Radering av felaktig kund i Visma eEkonomi Smart

  • 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 10 månader sedan
  • Inte planerade

I dag råkade jag lägga upp en kund som ny trots att kunden redan finns i kundregistret. Det har hänt även tidigare, men då har jag kunnat radera den felaktiga posten i kundregistret. Den här gången hann jag ett steg längre och skapade även en faktura på den felaktiga kunden.

Fakturan var det lätt att bli av med genom att skapa en kreditfaktura. Den felaktiga kundposten går däremot inte att radera. Den måste vara kvar eftersom det finns en faktura kopplad till den kunden. Det spelar ingen roll att fakturan är krediterad, utan kunden går inte att ta bort ändå.

Misstag av det här slaget måste vara möjliga att rätta till. En kund som inte har någon aktiv faktura utan enbart krediterade fakturor måste kunna gå att radera från kundregistret. Som det är nu kan ett misstag av det slag jag gjorde i dag leda till att felaktiga poster måste ligga kvar i kundregistret för tid och evighet. Det är inte alls bra när man som i mitt företag är flera som använder samma Vismalicens.

Nästa gång jag ska lägga upp en ny kund tänkte jag försöka använda den felaktiga posten i registret för den nya kunden. Om jag ändrar alla uppgifterna borde det kunna fungera. Visserligen lär den felaktiga fakturan och tillhörande kreditfaktura då bli kopplad till den nya kunden, men det lär i praktiken inte spela någon roll. Om detta lyckas blir vi av med felet i kundregistret.

Foto på Peter Bolin

Peter Bolin

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 11 månader sedan

  • 1
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Peter!

Jag förstår att det blir lite knepigt när man råkar lägga upp en kund som redan existerade i registret, precis som du skriver så kan du inte radera kunden när du skapat en faktura på kunden. Även om en kredit är skapad och på så sätt "nollar ut" den första felaktiga fakturan så finns det ändå fakturor registrerade på kunden vilket gör att den inte kan tas bort. 

Om jag förstår dig rätt är ditt önskemål att man ska kunna radera kunder när kunden inte har en aktiv faktura utan enbart krediterade fakturor. Jag funderar lite på hur det skulle fungera i programmet, i och med att fakturorna finns i din bokföring och i din fakturalista så blir det svårt att ta bort kunden från registret, frågan är hur fakturorna då skulle se ut? Tänker du dig att det skulle fungera som så att man kan radera kunden men att den ändå ligger kvar på själva fakturan?

Ett tips är att inaktivera kunden genom att gå in på kunden och bocka ur "Aktiv", jag förstår att det inte är en fullständig lösning på problemet men genom att göra så kommer ni inte se kunden i listläget över kunder. 

Återkoppla gärna :)

/Lovisa
Foto på Peter Bolin

Peter Bolin

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb

Hej och tack för svar!

Problemet är nu löst genom att jag skapade en helt ny kund på samma post som den felaktiga i kundregistret. Jag ändrade alla uppgifterna till den nya kundens uppgifter. Det var den lösningen jag trodde skulle fungera. Visserligen är den felaktiga fakturan och krediteringen kopplade till denna kund trots att dessa inte har något med denna kund att göra, men det löser i alla fall problemet med att jag för tid och evighet måste ha en felaktig post kvar i listan över kunder.

För att undvika problemet i framtiden har jag nu tagit för vana att alltid söka på kundens namn innan jag skapar en ny kund.

Hälsningar
Peter Bolin