Ny inom moms/ Momsrättelse

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

När bokslutet gjordes så konstaterades några få kundförluster och denna moms räknades då bort, ska man göra en momsrättelse på dessa belopp och vilket datum skriver jag på denna? Om jag har moms under räkenskapsåret som behöver rättas ska jag göra det då löpande under året eller ska jag göra det vid bokslutstillfället? Jag redovisar moms 4 gånger om året. Och hur viktigt är det att momsen hamnar i rätt period eller är huvudsaken att momsen hamnar rätt under året? Om jag gör en konstaterad kundförlust under året pga av konkurs ska jag rätta den momsen då när fakturan skrevs eller ska jag rätta den per datum som jag får meddelande om att företaget gått i konkurs?
Foto på De Wina

De Wina

  • 922 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

  • 0
  • 2
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

  • 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Vid konstaterad kundförlust görs korrigeringen av momsen när du bokför själva kundförlusten och alltså inte när fakturan skrevs och du redovisade momsen från början.

Om du däremot har missat att redovisa moms en viss månad, exempelvis glömt registrera en faktura eller liknande, ska momsen korrigeras på den period när fakturan skulle momsregistreras.
Du kan läsa mer om detta i
Rätta momsdeklaration
Foto på Karin Danielsson

Karin Danielsson

  • 846 poäng 500 badge 2x thumb
Ska skicka in momsdeklaration juni-sept. Har två kundförluster denna period. När jag skapar momsdeklaration i Visma så påpekar programmet kundförlusten som avvikande momsbelopp. När jag sedan fyller i siffrorna från Vismas momsdeklaration till skatteverkets så påpekar dom att den utgående momsen inte stämmer överens med omsättningen. Kan detta vara på grund av kundförlusterna? Är det något annat jag bör göra när jag konstaterar kundförlust? 

Vänliga hälsningar
Karin Danielsson
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

  • 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Karin!

Har du använt Visma eEkonomis funktion för att bokföra kundförlust via en kundfaktura eller har du gjort det manuellt via en verifikation?
/Anna
Foto på Karin Danielsson

Karin Danielsson

  • 846 poäng 500 badge 2x thumb
Hej.

Jag har använt Visma eEkonomis funktion för att bokföra kundförlust.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

  • 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag vill bara säga att jag inte har glömt dig, utan tittar på detta och återkommer när jag har ett svar!
/Anna
Foto på Karin Danielsson

Karin Danielsson

  • 846 poäng 500 badge 2x thumb
Ok, tack! Momsen skall betalas in snart så jag vore glad om du återkommer innan den skall in.

Vänliga hälsningar
Karin
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

  • 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Karin!

Efter att ha tittat på både Skatteverkets sida och kontrollerat med vår utvecklingsavdelning ska kontot inte ha någon momskod.

I hjälpen i Visma eEkonomi står det såhär gällande avvikelser i momskontrollen: 
Alla avvikelser behöver inte rättas
Observera att det inte behöver vara ett fel som måste rättas, som är orsaken till att en verifikation fångas upp av momskontrollen. Vissa avvikelser är riktiga, exempelvis om du gjort en kundförlust och bokat bort den utgående momsen.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

  • 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej igen Karin!

Efter att tagit detta en runda till, verkar det som att det inte ska vara någon differens i momsdeklarationen och att du ska minska omsättningen enligt den konstaterade kundförlusten. 

Du löser detta genom att du letar upp den verifikationen som programmet skapade för kundförlusten och
använder åtgärden Korrigera momskod.  Se till att konto 6350 har någon
av momskoderna 05, vilken av dem beror på vilken procentsats som användes
på kundfakturan som markerades som kundförlust.

Vår utvecklingsavdelning kommer se över hanteringen av detta i framtiden.
Hoppas att det inte ställt till för mycket besvär!

/Anna
(Redigerad)
Foto på Micke

Micke

  • 746 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Felaktig rättning av befarad kundförlust.

En kund betalade inte sin faktura och efter ett tag bokförde jag den som befarad kundförlust.
(Visma eekonomi, faktureringsmetoden)

Bokförd faktura: (2015-03-10)
3051 K 363,20
2611 25% K 90,80
1510 D 454,00

Bokförd befarad kundförlust: (2015-04-22)
6352 D 363,80
1519 K 363,20

Så här långt är det rätt.

Sedan fick jag en briljant idé och bokförde allt som en konstaterad kundförlust.
Hjärnsläpp med andra ord för nu stämmer inte momsrapporten heller.

Verifikationen ser ut så här: (2015-06-01)
2611 25% D 90,80
1519 D 363,20
6351 D 363,20
1510 K 454,00
6352 K 363,20

Frågan är får jag rätt på det här? "Hjärnsläppet" måste ju bort.
Nu har jag en diff i momsen på 91,00 kr i försäljningen.

Nån som känner sig manad?

Mvh
Micke

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.