Redovisning av tull och moms i Visma Enskild Firma

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
Hej!

Inköp av varor från land utanför EU har jag förstått ska hanteras med omvänd moms (det s.k. nollsummespelet), dvs. man lägger på beräknad moms själv och sedan dras den av automatiskt av programmet. Tullavgifter finns det dock inga färdiga fält för. Ska dessa bokföras separat, som en egen post med egen verifikation? Sedan antar jag att detta endast blir aktuellt om man faktiskt har blivit belastad med tullavgift... Eller?

Mvh,

/LS
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,658 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 2
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,658 poäng 1k badge 2x thumb
Ingen som kan svara på detta?
Foto på Konsulten

Konsulten

  • 1,378 poäng 1k badge 2x thumb
Det är du som importör som är skyldig att lämna tulldeklarationen till Tullverket. Har fraktföretaget deklarerat fel åt dig eller inte alls så är det du som måste se till att detta åtgärdas, annars riskerar du som importör att dömas för smuggling. Läs mer om oförtullade varor på Tullverkets webbplats
http://www.tullverket.se/sv/foretag/i...

Momsunderlaget redovisar du i varje tulldeklaration och sen när det är dags att göra momsdeklarationen så kan du logga in på Tullverkets webbplats och hämta en sammanställning en gång per momsperiod så att du får samma siffror i momsdeklarationen till Skatteverket.

Detta med import är inte alltid så enkelt. Behöver du mer hjälp, fråga din redovisningskonsult! Annars erbjuder Tullverket kurser för importörer.
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,658 poäng 1k badge 2x thumb
OK, 

Det här med tull och deklaration kan jag köpa. Momunderlaget som du nämner stämmer dock inget vidare med Vismas hjälptexter för "Enskild Firma". Så här står det i det exempel som redovisas där:

-----

Du driver momspliktig verksamhet och köper in varor från ett land utanför EU för 6 000 kr och betalar varorna samma månad som du tagit emot leveransen.

Den beräknade momsen vid 25% blir 6 000 x 0,25 = 1 500 kr.

Du börjar med att markera rutan Inköp från utlandet.

För att uppgifterna ska anges i rätt fält på momsdeklarationen måste du också göra de kopplingar som tidigare nämnts. I detta fall har du på raden Momspliktiga inköp markerat Inköp av varor från land utanför EU (kod 50). På raden för utgående moms markerar du Utgående moms 25% (kod 60).

I fältet Belopp anger du 6 000 och i fältet Beräknad moms anger du 1 500 kr.

Ovanstående kopplingar gör att följande belopp kommer att ingå i din momsredovisning i programmet:

  • 6 000 i kod 50
  • 1 500 i kod 60
  • 1 500 i kod 48

-----

Tull nämns öht. inte i detta avsnitt, men jag vore tacksam om man kunde få förklarat hur dessa avgifter ska bokföras i nämnt program samt hur momsen ska hanteras här gällande importerade varor från land utanför EU.
Foto på Konsulten

Konsulten

  • 1,378 poäng 1k badge 2x thumb
Visma borde justera sina hjälptexter för det där sättet att räkna stämmer inte alls! Läs mer om hur du beräknar beskattningsunderlaget för momsen på https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranlanderutanforeu/...
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,658 poäng 1k badge 2x thumb
Ja, det här med att lägga ner supporten (till förmån för forumet) var nog ingen bra idé... Har vi någon från Visma här som kan kommentera frågan?
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,658 poäng 1k badge 2x thumb
Finns det inga representanter från Visma kvar här heller?
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 8,920 poäng 5k badge 2x thumb
Hej UniKum,

Ursäkta att det har tagit lite tid med ett svar från oss.
Vi är just nu inne i vår högsäsong och det är ett högt tryck in på samtliga av våra kanaler vilket blir att det tar lite längre tid att få svar än vanligt men vi försöker att besvara alla trådar som behöver ett svar/en kommentar från oss i turordning.

Programmet Visma Enskild firma har en korrekt hjälptext och hantering av inköp utav varor från land utanför EU enligt programmets funktioner idag men precis som du skriver nämner den ingenting om tullavgifter.
Denna hjälptext kommer att justeras.

Har du haft någon tullavgift på detta inköpet? Annars ska du enbart göra enligt den skrivna hjälpen och de momskopplingar som beskrivs där.
Du ska kunna göra som min kollega Anna beskriver i tråden Bokföra tullavgift - Enskild Firma

Om utlandshandel med tullavgift är vanligt förekommande hade jag därför istället rekommenderat dig att använda eEkonomi eller nåt av Administrations programmen.
Detta då Visma Enskild firma idag ej räknar ut beloppet till ruta 50 baklänges utifrån momsbeloppet. Däremot funkar det jättebra så länge inköpskostnaden är samma som beskattningsunderlaget.

