Inget felmeddelande tillbaka om fakturan inte gått fram pga fel i e-postadressen - eEkonomi

  • 34
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Har vid flera tillfällen upplevt och bemött ett stort klagomål från våra kunder då vi skickat fakturor till dem via e-post och de inte fått dem. Vi har märkt att om e-postadresen av någon anledning är fel så får man inget felmeddelande tillbaka vilket resulterar i att vi skickar påminnelsefakturan till samma adress och dessvärre som vi gjort nu, skickat ett beklagligt brev med utskriven påminnelsefaktura per post och inkassokrav och de blir vansinniga då de inte ens fått den första fakturan, vilket jag kan förstå!
Det är ju toppen då man kan spara väldigt mycket pengar och tid genom att skicka fakturan på e-post men otroligt ledsamt att man inte får något felmeddelande då fakturan inte gått fram. Ber er att verkligen se över detta då det ställt till så mycket för oss att vi överväger att byta system helt, vilket känns ledsamt då vi annars är nöjda!
Foto på Bombastik

Bombastik

  • 400 poäng 250 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 7 år sedan

  • 34
Foto på Gunhild

Gunhild

  • 204 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bekräftelse på faktura - eEkonomi.

Jag skulle också vilja ha en bekräftelse på att faktura verkligen kommer fram. När något missats i mailadressen har jag inte fått någon signal att mailen inte kunde expedieras.



Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Se om faktura är skickad via e-post - Visma eEkonomi.
Foto på Bowulf

Bowulf

  • 134 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fakturabekräftelse - eEkonomi.

Hej. Jag skulle vilja ha som du Gunhild. En bekräftelse på att mail med faktura verkligen gått iväg, samt ett returmail om inskriven email inte finns. Det skulle öka tryggheten, samt att jag inte behöver skicka en fråga till varje kund, som jag skickat faktura till, om denne har fått fakturan.

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Se om faktura är skickad via e-post - Visma eEkonomi.
Foto på Ankan

Ankan

  • 446 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fakturabekräftelse - eEkonomi.

Har mycket problem med fakturor som inte kommer fram till kunder, nästan hälften försvinner. Detta leder till försenad inbetalning eftersom jag efter någon veckas utebliven betalning misstänker att fakturan ej nått mottagaren behöver skriva ut påminnelse via pdf och skicka per post till kunderna. som blir irriterade över att de inte fått någon faktura.  Mycket merarbete med andra ord. Ni kan inte fortsätta påstå att man kan skicka fakturor via ert program så länge det inte fungerar tillfredsställande. Numera gör jag mig omaket att spara ner pdf och skicka via min mejl för att vara säker på att de når kunden. Detta skulle kunna sätta företag i konkurs så det är verkligen hög tid att ta detta på allvar ! Jag är inte ensam om att ha detta problem.

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Se om faktura är skickad via e-post - Visma eEkonomi.
Foto på jerfs allservice

jerfs allservice

  • 124 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette mail.

När jag skickar iväg fakturor via mail så vore det bra om man kan skicka en kopia till sig själv så man vet att den gått iväg, nu har har det hänt igen att fakturor inte kommit fram det är inte bra speciellt när man behöver pengarna snabbt, så snälla gör någonting åt detta snarast.... tack  
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej allihop!

Jag vill börja med att tacka alla som tagit sig tid att uppdatera i denna tråd med era tankar och idéer. 
Jag kan idag med glädje meddela att vi släppt en ny funktion till Visma eEkonomi gällande att ni nu får meddelande i programmet om det är så att en faktura via mejl inte nått fram till din kund. 

Har du t ex skrivit in en felaktig e-postadress på kunden, eller om kunden inte kan ta emot fakturan på denna e-postadress, så kommer du nu få ett rött kryss i fakturalistan under Försäljning - Kundfakturor som på så sätt visar att fakturan inte nått fram.
Klickar du här ifrån på det röda krysset så slussas du vidare in till fakturan som inte kunde levereras och du kan längst ned på sidan läsa ett meddelande om varför. Du har då möjlighet att ändra till korrekt e-postadress och skicka ut fakturan på nytt och på så sätt vara säker att den når ut till rätt kund i tid. 

