Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätta betaldatum på en leverantörsfaktura - eEkonomi

Jag råkade registrera fel betaldatum på en lev.faktura. Hur ändrar jag till rätt datum?

Jag registrerar betalningar inte genom matchning i Kassa- o bankhändelser utan via Inköp - Leverantörsfakturor - väljer berörd Lev.faktura - Åtgärd - Betalning.
10 SVAR 10
Pacsac
CHAMPION

Du ändrar betalningsdatum genom att öppna fakturan i Inköp-leverantörsfakturor och ändrar förfallodatum där

Och;

har du aktiv bankkoppling så att en fil med betalningen automatiskt går över till banken efter att du registrerat fakturan så måste du gå in på din bank (I-net bank) och ändra på betalningen


Fd medlem
Inte tillämpbar

hej,
du missuppfattade frågan.
Det handlar inte om förfallodatum utan om betaldatum, dvs datum när en lev.faktura bokfördes som betald i programmet.
Det var därför jag poängterade att jag registrerar betalningar via Lev.fakturor > Åtgärd > Betalning och inte genom Kassa- o bankhändelser
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan inte ändra betaldatumet för själva betalningen på fakturan, däremot kan du ändra datum på verifikationen som skapades av betalningen, och det gör du genom en korrigeringsverifikation. 

Jag tror inte det har spelat nån roll om du "betalt" fakturan via matchning eller direkt på själva fakturan. 

/Annica
Fd medlem
Inte tillämpbar

hej,
denna lösning orsakar fel i rapporten för Obetalda Lev.fakturor. Berörd lev.faktura ligger där som obetald trots att man skapat korrigeringsverifikation.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, så är det - finns inget sätt att komma runt det dessvärre. Manuell notering på rapporten om orsaken till felet är det enda man kan göra.
Fd medlem
Inte tillämpbar

tveksamt,
för i så fall blir man tvungen att göra dessa noteringar på alla framtida rapporter. Den diffen kommer ju inte försvinna...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men hur långt fram i tiden hamnade utbetalningsdatumet då? Efter det datumet kommer ju fakturan inte med i rapporter som obetald.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tyvärr råkade jag knappa in år 2019 på en december faktura från 2017...
Det verkar inte finnas korrigeringsmöjlighet i eEkonomi...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Underligt att det gick att sätta så långt fram i tiden - du måtte ha ett långt räkenskapsår. Annars protesterar programmet om man sätter ett datum som inte ryms inom det aktuella året. Men du kan ju kolla med supporten om de kan gå in bakvägen och rätta... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej NH,

När du väljer Åtgärder Betalning och väljer ett datum på 2019 för betalning så kommer programmet säga ifrån genom att meddela: 1 fel uppstod: Datum framåt i tiden kan inte anges. Det är alltså inte möjligt att registrera en betalning i framtiden även om du har det räkenskapsåret upplagt. Kan det vara så att du har lagt fakturadatum på 2019 och inte själva betaldatumet? 

Om du skulle ange ett felaktigt betaldatum på fakturan så ska du kunna hitta den under Kassa- och bankhändelser och ångra matchningen. Om du går in under Kassa- och bankhändelser och väljer det konto som du gjorde betalningen med samt väljer rätt period som betalningen ligger i så ska du kunna se betalningen till fakturan här. Om du då trycker på den ska du få upp ett alternativ som heter Ångra matchning, om du trycker här så ångrar du den betalning som du gjorde (det skapas en korrigeringsver. automatiskt) och du kan sedan trycka på det gråa krysset jämte bankhändelsen för att ta bort den. Då kommer fakturan återigen ligga som obetald och du kan utföra en betalning med korrekt datum.

Återkom gärna i tråden om du har några funderingar eller om jag missförstår dig!

/Fanny