Rättelse av fel i Visma som inte blev rätt, och nu även nya andra fel....

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Flera fel. Började med Diff i kundreskontran gentemot bokföring efter en registervård! Fick Rättelse no. 589144, där ombads jag efter egen bedömning välja om jag skulle bokföra eller inte. Detta gav 2 scenarion. 1.bokförde jag inte så får man i fortsättn. upp varningstext att det finns "ej var journalförda inbetalningar med i reskontran" - denna varning vill jag inte ha med hela tiden då det är en check för mig själv att allt är bokfört som jag har gjort. 2. Bokför jag så innebär det att jag får samm diff som jag hade från början fast åt andra hållet - Alltså ingen direkt förändring. Varpå jag ihop med chatten bestämde mig för att läsa in min kopia som jag skickade Visma Före rättelsen. Nu i Augusti så fann jag att jag får ut Lagerförändringsjournaler med samma journalnummer fast det är bokfört varje månad. Kontaktade chatten som kollade men kunde inte hitta varför och jag ombads köra en registervård. (detta vet jag inte om jag vågar vad skall bli fel denna gång)
Idag den 19/9 så fakturerar jag en restorder - jag skickar mina fakturor via epost - här får jag upp att det inte finns ngn epost inlagd på kunden - märkligt då jag har skickat många fakturor tidigare till denna kund. Efter lite kontroll och check så ser jag att ursprungsordern har rätt kundnr. den 1a lev. som jag fakturera har rätt kundnr. MEN restordern har ett kundnr. som inte ens finns upplagt i mitt program fast det står "rätt" kundnamn ref. etc. Nu undrar man om man kanske skall köra uppdatering då jag har Visma2000 version 2018.3, samt en registervård samtidigt. Ja det är nog det jag får göra och hoppas på att dessa fel som helt random uppkommit rättar till sig. Tyvärr måste jag varje gång jag skall uppdatera el. köra registervård kontakta vår IT ansvarig då programmet ligger på servern och där har jag inte access. Det var bättre när jag som admin. kunde köra registervård från min PC, tillika kunde jag ladda hem uppdateringar och spara dem för att sedan be IT ansvarig köra uppdateringen, som det är nu kan jag inte ens spara ner uppdateringarna utan det måste IT ansvarig göra från servern - tycker det har blivit krångligare tyvärr!! Nu undrar jag vad ni på Visma gör för att kontrollera varför dessa fel uppkommit - jag kan inte vara utan Visma i flera dagar medans ni arbetar för att rätta felen, vad föreslår ni att jag kan göra???
/Marie
Foto på MarieN

MarieN

  • 6,514 poäng 5k badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Annelie Engvall

Annelie Engvall, Moderator

  • 2,296 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Marie,
Tråkigt att du drabbats av så många fel.
Vi börjar med att du uppdaterar till 2018.5, som är den senaste versionen. Åtgärdar inte detta dina uppkomna fel så återkommer du till oss så tar vi det därifrån.

Ha en bra dag!

/Annelie