I dag råkade jag lägga upp en kund som ny trots att kunden redan finns i kundregistret. Det har hänt även tidigare, men då har jag kunnat radera den felaktiga posten i kundregistret. Den här gången hann jag ett steg längre och skapade även en faktura på den felaktiga kunden.
Fakturan var det lätt att bli av med genom att skapa en kreditfaktura. Den felaktiga kundposten går däremot inte att radera. Den måste vara kvar eftersom det finns en faktura kopplad till den kunden. Det spelar ingen roll att fakturan är krediterad, utan kunden går inte att ta bort ändå.
Misstag av det här slaget måste vara möjliga att rätta till. En kund som inte har någon aktiv faktura utan enbart krediterade fakturor måste kunna gå att radera från kundregistret. Som det är nu kan ett misstag av det slag jag gjorde i dag leda till att felaktiga poster måste ligga kvar i kundregistret för tid och evighet. Det är inte alls bra när man som i mitt företag är flera som använder samma Vismalicens.
Nästa gång jag ska lägga upp en ny kund tänkte jag försöka
använda den felaktiga posten i registret för den nya kunden. Om jag ändrar alla
uppgifterna borde det kunna fungera. Visserligen lär den felaktiga fakturan och
tillhörande kreditfaktura då bli kopplad till den nya kunden, men det lär i
praktiken inte spela någon roll. Om detta lyckas blir vi av med felet i kundregistret.