Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Radnummer på faktura

Önskar lägga till radnummer (item number) på våra mallar. Ex. en offert som består av 5 artiklar, då vill jag att först artikelraden ska kallas för 100, nästan 200, 300, 400 och till sist 500.

Eller, 001, 002, 003, 004 och 005.

Vet hur jag lägger till det i mallen, behöver hjälp med att skapa själva funktionen!

7 SVAR 7
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Vill du att radnumret ska visas med 00 innan lägger du till ett textobjekt i mallen och lägger till funktionen "00" + text(%RADNR) vill du hellre ha det omvänt, det vill säga att nollorna visas efter radnumret, lägger du in funktionen text(%RADNR) + "00"
Fd medlem
Inte tillämpbar

Perfekt, tackar!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Jag har kommit på ett litet problem...

Ifall man lägger exempelvis 2 textrader innan en artikel rad, så blir radnumret på artikelraden "Item 003". Istället vill jag att %radnr bara ska räkna artikelrader.

Det vill säga första artikelraden ska alltid vara "rad 1" oavsett om det ligger textrader innan. Något förslag på hur man löser det på bästa sätt?
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Det är dessvärre inte möjligt att endast få radnummer på artikelraderna. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Jag har nu laborerat lite med detta och funktionen har helt klart sina brister. Exempelvis ifall du har en struktur artikel beståendes av fem rader, men där du bara skriver ut rad 1, 2, 4 och 5 blir resultatet på mallen så här:

Pos. 1 Huvudstrukturartikel
     Pos. 2 Substrukturartikel no1
     Pos. 3 Substrukturartikel no2
     Pos. 5 Substrukturartikel no4
     Pos. 6 Substrukturartikel no5

För att fungera önskvärt och inte bara bli helt förvirrande för mottagaren av en orderbekräftelse så borde den ju bli så här istället:

Pos. 1 Huvudstrukturartikel
     Pos. 2 Substrukturartikel no1
     Pos. 3 Substrukturartikel no2
     Pos. 4 Substrukturartikel no4
     Pos. 5 Substrukturartikel no5

Ännu bättre vore det om man dessutom hade stöd för "subpositioner" vilket med samma artikel ovan skulle bli så här:

Pos. 1 Huvudstrukturartikel
     Pos. 1.1 Substrukturartikel no1
     Pos. 1.2 Substrukturartikel no2
     Pos. 1.3 Substrukturartikel no4
     Pos. 1.4 Substrukturartikel no5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kära vänner på Visma,

Det måste gå att lösa positionsnummer enbart räknar artikelrader, förstår att det inte finns någon inbyggd funktion för det men med tvistad logik och knep så lär det gå. Snälla söta rara, slå era kloka huvuden ihop och ge mig en lösning.

D.v.s om mitt radfält ser ut så här:

rad 1 - artikelrad
rad 2 - textrad
rad 3 - textrad
rad 4 - artikelrad
rad 5 - artikelrad
rad 6 - textrad

Så vill jag att utskriften skall bli så här:

rad 1 - Pos. 1 - artikelrad
rad 2 - textrad
rad 3 - textrad
rad 4 - Pos. 2 - artikelrad
rad 5 - Pos. 3 - artikelrad
rad 6 - textrad

Förstår ni hur jag menar? Hur kan vi manipulera?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det går tyvärr inte att ändra hur programmet räknar rader, detta är låst i bakgrungen och går inte att manipulera på något vis.

Tack för din fråga!

/Carl