Redovisa inarbetad provision i Lön och Administration

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
En säljare har under sex månader arbetat ihop sin provision som sedan enligt avtal ska betalas ut portionerat på nästkommande sex månader. Så på bokslutsårets sista dag räknades provisionen ihop i ett excelark. Jag har en summa framför mig men... Hur bokar jag nu in den så att det blir rätt i både Visma Administration 1000 och Visma Lön 300 och sedan i bokslutet? 

Tacksam för hjälp
Foto på Kaleida

Kaleida

• 500 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

• 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Kaleida!

Jag hänvisar till ett par st andra trådar där detta diskuteras, du kommer till den ena genom att klicka här, och den andra genom att klicka här!

Tack för ditt inlägg!
Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

• 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Tillägg: När det gäller vårt löneprogram kan du använda dig utav löneart 1185 - Provision för att redovisa det korrekt på lönespecarna.
Foto på Kaleida

Kaleida

• 500 poäng 500 badge 2x thumb
Tyvärr besvaras inte min fråga på något sätt med hjälp av de trådar det hänvisas till. Synd för det här är en komplicerad fråga som behöver ett tydligt svar.  Att stoppa in provision i lönesystemet är en baggis, att få det rätt när det är en inarbetad provision som ska redovisas i Adm för bokslutet och fördelas över tid är det marigare. 
Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,838 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Kaleida! 

Det finns ingen funktion i programmen som hanterar detta automatiskt utan du måste göra det manuellt i alla tre programmen. 

I Visma Lön 300 kan du lägga löneart 1185 på personens standardlönebesked och ange det belopp personen ska ha varje månad. När det gått sex månader anger du det nya beloppet du räknat fram. 

I Visma Administration 1000 kan du boka upp en upplupen kostnad när du beräknat provisionen, och göra en periodisering på kontot som ska utföras i sex månader. 

I Visma Bokslut hämtas den upplupna kostnaden som är kvar vid bokslutsdatumet och det kommer med på en bilaga. Det finns ingen koppling så att kvarvarande periodiseringar hämtas från administrationsprogrammet till bokslutsprogrammet. Utan underbilagorna måste du fylla i själv. 

//Linnea