Det kommer att behövas två kassaboksposter för att skapa denna händelse:
1. Betalningen till den utländska leverantören (där gör man även kopplingen till momsdeklarationen avsnitt H. Import)
(och den funkar så länge inköpspris=beskattningsunderlag
2. Betalning till Tullverket. Hanteras som egen vanlig kassabokspost.



Utveckling har blivit uppmärksammade på problemet.


Ha en bra dag!
/Cecilia
(Redigerad)
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,658 poäng 1k badge 2x thumb

Hej Cecilia!

Det var bra att någon från Visma kunde kommentera till slut. Kan vi konstatera då att Konsulten har fel här ovan, men tanke på att hjälptexten är korrekt?

Det där med tulldeklaration verkar inte heller behöva vara så värst omständligt. Jag frågade nämligen Tullverket och jag fick svaret att jag endast behöver lämna in en deklaration ifall Transportföretaget (PostNord i detta fall) inte redan har gjort det. Poängen med att själv skicka in deklarationen i förväg kan möjligtvis vara att man då slipper en avgift för det arbetet (?)

Frågan kvarstår dock hur jag ska agera ifall jag belastas med både tullavgifter och moms på fakturan från Transportföretaget om jag redan har bokfört momsen i en tidigare kassapost, enl. Er rekommendation?

Med vänlig hälsning,

/LS

Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 8,920 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen,

Gällande din fråga om fakturan från PostNord tror jag att du hittar svaret på din fråga i denna tråden Bokföra tullavgift - Enskild firma


Sen vill jag bara påpeka att den skrivna hjälpen nu är uppdaterat med en notis om tullavgift. Det kan du läsa om i Inköp av varor från länder utanför EU»


Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Konsulten

Konsulten

  • 1,378 poäng 1k badge 2x thumb
Nej, jag har inte fel utan mitt svar var bara lite mer fullständigt.

Visma skriver ju själva ovan att det bara blir rätt om du "betalar varorna samma månad som du tagit emot leveransen" och "så länge inköpskostnaden är samma som beskattningsunderlaget".

Betalar du till exempel varorna i USD så betalar du ju med en valutakurs (inköpskostnaden) medan tull och moms beräknas enligt tullverkets kurs (beskattningsunderlaget). Beroende på vilket land du importerar från är det nog även ganska vanligt förekommande att leveransen (tullräkningens datum) inte sker samma månad som du gör betalningen.

Sen kanske felet i just din verksamhet blir oväsentligt, det kan inte jag bedöma för det beror ju bl.a. på volymer och vad det är för verksamhet du bedriver.

Vad gäller tulldeklarationerna behöver du naturligtvis inte lämna in någon rättelsedeklaration om ditt ombud (fraktföretaget) som lämnade in den från början redan har deklarerat allting korrekt åt dig. Men har de gjort fel, exempelvis för att avsändaren lämnat felaktiga uppgifter utanpå försändelsen vilket är vanligt från en del länder, är detta ditt ansvar och då kan det förstås vara lämpligt att lämna rättelse. Du kan drabbas av tulltillägg för felaktig redovisning till Tullverket ungefär som att du kan drabbas av skattetillägg för felaktig redovisning till Skatteverket. Men, som sagt, väsentligheten i just ditt fall kan inte jag bedöma.

Lycka till!
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,658 poäng 1k badge 2x thumb

Tack Konsulten...

Det var dock du som skrev att Vismas hjälptexter inte alls stämmer ;)


@Cecilia - Gällande din hänvisning. Det är samma länk som du postade tidigare och som jag uppfattar svaret där gäller det inte om tulldeklarationen även omfattar moms... Eller?




Foto på Konsulten

Konsulten

  • 1,378 poäng 1k badge 2x thumb
Nej det gör ju inte det, för det är bara i särskilda specialfall som det faktiskt blir rätt när man gör så.
(Redigerad)
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,658 poäng 1k badge 2x thumb
Cecilia!

Jag omformulerar min fråga... Vad gör jag om trasportföretaget även lägger på importmoms på fakturan, vilket troligtvis lär hända om en vara är inköpt i ett personligt namn?
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,658 poäng 1k badge 2x thumb

*Bump*


Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 8,920 poäng 5k badge 2x thumb
Hej,

Fråga: Vad gör jag om transportföretaget även lägger på importmoms på fakturan, vilket troligtvis lär hända om en vara är inköpt i ett personligt namn?

Svar: Om du även har moms (importmoms?) för importen av varorna på fakturan från PostNord ska du bokföra den fakturan som en utbetalning med utbetalningstypen inköp av varor och material och bokföra momsen som "vanlig" ingående moms på inköp.

