Radera kundregister - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har importerat en kundlista/kundregister och önskar nu radera hela registret; hur gör jag
Foto på Svenska Linjettförbundet

Publicerades för 4 veckor sedan

  • 0
  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 8,076 poäng 5k badge 2x thumb
Hej,

Det finns ingen funktion för att radera ett helt kundregister på en och samma gång i Visma eEkonomi.

De olika alternativ du har är att under Försäljning - Kunder kan du klicka in på dina kunder och där har du alternativen att inaktivera kunde genom att bocka ur rutan Aktiv eller så kan du ta bort kunden om du ej har nån historik på kunden. Knappen Ta bort har du då längst ned till vänster.


Alternativ nummer 2 är att ta ut en .csv fil på dina kunder igen under Inställningar - Import och export - Import och export av kundregister - Ny export. I filen som skapas kan du sen ändra statusen på dina kunder till inaktiva genom att ändra i kolumnen IsActive till False.
När det är gjort så importerar du den igen och då ska du få ett meddelande om att kunderna redan existerar och att informationen på dem kommer att uppdateras.
Se bild nedan:



Sen om det så att du endast har läst in ett kundregister och inte har gjort nåt mer alls i ditt program så har du sista alternativet med att göra en omstart och att all din information från ditt program raderas då.
Denna funktion hittar du under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Grunduppgifter - Starta om.
Då måste du även fylla i ditt lösenord för att omstarten ska ske.

Nu har du några olika alternativ att välja mellan.

Ha ett gott nytt år!
/Cecilia