Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Räkna av leverantörsskuld mot kundfordran

Hej,
Någon som har ett bra tips på hur jag räknar av en lev.skuld till detsamma företag som jag även fakturerar. Kan man använda ett konto 15XX och räkna mot? Jag antar att jag klurat för länge på detta och har lösningen framför mig, men är osäker i programmet.
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja 
Du krediterar 1510 och debiterar 2440 och mellanskillnaden blir ju 1930 antingen debet eller kredit beroende på vilket belopp som är störst, fordran eller skulden.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Njaä. Jag har bokfört upp en skuld (lev.faktura) mot 2440, men skulden ska hela tiden minskas med det belopp jag fakturerar samma kund regelbundet. Dom får en faktura som inte betalas mot 1930 utan jag minskar vår skuld med det beloppet. Därför behöver jag en typ av avräkningskonto att reglera detta mot.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då låter du konteringen för kvittningen stanna vid 

Debet 2440
Kredit 1510

så blir det rätt löpande, och du stämmer av genom att kontrollera kvarvarande saldo i din leverantörsreskontra

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Så när jag manuellt registrerar en "betalning" använder jag bara den ena av dom? Genialt och enkelt. Man tackar.
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Carro!

Om du har en leverantörsfaktura på tex 100.000kr som inte är betald och skapar en kundfaktura på tex 10.000kr. Det du gör då är att du gör en inbetalning på kundfaktura på 10.000 kr mot ett valfritt konto. Och sen gör du en delbetalning på leverantörsfakturan på 10.000kr på samma datum och samma konto. Det kan vara ett observationskonto eller något annat valfritt konto. 

När du sedan skapar en ny kundfaktura så gör du likadant med den. Då ser du hela tiden den aktuella skulden till leverantören dels på leverantörsfakturan och dels i leverantörsregistret.

//Linnéa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Jag klurade på exakt denna lösning igår kväll, då jag insåg att den tidigare lösningen inte funkar när jag har fakturor skapade . Jättetack! Vilken kontolass är smartast att använda?
Mvh
Caroline