Registerkopplade fält autofiltrerar från och med version 2017.1 - Administration

  • 0
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Har hittat en försämring from v2017.1 jämfört med 2017.0. Testat i v2017.12.
I arbetsbilderna Offert/Order/Faktura när man väljer exempelvis "Vår referens" så går det bra att få fram en lista när fältet är tomt.
Problemet kommer när fältet redan har ett värde och man vill byta.
Först så är listan tom om man har sortering efter "Sign" om namnet inte matchar någon signatur.
Ändrar man sortering till "Namn" så får man enbart fram den person som redan är vald.
Dvs. kontrollen (fältet) "autofiltrerar" beroende på värde istället för att visa hela listan.
I föregående version ser man hela listan när man trycker på knappen.

Om man skriver in värdet så filtreras listan eftersom enligt sorteringsvärdet vilket är precis som i förra versionen och det fungerar bra. Problem kommer då man använder knappen bredvid fältet.

Detsamma gäller flera (om inte alla) kontroller som har register bakom sig.
Bl.a. Vår referens, Er referens, Kundnummer, Kundnamn, Betalningsvillkor, Leveransvillkor, Leveranssätt, Leveransadress (från lista), Prislista, Språk osv.

Vill gärna att listan vid knapptryck, som tidigare, visar hela listan så man enkelt kan ändra med musen.
Funktionen med "autofiltrering" vid knappinmatning får gärna var kvar.

För att komma runt det i nuvarande version måste man först radera innehållet i fältet för att få se hela listan från bakomliggande register.
Foto på Thomas

Thomas

  • 3,236 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 4
Foto på Lotta

Lotta

  • 832 poäng 500 badge 2x thumb
Ja det är helt klart en försämring, det är samma sak på verifikattexterna som jag skapat"extrameckel" som gör att vårt jobb ist tar längre tid är inte uppskattat :(
Foto på Susanne Friman

Susanne Friman, Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering, Visma Tid, Visma Compact

  • 2,430 poäng 2k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej Thomas!

Det stämmer att från och med version 2017.12 har beteendet för sökning förändrats. Tidigare visades alltid hela registret oavsett vad du angav. Nu visas t ex för artikelregistret endast de första 250 posterna till dess att du matat in något. Listan blir tom om inmatat sökvillkor inte uppfylls. Vi kommer att titta vidare på hur vi kan förfina det nya beteendet framöver.

Ändringen vi gjorde som påverkade sökbeteendet är att många har upplevt att det är långsamt att plocka upp artiklar på offert, order och faktura när du har ett stort artikelregister. 

Mvh
Susanne
Foto på Thomas

Thomas

  • 3,236 poäng 3k badge 2x thumb
Jag förstår att det kan vara ett problem på större register som artiklar, men för de mindre registren så bör det ju inte vara några problem att visa hela listan.

Den stora skillnaden är ju just när fältet redan har ett värde, att man då inte ser hela listan.

Med mindre register bör väl räknas de flesta fält i dokumenthuvudet, kanske med undantag för prislista och kanske leveransadress?
Foto på isabelle_hk6415

isabelle_hk6415

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Rullgardinslistor fungerar inte efter uppdatering - Administration.

Efter uppdateringen till 2017.12 har vissa funktioner ändrat sig för oss. På kundkort är rutan referens en flervalslista där man kunde klicka och välja sin referens. Där ser vi nu bara ett namn för att kunna välja en annan person måste vi där gå in och välja ändra, då ser man listan med de referenser som finns. I faktureringen kunde man på samma sätt välja pil vid kontonummer och rulla sig till ett annat kontonummer, här är samma sak, vi ser inte längre kontoplanen där. Vad är det för inställning som har ändrat sig? Det verkar som de typ ligger i kortläge istället för listläge.
Foto på Agneta Karlsson

Agneta Karlsson

  • 160 poäng 100 badge 2x thumb
Vi upplever samma problem och vill ha det som det var förut. Detta är helt klart en försämring av funktionen.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.