Rätta, men hur?? -eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!! Jag sköter bokföringen på distans åt sonens enmans-AB. Han gjorde ett inköp kontorsmtrl fr 250.- och använde bolagets kort. Jag bokade upp det på vad han sa med 1930 K /5460 D.Gott och väl. MEN! Sedan har han slarvat bort kvittot så då blir det ju inget av med att boka upp det på AB:t så då ska jag rätta detta mot ett avdrag på en utbetalning till honom i form av en reseräkning.
Jag borde då reversera hela den gamla bokningen MEN hur ska jag då boka insättningen på företagskontot? Finns ju inget motkonto ! Så jag gör fel, bokar det som en helt ny trans med D1930/ K5460. Hur skulle jag gjort??
Foto på Chriskaffe

Chriskaffe

• 3,562 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 47,292 poäng 20k badge 2x thumb

ett tips är att alla kvitton fotas med appen.

Jag hade dock gjort ett "eget kvitto" på denna utgift, skrivit på en lapp och beskrivit vad det är och att originalet är borta. Det är ju bara 250.-

Tycker inte man skall uppmana till bokföringsbrott.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Du kan fixa till det genom att backa det hela genom att backa transaktionenm först
D1930  k 5410

Sedan 
D 2893 och k 1930  2893 avräkning närstående person

Tomas Tobiasson
Angamato Eknomikonsult AB

Tel 0770-33 99 25
(Redigerad)
Foto på Chriskaffe

Chriskaffe

• 3,562 poäng 3k badge 2x thumb
Ja, låter bra. Min 2:a tanke bar att bona upp hans reseräkning mot skuld till nörstående och därefter boks 1930 D mot det kontot. 250.- tyxker jag nog också att man kan bola itan kvitto om det är enstaka fall. Man ska inte komplicera i onödan! Det finns bra mkt större transaktioner som är legio i verkligheten men inte i regelverket! Ta t.ex. all sidofakturering på extrautrustning på leasingbilar dom görs och tas som direktkostnad. Vet ingen revisor törs gå emot det hur auktoriserade de än är!
Det är en sak hur man gör i praktiken. De där sidofakturorna är något som ofta upptäcks  vid  en skatterevision. Bilar, traktamente är inget man skall försöka fuska med. Det kan Skatteverkets personal på sin a fem fingrar.Det finns många revisorer som ser mellan fingrarna med sådant här. Men i slutändan är det bolagets styrelse som får betala ev. skattetillägg och stå till svars vid en process.

Tomas Tobiasson
Angamato Eknomikonsult AB
Tel 0770-339925