Räntefördelning / Expansionsfond

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: Finns redan en pågående tråd i samma ärende.

Hej, 

Jag förstår inte riktigt Räntefördelning Expansionsfond under min deklaration - Skattemässiga Justeringar, trots att jag läst igenom på både Skatteverket samt Visma. Eftersom programmet fyller i dessa själv så skulle jag gärna vilja att en moderator hjälper till med att besvara dessa frågor.

Om jag förstår det rätt så är det en summa som blivit vinst i samband med årets slut - men som jag valt att inte ta ut. Om detta stämmer så vill jag dock nu ta ut dessa, och kan man då inte göra detta som ett vanligt uttag? Att tillägga är även att summan känns väldigt hög.

Under Expansionsfond så är det ungefär det dubbla beloppet (gråmarkerat). Denna summa som står under tillgångar är ett belopp som varken motsvarar vad som finns i företaget eller något som jag sett i bokföringen. 
Eget uttag motsvarar halva fakturabeloppet (minus moms) och beloppet kvar på konto är sparad skatt som blir kvar efter preliminärskatten.

"Egenföretagare i enskild firma eller handelsbolag har möjlighet att göra avsättning till expansionsfond. Detta är en resultatutjämningsmetod som kan ge möjlighet att skjuta upp den definitiva skatten på företagarens hela nettovinst."

När har det här skjutits upp? 

Detta kanske är självklara frågor, men jag kan verkligen inte hitta mer information gällande detta.
Foto på HAQ

HAQ

• 866 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,396 poäng 4k badge 2x thumb
Hej,

Stänger den här  tråden då du har denna pågående. 
Hoppas du fick svar där, annars - besvara den så vi håller oss till en tråd.

Ha det gott!

/Sofia 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.