Råkat kreditera en faktura - Administration

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har råkat kreditera en faktura (som är betald), hur gör jag nu?
Foto på beata

beata

• 910 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 1
  • 1
Foto på beata

beata

Förresten ny fråga!
Jag ska ta bort 2500:- på denna krediterade faktura.
Vet inte om det går när man krediterat den redan?

Alltså jag har en faktura på 8000:- nu ska 2500:- bort från fakturan, hur gör jag?
Foto på beata

beata

Fakturan är redan betald
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,066 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Är det kreditfakturan som ligger på 8000 men som ska ha ett belopp på 5500 eller hur menar du? Om det är beloppet på kreditfakturan som ska justeras kan du göra det så länge som du inte har skrivit ut den fakturan.

En kreditfaktura som du skapat av misstag och som alltså inte alls ska räknas med kan du Makulera om du inte har journalfört den än. Annars får du skapa en ny normal faktura och där du sen kvittar dem mot varandra.

Återkom gärna med mer information om vad som är fel så hjälper jag dig gärna!
/Anna
Foto på beata

beata

Fakturan är på 8000 men den ska ändras till 5500:- då en annan kund ska betala de resterande 2500:-

Har råkat kreditera fakturan på 8000:- undrar hur jag gör nu?
Foto på Anna Svensson

Okej, då skulle krediteringen göras på 2500:- då.
Har du skrivit ut och journalfört kreditfakturan? I annat fall kan du justera direkt på den till 2500:- och skicka till kunden. Då kan du lägga till och ta bort artikelrader precis som en vanlig faktura.
Om du också betalar tillbaka de här 2500:- till kunden så registrerar du kreditfakturan som betald och gör betalning till kunden.

/Anna
Foto på beata

beata

Ok, vill du hjälpa mig lite mer detaljerat? Jag förstår inte riktigt?

Faktura på 8000 är ju krediterad. Och på den krediterade fakturan ska jag då göra så att summan blir 2500:-, går det att ändra namn då också eftersom den ska till en annan kund.
Foto på beata

beata

Eller ska jag ta bort 2500 på den krediterade fakturan?
Foto på Anna Svensson

Hej!

Som jag tolkar det har du först gjort en faktura på 8000:- den skrev du var betald och att då Kund 1 har betalat 2500:- för mycket, eller missuppfattade jag dig där?
Om jag har tolkat dig rätt skapar du en kreditfaktura på den första fakturan med ett belopp 2500:- eftersom det är så mycket pengar Kund 1 ska få tillbaka.

Sen skapar du en ny vanlig faktura på 2500:- som du skickar till Kund 2.

Om du inte löser det är det kanske lättare att ringa till vår support på telefon 0470-706200.

/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.