Registervård från annan dator än servern - Administration

• 3
  • Idé
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Enligt https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/visma-administration-2000-registervard-kommer-ej-at går det ej längre att köra registervård från annan dator än den servern där programmet ligger sparat på. Ni skriver där att lösningen är att ge användaren full adminrättighet på servern.

Anledningen till att ni ändrat förfarandet är att det går att köra registervård trots att personer är inloggade (det är för övrigt väldigt bra att ni äntligen löste det.....).

Vi har en uppsättning där Visma ligger på en viruell server som är filservern. Sedan om användaren vill kan de köra fjärrskrivbord till en RDP-server som också är virtuell men på samma fysiska maskin. Vi har då ALDRIG haft några problem med att programmet krashar när vi har den uppsättningen.
Går det att ta bort kravet på att det är servern som måste göra det? Går det ändra någon inställningen i någon .ini-fil för att välja bort detta?

Det ni har gjort för oss är att lägga över ansvaret på att IT ska underhålla Visma och inte de som använder systemet.
Eller då släppa in vår ekonom med massor av behörigheter in i filservern (ja jag vet att det går ställa in behörigheter där med men jag vill inte att någon är inloggad där)

Det var över 10 månader sen denna frågan lyftes. Vad har hänt sedan dess?
Foto på Mikael Ordenius

Mikael Ordenius

• 784 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

• 3
Foto på MarieN

MarieN

• 6,454 poäng 5k badge 2x thumb
Så bra att du lyfter denna fråga igen Mikael.
Jag har precis samma problem som Mikael, och att behöva ta in IT varje gång man skall uppdatera eller köra registervård är ofta tidskrävande och svåra att få tag i. Precis som Mikael säger så läggs ansvaret över till IT som inte är involverad i visma systemet överhuvud taget. Vilket innebär att jag som admin. i princip måste stå bredvid IT ansvarig för att svara på frågor. Krångligt och tidskrävande/kostsamt. Till råga på allt så är vi Italiensk ägda vilket innebär att IT finns i Italien med allt vad det innebär.... Ser gärna en annan lösning på detta./Marie
Foto på Mikael Ordenius

Mikael Ordenius

Verkligen, bra utvecklat Marie.
Som du säger måste du användare svara på frågorna, för jag som IT vet väl inte om jag ska kryssa ja eller nej på justeringar eller vilka register som ska kollas. 
Så antingen måste man nu mera vara 2 personer som gör det eller börja dela ut behörigheter in i applikationsservrar. 
Foto på Annelie Engvall

Annelie Engvall, Moderator

• 1,312 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Mikael!

Vi har valt att allt underhållsarbete ska göras på servern, eftersom risken är väldigt stor att det tar extremt lång tid om hela databasens innehåll måste bearbetas över nätverket. Eftersom det blir en belastning för SQL Servern är det stor risk att dina användares upplevelser av programmet påverkas negativt under tiden. 

Ha en bra dag!

/Annelie
Foto på Mikael Ordenius

Mikael Ordenius

Vår SQL-server ligger redan på en annan server, så det är redan en belastning över nätverket, men nätverket är i samma skåp så det går superfort. Det negativa som användaren upplever är såklart att användaren inte längre kan göra registervård.

Ställer om frågan som inte besvarades. Kan ni stänga av denna funktion via inställning? La ni in det i t ex .ini-filen så det bara är att ändra?
Foto på Annelie Engvall

Annelie Engvall, Moderator

• 1,312 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Mikael,

Det som går att göra om det är så att ni inte kan göra underhållsarbete på servern är att följande skrivs in i företagets FTG.ini-fil:

[KlientFunktioner]

Aktiv=1

Då blir knapparna aktiva på arbetsplatsen.

Hoppas ni kan få det att fungera smidigare på detta sättet.

Ha en fortsatt bra dag!

/Annelie
Foto på Andreas Palmay

Andreas Palmay, Information Coordinator

• 2,376 poäng 2k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej! 

Nu är det möjligt att göra registervård även på klientdatorerna när ni arbetar i ett nätverk. 
Denna nyhet finns från och med version 2018.7. 

Ni kan läsa mer i avsnittet Registervård.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.