Tänker att du menar precis som i denna tråden, Hur bokförs tull och moms på faktura från DHL?



Rätta mig gärna om jag har missförstått din fråga. 


/Cecilia
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,658 poäng 1k badge 2x thumb

Okej,

Så om PostNords faktura innehåller både adm. avgift, importmoms, tullavgift samt vanlig moms ska de tre första posterna slås ihop och bokföras med samma utbetalningstyp som användes för inköpet av själva varan. Sedan ska den vanliga momsen här bokföras som just vanlig moms. Importmomsen hanteras alltså inte som moms i detta fall. Är det korrekt uppfattat?

Utbetalningstypen Varor och Material antar jag f.ö. endast ska användas för varor som är avsedda att säljas vidare. Inventarier, förbrukningsvaror osv. hamnar väl under andra utbetalningstyper (och då även ev. importmoms etc.)?

Slutligen en kommentar om den uppdaterade hjälptexten till Visma Enskild Firma som nämns här ovan. Där står fölande (i exemplet):

"Du driver momspliktig verksamhet och köper in varor från ett land utanför EU för 6 000 kr och betalar varorna samma månad som du tagit emot leveransen."

Det här med samma månad är väl endast relevant om företaget betalar månadsvis moms?


/LS

Foto på UniKum

UniKum

  • 1,658 poäng 1k badge 2x thumb

När kan man räkna med att få ett svar här?


Foto på Konsulten

Konsulten

  • 1,378 poäng 1k badge 2x thumb
Är själva importmomsen rätt, så felet bara består i att den betalats till Tullverket i stället för till Skatteverket, så får du hantera denna som moms (på tullräkningsdagen). Du skall då inte redovisa inte denna import som import i momsdeklarationen för då blir det ju dubbelt.
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,658 poäng 1k badge 2x thumb

Hej,

Tänker mest på det som Visma har skrivit här ovan om hur Visma Enskild Firma hanterar detta. Enl. dem ska jag räkna ut momsen själv (på den ursprungliga fakturan) och sedan bokföra fakturerad importmoms etc. separat som en vanlig utbetalning.

Jag har nu fått en sådan här faktura från DHL (själva inköpet är redan bokfört som inköp av varor från land utanför EU, med moms och allt vad det innebär). Beloppen här är:

Införselmoms: 240 kr
Tillägg (avgift?): 50 kr
Moms: 12.50 kr

Totalt: 302,50 kr

Tacksam även om Visma kan svara på frågorna ovan om utbetalningstyper och om programmets hjälptext.

/LS

Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 8,920 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen,

Du har redan bokfört det första inköpet med utbetalningstyp varor och material och bockar i rutan inköp från utlandet. Då har du redan tagit med momsen på den delen.

Om man tittar på den forumtråden som jag hänvisade till så blir det så här för din del:

Införselmoms ska enbart registreras som vanlig debiterad ingående moms och så även den vanliga momsen. Alltså totalt 252,50 kr
Tillägget (avgiften) tolkar jag som att det ska bokföras med samma utbetalningstyp som ursprungsinköpet , alltså varor och material men du bockar inte i inköp från utlandet.

Du kan läsa vidare om detta här och kolla då Pär Gustavssons kommentar.




/Cecilia
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,658 poäng 1k badge 2x thumb
Hej,

Inköpet av själva varan är bokförd med utbetalningstypen "övriga utgifter", men annars har du rätt i att den är klar.

DHL-fakturans moms ska alltså, lite omvänt omfatta den större delen av beloppet och den lilla delen på 50 kr går som övriga utgifter (i det här fallet)? Hade det även varit en tullavgift här skulle den bokföras med samma utbetalningstyp som avgiften, är det korrekt?


Ännu en gång ber jag även att få svar på dessa två frågor (saxat ovanifrån):

Utbetalningstypen Varor och Material antar jag f.ö. endast ska användas för varor som är avsedda att säljas vidare. Inventarier, förbrukningsvaror osv. hamnar väl under andra utbetalningstyper?

Slutligen en kommentar om den uppdaterade hjälptexten till Visma Enskild Firma som nämns här ovan. Där står fölande (i exemplet):

"Du driver momspliktig verksamhet och köper in varor från ett land utanför EU för 6 000 kr och betalar varorna samma månad som du tagit emot leveransen."

Det här med samma månad är väl endast relevant om företaget betalar månadsvis moms?


Med vänlig hälsning,

LS

(Redigerad)
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 89,240 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Om du också hade fått en tullavgift skulle den ha bokförts på samma utbetalningstyp - helt korrekt.

Varor och material används för sådant som du ska sälja vidare - alltså sådant som dina huvudsakliga intäkter kommer från. - Detta redovisas i särskild ruta i deklarationen.
Inventarier och förbrukningsvaror har egna utbetalningstyper och redovisas i en annan ruta.

