Rätta betaldatum på en leverantörsfaktura - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag råkade registrera fel betaldatum på en lev.faktura. Hur ändrar jag till rätt datum?

Jag registrerar betalningar inte genom matchning i Kassa- o bankhändelser utan via Inköp - Leverantörsfakturor - väljer berörd Lev.faktura - Åtgärd - Betalning.
Foto på NH

NH

  • 230 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,542 poäng 20k badge 2x thumb

Du ändrar betalningsdatum genom att öppna fakturan i Inköp-leverantörsfakturor och ändrar förfallodatum där

Och;

har du aktiv bankkoppling så att en fil med betalningen automatiskt går över till banken efter att du registrerat fakturan så måste du gå in på din bank (I-net bank) och ändra på betalningen


Foto på NH

NH

  • 230 poäng 100 badge 2x thumb
hej,
du missuppfattade frågan.
Det handlar inte om förfallodatum utan om betaldatum, dvs datum när en lev.faktura bokfördes som betald i programmet.
Det var därför jag poängterade att jag registrerar betalningar via Lev.fakturor > Åtgärd > Betalning och inte genom Kassa- o bankhändelser
Foto på Annica

Annica

  • 5,882 poäng 5k badge 2x thumb
Du kan inte ändra betaldatumet för själva betalningen på fakturan, däremot kan du ändra datum på verifikationen som skapades av betalningen, och det gör du genom en korrigeringsverifikation. 

Jag tror inte det har spelat nån roll om du "betalt" fakturan via matchning eller direkt på själva fakturan. 

/Annica
Foto på NH

NH

  • 230 poäng 100 badge 2x thumb
hej,
denna lösning orsakar fel i rapporten för Obetalda Lev.fakturor. Berörd lev.faktura ligger där som obetald trots att man skapat korrigeringsverifikation.
Foto på Annica

Annica

  • 5,882 poäng 5k badge 2x thumb
Ja, så är det - finns inget sätt att komma runt det dessvärre. Manuell notering på rapporten om orsaken till felet är det enda man kan göra.
Foto på NH

NH

  • 230 poäng 100 badge 2x thumb
tveksamt,
för i så fall blir man tvungen att göra dessa noteringar på alla framtida rapporter. Den diffen kommer ju inte försvinna...
Foto på Annica

Annica

  • 5,882 poäng 5k badge 2x thumb
Men hur långt fram i tiden hamnade utbetalningsdatumet då? Efter det datumet kommer ju fakturan inte med i rapporter som obetald.
Foto på NH

NH

  • 230 poäng 100 badge 2x thumb
Tyvärr råkade jag knappa in år 2019 på en december faktura från 2017...
Det verkar inte finnas korrigeringsmöjlighet i eEkonomi...
Foto på Annica

Annica

  • 5,882 poäng 5k badge 2x thumb
Underligt att det gick att sätta så långt fram i tiden - du måtte ha ett långt räkenskapsår. Annars protesterar programmet om man sätter ett datum som inte ryms inom det aktuella året. Men du kan ju kolla med supporten om de kan gå in bakvägen och rätta... 
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

  • 3,904 poäng 3k badge 2x thumb
Hej NH,

När du väljer Åtgärder - Betalning och väljer ett datum på 2019 för betalning så kommer programmet säga ifrån genom att meddela: 1 fel uppstod: Datum framåt i tiden kan inte anges. Det är alltså inte möjligt att registrera en betalning i framtiden även om du har det räkenskapsåret upplagt. Kan det vara så att du har lagt fakturadatum på 2019 och inte själva betaldatumet? 

Om du skulle ange ett felaktigt betaldatum på fakturan så ska du kunna hitta den under Kassa- och bankhändelser och ångra matchningen. Om du går in under Kassa- och bankhändelser och väljer det konto som du gjorde betalningen med samt väljer rätt period som betalningen ligger i så ska du kunna se betalningen till fakturan här. Om du då trycker på den ska du få upp ett alternativ som heter Ångra matchning, om du trycker här så ångrar du den betalning som du gjorde (det skapas en korrigeringsver. automatiskt) och du kan sedan trycka på det gråa krysset jämte bankhändelsen för att ta bort den. Då kommer fakturan återigen ligga som obetald och du kan utföra en betalning med korrekt datum.

Återkom gärna i tråden om du har några funderingar eller om jag missförstår dig!

/Fanny