Vi hoppas att denna funktion kan underlätta ert dagliga arbete och att ni kan känna att ni har mer kontroll på om fakturan har levererats till rätt e-postadress eller inte. 

Ha en fin dag!
/Nellie 
Foto på chrisnorr

chrisnorr

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Hej!
Har precis börjat använda faktureringen och i dag skickat min första mejlfaktura. Den kom inte fram vilket jag såg berodde på ett felskrivet ö i mejladressen. Dock kan jag inte se något rätt kryss i fakturalistan? Om jag klicka mig vidare in i fakturan står det att mejlet inte gått fram, men där ser jag det ju inte förrän jag redan kommit på att något gått fel. Så undrar om den funktion du beskriver inte finns i min version eller om det är något annat som är fel.
hälsar
Christina
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Har kunden haft en e-postadress inlagd där "ö" finns med, under Försäljning - Kunder? I mitt program får jag nämligen direkt ett felmeddelande som säger "En giltig e-postadress måste anges" om jag försöker lägga in en e-postadress där "ö" finns med på en kund. Vad finns för e-postadress registrerad på kunden i dagsläget? Får du något felmeddelande om du lägger till en e-postadress med "ö" i?

Testade även att skicka en faktura till en ogiltig e-postadress, alltså en hittepå-adress och då dök det röda krysset upp hos mig under Försäljning - Kundfakturor.

/Moa
Foto på chrisnorr

chrisnorr

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Så kan det faktiskt vara. Får testa det. Tack!
/Christina
Foto på experience

experience

  • 3,226 poäng 3k badge 2x thumb
Uppdaterar ni varje dag nu eller vad händer i programmet?
Har ni börjat köra super-agil utveckling utan någon som helst sprintar eller samlade produktionssättningar? Ser inget om dessa uppdateringar inuti programmet, kan bara läsa det här och då pga. att jag låg som lyssnare på tråden. 
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Bra och relevant kommentar och något vi själva också funderar på.
Jag lyfter ut detta till en egen tråd så fortsätter vi snacket där!
/Anna

Du hittar den nya konversationen här: Information om löpande uppdateringar - eEkonomi
Foto på Hunddagis

Hunddagis

  • 104 poäng 100 badge 2x thumb
Tack!
Det var på tiden. 
Foto på Eva

Eva

  • 322 poäng 250 badge 2x thumb
Har tidigare fått maila mina fakturor manuellt pga ovan gällande fel. Har nu ett tag testat mail-funktionen i systemet, efter att ni uppdaterat. Men dessvärre med samma resultat. Senast denna månaden uteblev fakturan till kunden. Känns som ett lotteri, någon gång går den fram och någon gång inte. Jag får inget rött kryss och den ligger inte i skräpposten hos kunden. Och det är ju inte något fel på adressen, eftersom fakturan går fram emellanåt. Det hela känns oseriöst mot min kund, så jag har gått tillbaka till att maila manuellt. Surt, eftersom metoden inte är särskilt effektiv samt att jag betalar för en funktion som jag faktiskt vill använda. 
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Eva,

Vi kommer att kontakta dig via mejl för att kolla vidare på varför dina fakturor inte går fram.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Asa B

Asa B

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Läser ovan att förbättring är gjord i E-ekonomi men vi som har Administration 2000 mm då? Får vi nån hjälp?
Jag har även hört kunder som inte fått fakturan som pdf utan som dat-fil och naturligtvis inte kan läsa den.
Foto på Alexander Karlsson

Alexander Karlsson, Employee

  • 848 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Asa B,
Då din fråga gäller ett annat program så startar jag upp en ny tråd.
Trevlig helg
/Alexander

Du hittar den nya konversationen här: Inget felmeddelande om att faktura inte levererats på grund av fel epostadress - ...

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.