som mail. Kopia på faktura finns i eEkonomi bara, och en notering när den skickades och till vilken adress
Foto på Tomas O

Tomas O

  • 252 poäng 250 badge 2x thumb
Går det inte bara att lägga till ett fält med en adress till som kopia  som någon föreslog.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,478 poäng 20k badge 2x thumb
som på Blocket.se; "Skicka kopia till mig"...
(Redigerad)
Foto på Andreas Damberg

Andreas Damberg

  • 3,018 poäng 3k badge 2x thumb
"Numera kan kunden svara på det mail som går från eEkonomi. Och svaret kommer direkt till oss (den mailadress som finns i Inställningar)."

Borde inte felmeddelanden hamna här också då?
Foto på Ribomation

Ribomation

  • 1,126 poäng 1k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Notifiering om felaktig epostadress för faktura.

Det vore önskvärt om eEkonomi notifierade om att en epostadress för utskick av faktura resulterade i en studs.

Bakgrund: Kunder uppger oftast ett speciellt mail-alias för inkommande fakturor. Ibland blir det dock fel adress, vilket dessvärre inte uppdagas när eEkonomi skickar fakturan.
Det resulterar i att man blir ofrivillig kreditgivare och får en ansträngd dialog med kunden...

Förslag: Visa en notifiering att en skickad epost-faktura hade en felaktig adress.
Foto på Ankan

Ankan

  • 446 poäng 250 badge 2x thumb
Var femte faktura jag skickar kommer inte fram till mottagaren. Ni måste komma till rätta med detta problem, otroligt frustrerande att inte kunna lita på systemet. Följden av detta blir att vi får in pengar flera veckor för sent och för att inte tala om allt merarbete det ger. 
Foto på Mats Thulin

Mats Thulin

  • 82 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Man måste få veta när e-postfaktura inte kunnat levereras.

Jag saknar en sedan länge efterlyst förbättring: jag vill få feed back om en e-postfaktura inte kunnat levereras genom er server. Som det nu är måste jag invänta förfallodagen plus rimlig dröjsmålstid innan jag skickar en påminnelse och kanske får ett beskt svar att kunden aldrig fått orginalfakturan.

Nästa tråkighet: var finns nu infon om mitt kundnummer?

Jag har inte hunnit pröva dagens alla förändringar men vid första påseende verkar programmet ha blivit bättre
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Mats!

Ditt kundnummer ser du numera inne på Min sida.

Återkom om fler funderingar skulle dyka upp.

Ha en fortsatt fin kväll!

/Hanna
Foto på Tomas O

Tomas O

  • 252 poäng 250 badge 2x thumb
Vad är din kommentar till utebliven info om fakturor som inte kommer fram?
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Tomas!

Det är vår utvecklingsavdelning som bevakar denna forumtråd och arbetar på att förbättra funktionen. 

Precis som Lovisa tidigare nämnt är det uppe för diskussion på nytt. 

Vi uppdaterar självklart denna tråden om en ändring gällande detta blir aktuell!

Ha en fortsatt fin kväll!

/Hanna
(Redigerad)
Foto på Thomasrosen

Thomasrosen

  • 102 poäng 100 badge 2x thumb
Jag håller med alla ovanstående.
Det är häpnadsväckande uselt att man inte kan se en logg på vad som hänt med mailen.  
Med vänlig hälsning/ Thomas Rosén 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.