Registervård och fellista - Administration

• 0
  • 10
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: .

Har jobbat med ett antal ekonomisystem / affärssystem och har "nyligen" börjat arbeta med Visma Adm 2000 (då jag bytt jobb). Jag arbetar med utvecklingsfrågor och jobbar övergripande med Vismas alla funktioner som huvudansvarig. Dom grundläggande stora problemen som jag anser systemet har är följande:

1) Att inte systemet bygger på en SQL-databas - vi är 15 användare och har många codebase-error fel bl.a. Trots vidtagna åtgärder enligt manualer fortsätter problemen
2) Alla evinnerliga journaler - krångligt, tidsödande mm mm - kan utveckla det i oändlighet
3) Att systemet förutsätter att du hela tiden "måste" köra registervård - vi kör registervård minst 1 gg / vecka. Då vi är många användare måste detta göras kvällstid när ingen annan jobbar för att inte störa verksamheten. Vi får ca 100 felposter VARJE GÅNG vi gör registervård. Jag har analyserat dessa felposter och jag blir alldeles mörkrädd. Efter registervård och rättning av fel har ändringar av lagersaldon skett, ackumulerad omsättning artiklar & kunder, täckningsbidrag, senaste fakturadatum, genomsnittlig betaltid, på väg i leverantörsfakturor mm mm mm mm. Detta är likadant VARJE GÅNG! Detta innebär att jag inte kan lita på en enda uppgift i systemet eftersom jag inte vet om den är korrekt. Kanske då direkt efter registervården men jag kan ju inte köra registervård var 5:e minut! Förtroendet för systemet har tyvärr radikalt minskat och redan innan har jag övervägt att byta system. Jag förstår inte att vi som användare kan acceptera att det hela tiden blir fel i databasen som man måste åtgärda med registervård. Visma är ju ändå en ledande aktör på marknaden av ekonomisystem. Jag har pratat med utvecklare direkt på Visma och det har väl diskuterats många år vad jag förstår att helt göra om plattformen för att få en bättre produkt. Vad händer undrar jag? Är det bara funderingar eller kommer något revolutionerande hända inom kort?

Vi användare måste också kunna känna att våra åsikter lyssnas på men jag får intrycket när jag läser i forumet att vissa saker har efterlysts i många år men inget händer. Det är väl en sak om det är en väldigt specificerad önskan som inte är allmän men många önskemål är sådana man tycker borde vara tillrättat för länge sen som varenda användare skulle ha nytta av.

För att ta ett beslut om framtiden behöver jag veta vad som övergripande kommer hända i systemet närmsta året / åren och då framför allt när det gäller databashanteringen i Visma.

Tack för ordet! / Christer
Foto på Christer66

Christer66

• 850 poäng 500 badge 2x thumb
  • Frustrerad

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 10
Foto på Benny

Benny

• 1,578 poäng 1k badge 2x thumb
Håller med dig, har påtalat många saker under åren men istället för att lösa det så lägger man energi på nya appar. Nu när man skriver ut listor så klipper den i artiklar så att hela nr inte kommer med men det är ingen som vill ändra på detta.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Benny, 

Tack för kommentaren. Precis som du skriver så klipps texten med artikelnumret på några utskrifter efter att vi genomförde önskemålet att förlänga antalet tecken för artikelbenämning. Det blev en oväntad konsekvens och vi har registrerat det som ett fel. Vi kommer åtgärda det när vi får tillfälle. 

Tillsvidare bör hela artikelnumret visas om du skriver ut rapporten Liggande. 
Foto på Johanna Åberg

Johanna Åberg, Champion

• 3,100 poäng 3k badge 2x thumb
Kan inte mer än hålla med! Ledningen vill ha Visma Adminstration med motiveringen att det är bra pris. Jo, men det funkar inte till vår verksamhet då man inte kan lita på något, samt inte kan jobba samtidigt, då alla låser alla...

Visma Adminstration 2000 är jättebra för den lilla företagaren, med få som jobbar i systemet och någon som förstår sig på det. Men för oss som är för små för de stora systemet och för små för detta, finns det inga bra alternativ!
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er, 

Tack för era inlägg och synpunkter. Uppskattar verkligen att ni lyfter era funderingar kring produkten så vi har möjlighet att bemöta det. 

De punkter som du lyfter Christer är 3 av flera stora områden som på många sätt präglar produktens framtid. Vi jobbar med de här frågorna men har i skrivande stund inga garantier på vad resultatet blir av våra utredningar och utvecklingsinsatser. Luddigt svar kanske men precis så är det. Vi har massor av tankar och pågående arbete som vi hoppas kunna ge resultat på både kort och lång sikt. Det jag vill att ni känner till i dagsläget är att vi tar bristerna på allra största allvar. 

Något som jag ser väldigt tydligt i vårt dagliga arbete är hur forumet förändrat vårt arbetssätt med utvecklingen de senaste åren. Idag kan vi få direkt feedback från flera användare samtidigt i ett öppet forum och med högt i tak. Och vi har genomfört över 100 önskemål i Visma Administration som diskuterats här på forumet sedan vi startade detta 2012. Sedan har vi ju förstås fått många av synpunkterna innan forumet, men det är väldigt mycket tydligare nu hur resonemangen, efterfrågan och behoven ser ut. Vi har all ambition att fortsätta genomföra förbättringar som föreslås och diskuteras här men det finns som sagt även flera områden som vi i dagsläget inte kommer kunna förändra förrän förutsättningarna ser annorlunda ut i produkten. Men jag hoppas att vi kommer dit, vi har fantastiskt mycket vi vill göra i produkten de kommande åren. 
Foto på Susanne Friman

Susanne Friman, Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering, Visma Tid, Visma Compact

• 2,430 poäng 2k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej,

Tack för alla era inlägg i den här frågan. 
Vi arbetar just nu med en stor uppdatering där vi byter databas till Microsoft SQL Server. Versionen är planerad att släppas i slutet av sommaren och den ger oss större möjligheter att i 
framtiden implementera funktionalitet som efterfrågas och den tar programmet till nya nivåer.

Vill du veta mer och följa hur det går? Gå in på Vi byter databas i Visma Administration/Fakturering/Förening » 

Mvh
Susanne 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.