Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Referenskod efaktura - eEkonomi

Referenskod hamnar fel enligt kunden. När jag tidigare har skickat via e-post som då blivit skannat hos kunden har kundens referensnummer kommit rätt. Nu har jag börjat med efaktura och lagt in samma referenskod i fältet "Referenskod". Kunden klagar på att referensen kommer in som Svefaktura hos dom där referenskoden hamnar under "Er kontakt" och inte "Er referens", vilket gör att fakturan fastnar i deras flöde. Är det felmappat i Visma mot Svefaktura?
8 SVAR 8
max1001
MEDLEM

Är du säker på att kundens referensnummer du har använt tidigare är densamma som de använder för e-faktura? 

Jag fakturerar huvudsakligen via e-faktura till kommuner och myndigheter (Svefaktura), och här har Visma eEkonomi aldrig krånglat. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag kan se mitt referensnummer på deras "leverantörsfaktura", där den kommer fel. Antingen har de fel i mappning från Svefakturan till sitt system, men då de har många andra leverantörer som funkar borde de ju inte ha fel bara på min faktura. Skulle vilja se min xml-fil som skapas men den kommer man inte åt
max1001
MEDLEM

Bara så jag inte missförstår dig, med "mitt referensnummer" menar du den referenskod/id du har fått från din kund för e-faktura? 

Något centralt fel tror jag inte att det är hos eEkonomi och Autoinvoice, så sannolikt är att det är något problem hos din kund förutsatt att du har gjort allt rätt i eEkonomi. 

Jag minns ett problem jag hade för något år sedan då ett felaktigt placerad semikoloni helt plötsligt dök upp längs överföringskedjan som ledde till att jag inte fick betalt. Det visade sig senare att det var ett fel hos kunden. 

Skicka den utskrift du har fått från kunden till Visma så bör de kunna felsöka. Rimligtvis bör din kund också få fram någon form av loggfil som kan vara till hjälp. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej. Jag har skickat en kundfaktura till min kund. Då har jag angivit samma referensnummer som jag tidigare har haft på e-postfakturor (pdf). Vid e-faktura så har det referensnumret kommit fel hos min kund (dvs. leverantörsfaktura hos kunden). Eftersom fakturan automatiskt går till rätt person utifrån referenskod, så har de meddelat att detta inte har funkat. Då fick jag se en bild (stylesheet) från deras system att min referenskod kom under rubriken "Er kontakt" istället för "Er referens" som det kommer för alla andra e-fakturor de mottar. Jag kan ju själv inte se min Svefaktura som jag har skickat för det är väl Inexchange som hanterar detta. Undrar i vilken tagg de lägger referensen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Felaktiga referensfält Svefaktura.

Har gått över till e-faktura från Visma eEkonomi. Jag har lagt in referenskoden som kunden efterfrågar i angivet fält.



Kunden har sedan fått Svefaktura och då har referenskoden hamnat fel i nedanstående tagg

-<cac:Contact>

<cbc:Name>390105-1259</cbc:Name>

</cac:Contact>

Rätt tagg  ska vara nedanstående, som Visma säger inte är tillämpbar.

-<RequisitionistDocumentReference>

<cac:ID>n/a</cac:ID>

</RequisitionistDocumentReference>

Jag har själv varit med och utvecklat den standard som finns som hanteras inom SFTI. Så här säger de om fältet RequisitonistDocumentReference, 

Beställarreferens 1
definieras av köparen för behovet att styra fakturor rätt vid mottagning i
köparorganisationen. En beställarreferens kan avse flera
köptillfällen/transaktioner (vid samlingsfaktura) men kan även användas
återkommande i fakturor – närmare beskrivning utvecklas separat.
Beställarreferens 2 används endast om beställarreferens 1 inte kan
administreras centralt i köparens organisation. Den kan då t ex identifiera
organisatorisk enhet, projekt eller liknande.


Visma måste givetvis följa standarden korrekt, framförallt när man själv varit med och tagit fram den genom sina bolag Visma Proceedo och InExchange.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det brukar inte vara några problem när man lägger in korrekt referenskod under Försäljning - Kunder - Redigera (eller skapa ny) och sedan Kontrollera och söker fram kunden så att rutan för referenskod dyker upp. Vi följer standarden, så något måste gått galet någonstans. 
När rutan för refenskod kommer upp så fyller man i den man fått för just e-fakturor av sin kund 

Jag vill dubbelkolla med dig hur det ser ut inne på din kunds kundkort i programmet, ligger det något i rutorna för "Referens" (uppe till höger) så att denna referens även dyker upp i skapandevyn av fakturan? 
I så fall kan det vara det som spökar - er referens där inne brukar vara t.ex namnet på personen eller liknande, inte själva referenskoden för e-fakturor.

Återkom gärna med skärmdump på hur det ser ut inne på fakturavyn inne i eEkonomi så gräver vi vidare.

Ha det gott! 
Feffe_
MEDLEM

Hej jag har ytterligare ett problem. Vi har en kund som använder sig av en skanningscentral på Frösön. De kan inte ta emot våra fakturor för de tar vårt kundnummer istället för det inlagda org. nr. på vår kund. Finns det några olika versioner för hur det här skall fungera? De skall använda sig av SVE-faktura precis som vi. Finns det i Visma Admin stöd både för Sve-faktura 1 & 2? Vissa frågar idag efter PEPPOL som jag har förstått är Sve-faktura 2. Vad är skillnaden? Kan det vara dessa två versioner som gör att det blir fel? 
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej,
Jag bryter ut ditt svar/kommentar till en egen tråd då den gäller Visma Administration och inte Visma eEkonomi.
/Cecilia

Du hittar den nya konversationen här: Svefaktura 1 och 2 - Admin