Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätta fel kreditfakturan

Hej, jag jobbar i Visma administration 2000. jag har skapad  en fel kreditfaktura mot en leverantörsfakturan, ville sedan kvitta den men då kommer ett systemmeddelande att det finns ingen faktura att kvitta mot. Ska jag skapa en debet faktura för att matcha dem? Hur rättar jag detta fel. Tack

5 SVAR 5
S G___
MEDLEM

Är krediten journalförd?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jajamän, men jag hittade en lösning. Skapade en ny Db faktura ock kvittade dem mor varandra.

Jag har just nu samma problem. Jag skulle givetvis kunna registrera betalningar mot något tillfälligt konto istället men det blir lite rörigt och svårt att spåra i efterhand.

Hej Olof Lagerkvist,

 

Att kvitta två fakturor innebär, som du säkert redan vet, att du har en debet och en kredit med exakt samma belopp och då kan du i ett enda moment betala dem mot varandra i en sk. kvittning. 

 

Alternativet är att du går in respektive faktura och slutbetalar dem var och en för sig.  Har du skapat en kreditfaktura av misstag så skapar du en exakt likadan debet och ser till att betala dem så tar de ut varandra. 

 

Det är lite svårt att veta exakt hur det ser ut hos dig men skriv gärna till mig och berätta hur det ser ut så löser vi det tillsammans. 

 

Önskar dig en fin vecka! 

/Tinna

 

Aha. I mitt fall är det en stor debetfaktura och sedan har jag fått en kreditfaktura på en liten del av originalfakturan, så det är inte samma belopp. Men då ordnar jag det på annat vis! Tack ändå för förklaringen!