Rapporter från Visma Lön 600

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 dagar sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag vill kunna ta ut lättlästa rapporter från Löneprogrammet på sjukfrånvaro, övertid, semesterdagar osv. Som det är idag får jag exportera till Excel, redigera datan och göra diagram och grafer där.
Foto på Kristine

Kristine

• 90 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 2 veckor sedan

• 0
  • 3
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

• 2,106 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Kristine, 

Ja vill nog ha lite mer information exakt vad du är ute efter. Vill du se vilka anställda som har haft sjukfrånvaro, övertid eller semester under en viss tid eller är det en sammanställning av hur många timmar respektive har haft? Vad vill du se i rapporten, vad ska den mäta?

Återkom gärna med mer information så kikar vi på det.
Ha en fin dag! 
/My 
Foto på Kristine

Kristine

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Hej, jag önskar data för hela företaget (inte resp anställd) som går att jämföra med föregående år t. ex. Jag skulle vilja ha antal övertidstimmar per månad och jämföra med föregående år i en färdig graf. Antal sjukdagar för hela företaget är också ett exempel på data som jag skulle vilja få ut enkelt från Visma Lön i grafer som går att presentera för andra. Idag tar jag fram allt detta (så datan finns ju) men exporterar det till Excel, bygger om och gör sen grafer/diagram el liknande. Saknar alltså presentationsmaterial!
Foto på Marie J

Marie J

• 1,906 poäng 1k badge 2x thumb
Det är ju klart att samma info ska man kunna få fram per anställd också! Om man utvecklar program som ska underlätta redovisning till olika myndigheter ska man kunna ta ut rapporter om ALLT man vill. Även för personalchef som kan behöva se hur löner och frånvaro påverkar i företaget. Och då ska man kunna ta ut för varje anställd. Det händer också att anställda själva vill ha detaljrapporter av olika slag. Om man idag KAN ta fram sjukfrånvaro, övertid eller semester, hur många timmar respektive har haft mm, så får du gärna säga hur man gör.

Jag anser att man ska kunna dra ut rapporter baserat på de parametrar som man själv "prickar av" t.ex. Det kan vara per anställd, hela företaget, för en period på året, jag ska kunna inkludera en eller flera utvalda anställda i rapporten (kanske vissa jobbar med vissa projekt som man ska kunna följa) osv.
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

• 2,106 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Kristine, 

Jag förstår, du får alltså ut dina utskrifter som behövs men vill att det ska presenteras annorlunda. Idag har vi inte en funktion för detta men jag kommer ta det vidare som ett önskemål till vår utvecklingsavdelning, har vi fler användare i forumet som har samma önskemål så får ni gärna kommentera eller följa denna tråd. 

@Marie J

Hej, 
Genom att skapa egna utskrifter i löneprogrammet så kan du välja vilka parametrar som programmet ska ta hänsyn till om en redan färdig utskrift inte ger dig det du vill ha, det gör du under Utskrifter och Spårning - Skapa egna utskrifter. Har du stött på begränsningar när du har försökt skapa en egen utskrift så får du gärna komma med lite mer information om vad du försöker få ut mer exakt så kikar vi på det :) 

Ett exempel på en utskrift för övertid som du nämnde ovan är utskriften Övertidslista eller Övertidslista, resultatenhet och projekt om du vill dela upp det, på utskrifterna kan du välja vilken period och då även välja andra år bakåt i tiden om du vill se hur mycket övertid respektive anställd har registrerat totalt eller år för år. Klickar du på urval så får du även välja om du vill ta med anställda som har slutat eller om det ska vara bara för en specifik anställd. Tänker att denna utskrift borde funka för dig. 

Du är varmt välkommen att återkomma om du har andra funderingar kring utskrifterna så kikar vi på det igen. 

Ha en fin dag på er! 
/My