Just gällande det där med månad så om jag tolkar det rätt så är det om du ska redovisa uppgifterna till Skatteverket så är det samma månad som det ska redovisas.
Det står med på sida 29 om det i denna broschyren från Skatteverket: https://www.skatteverket.se/download/18.361dc8c15312eff6fde93f/1461069599676/moms-vid-utrikeshandel-...

Eftersom tull och import är svåra grejer skulle jag vilja hänvisa dig till Skatteverket med dina frågor gällande detta.

/Anna
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,658 poäng 1k badge 2x thumb

Tack för svar (trots att det tog en månad).

Har dock svårt att köpa att momsen måste registreras samma månad om man har årsvis momsredovisning... Fast å andra sidan bokförs den ordinarie momsen samtidigt som inköpet i Visma Enskild firma och det är endast den "extra momsen" från tulldeklarationen som kan behöva redovisas senare. När den fakturan dimper ner kan man ju sedan inte råda över.

Trevlig helg!

/LS



Foto på UniKum

UniKum

  • 1,658 poäng 1k badge 2x thumb
Ursäkta om jag kommer in och ältar här igen, men jag bokförde just denna faktura enl. Cecilias förslag...

"Införselmoms ska enbart registreras som vanlig debiterad ingående moms och så även den vanliga momsen. Alltså totalt 252,50 kr

Tillägget (avgiften) tolkar jag som att det ska bokföras med samma utbetalningstyp som ursprungsinköpet , alltså varor och material men du bockar inte i inköp från utlandet."

Programmet varnar dock för att momsen är större än 20% av den totala utbetalningen. Ska jag alltså ignorera den varningen i det här fallet?



Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 8,920 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen,

Ja i detta fallet kan du då bortse från programmets varning om att momsen är större än 20% av den totala utbetalningen.

/Cecilia
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,658 poäng 1k badge 2x thumb
Tack Cecilia!
Foto på mark85

mark85

  • 570 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Visma Enskild Firma: hur tänka vid detta utlandsköp?.

Jag handlar en produkt på Ebay. Varorna skickas från Tyskland så det blir ingen importmoms eller tull när de anländer i Sverige via DHL.

Hur skall jag bokföra detta i Enskild Firma?

Om jag väljer inköp från utlandet, inköp av varor från annat EU land så ska man ju ha en faktura från företaget jag handlar av där det inte finns någon pålagd moms. Någon sådan får jag inte. Dessutom så skall jag ju uppge mitt VAT-nummer för företaget. Men i fallet med Ebay så vet jag varken vart företaget jag handlar av ens är registrerat eller befinner sig, bara att varorna skickas från Tyskland. Det står inte företagets adress på paypal-kvittot.

Jag har hittills bokfört detta som ett vanligt inköp av "varor material mm" och helt enkelt skrivit "0" i varav moms. Jag ska ju inte betala någon moms eftersom varor skickas från EU-land, så har jag resonerat.

Blir bokföringsresultatet blivit detsamma om jag istället hade valt inköp av "varor material mm" kryssat inköp från inköp från utlandet, inköp av varor från annat EU-land (kod 20) och sedan utgående moms på inköp 25% (kod30) ?
Foto på mark85

mark85

  • 570 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Visma Enskild Firma: hur tänka vid detta utlandsköp?.

Jag handlar en produkt på Ebay. Varorna skickas från Tyskland så det blir ingen importmoms eller tull när de anländer i Sverige via DHL.

Hur skall jag bokföra detta i Enskild Firma?

Om jag väljer inköp från utlandet, inköp av varor från annat EU land så ska man ju ha en faktura från företaget jag handlar av där det inte finns någon pålagd moms. Någon sådan får jag inte. Dessutom så skall jag ju uppge mitt VAT-nummer för företaget. Men i fallet med Ebay så vet jag varken vart företaget jag handlar av ens är registrerat eller befinner sig, bara att varorna skickas från Tyskland. Det står inte företagets adress på paypal-kvittot.

Jag har hittills bokfört detta som ett vanligt inköp av "varor material mm" och helt enkelt skrivit "0" i varav moms. Jag ska ju inte betala någon moms eftersom varor skickas från EU-land, så har jag resonerat.

Blir bokföringsresultatet blivit detsamma om jag istället hade valt inköp av "varor material mm" kryssat inköp från inköp från utlandet, inköp av varor från annat EU-land (kod 20) och sedan utgående moms på inköp 25% (kod30) ?
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 47,008 poäng 20k badge 2x thumb
du skall se detta som inköp av privatperson, hela beloppet skall kostnadsföras och ingen moms redovisas