Registerkopplade fält autofiltrerar från och med version 2017.1 - Administration

  • 0
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Har hittat en försämring from v2017.1 jämfört med 2017.0. Testat i v2017.12.
I arbetsbilderna Offert/Order/Faktura när man väljer exempelvis "Vår referens" så går det bra att få fram en lista när fältet är tomt.
Problemet kommer när fältet redan har ett värde och man vill byta.
Först så är listan tom om man har sortering efter "Sign" om namnet inte matchar någon signatur.
Ändrar man sortering till "Namn" så får man enbart fram den person som redan är vald.
Dvs. kontrollen (fältet) "autofiltrerar" beroende på värde istället för att visa hela listan.
I föregående version ser man hela listan när man trycker på knappen.

Om man skriver in värdet så filtreras listan eftersom enligt sorteringsvärdet vilket är precis som i förra versionen och det fungerar bra. Problem kommer då man använder knappen bredvid fältet.

Detsamma gäller flera (om inte alla) kontroller som har register bakom sig.
Bl.a. Vår referens, Er referens, Kundnummer, Kundnamn, Betalningsvillkor, Leveransvillkor, Leveranssätt, Leveransadress (från lista), Prislista, Språk osv.

Vill gärna att listan vid knapptryck, som tidigare, visar hela listan så man enkelt kan ändra med musen.
Funktionen med "autofiltrering" vid knappinmatning får gärna var kvar.

För att komma runt det i nuvarande version måste man först radera innehållet i fältet för att få se hela listan från bakomliggande register.
Foto på Thomas

Thomas

  • 3,216 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 4
Foto på Susanne Friman

Susanne Friman, Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering, Visma Tid, Visma Compact

  • 2,460 poäng 2k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej Thomas!

Det stämmer att från och med version 2017.12 har beteendet för sökning förändrats. Tidigare visades alltid hela registret oavsett vad du angav. Nu visas t ex för artikelregistret endast de första 250 posterna till dess att du matat in något. Listan blir tom om inmatat sökvillkor inte uppfylls. Vi kommer att titta vidare på hur vi kan förfina det nya beteendet framöver.

Ändringen vi gjorde som påverkade sökbeteendet är att många har upplevt att det är långsamt att plocka upp artiklar på offert, order och faktura när du har ett stort artikelregister. 

Mvh
Susanne