Registrera faktura med gammalt förfallodatum - eEkonomi

  • 16
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Hej,
Jag har märkt att jag i modulen med bankkoppling inte kan registrera faktura med förfallodatum senare är dagens datum. Varför är det så, och går det låsa upp den möjligheten? Det bästa om det finns en gammal faktura är ju att kunna registrera det korrekta datumet.
Foto på ST

ST

  • 696 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

  • 16
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,676 poäng 10k badge 2x thumb
Hej! 

Jag misstänker att du menar att det inte går att lägga in ett förfallodatum som är tidigare än dagens datum. Det finns en begränsning i programmet gällande förfallodatum om du har bankkopplingen.
Du måste lägga dagens datum eller senare som förfallodatum.
Foto på Per

Per

  • 72 poäng
Nu har det gått två år och det funkar fortfarande inte. 
Foto på Valeria Bottyan

Valeria Bottyan

  • 216 poäng 100 badge 2x thumb
Tycker att det är upprörande att Visma inte löser detta problem, vi måste kunna lägga in fakturorna med rätt förfallodatum trots att det redan passerat ...annars ser vi inte i statistiken att betalningen har blivit försenat, om vi lägger in feldatum - då förskönas reskontrahistoriken med flit och det är inte förenade med god redovisningssed. Om vi lägger in ett förfallodatum som redan passerat då tolkar alla LB filer att betalningen ska gå omgående, eller rätt sagt till nästkommande bankdag. Så att LB filer ej kan hantera gammal förfallodatum stämmer ej...det vet alla som har jobbat bankfiler. 
Foto på ST

ST

  • 696 poäng 500 badge 2x thumb
Visma! Fick precis en ny uppdatering om ny kommentar på denna tråd, ett inlägg jag skrev för 3 år sedan.

En idé – helt galen uppenbarligen:
1) läs de inlägg som skrivs på forumet
2) gör något åt de problem som finns
Särskilt när de är uppenbara och något som många stör sig på.
Varför har ni annars forum?
Foto på Lisa

Lisa

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Håller helt med alla som skriver på samma sätt ang ff-datum, det måste programmakarna kunna ändra på ganska enkelt.
Foto på Cecilia

Cecilia

  • 294 poäng 250 badge 2x thumb
Saknar också den funktionen, vill kunna lägga det förfallodatum som står på fakturan, förutsatt att det inte är bakåt i tiden i en låst månad.
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Anledningen till att programmet vill ha ett förfallodatum på dagens datum eller senare är för att LB-filer skapas eller skickas iväg automatiskt till banksidan. Programmet kan i dagsläget inte hantera datum som passerat, då de inte kan betalas bakåt i tiden.

Det man får göra är att skapa leverantörsfakturan på dagens datum eller senare och sedan neka händelsen på banksidan. 

Jag lägger det vidare som ett förbättringsförslag för en mer flexibel bankkoppling i framtiden.

/Hanna
Foto på Per

Per

  • 72 poäng
Behöver inte vara så att man betalar via bankkopplingen utan endast vill ha importen av händelserna.
Foto på Anki E

Anki E

  • 60 poäng

Förstår inte riktigt, vad menas med "neka händelsen på banksidan" ???

Har också provat att lägga förfallodagen senare än dagens datum men det går ju inte att gå in och registrera den som betald! Finns bara "Periodisera" att välja på!

Det här skulle ju underlätta med bankkoppling och tyvärr så har vi en del som inte är inlagt under 2016 som måste in pga momsen m m!

/Anki

Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Anki!

Om jag förstår dig rätt så har du lagt in leverantörsfakturor i programmet på datum innan ni hade en aktiv bankkoppling och dessa vill du nu registrera betalning på. Det går inte att göra direkt på fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor. Utan med bankkoppling registreras alla in- och utbetalningar via Kassa och bankhändelser. Eftersom du har en aktiv bankkoppling kan du inte lägga till händelser på datum EFTER det att kopplingen blev aktiv, då har ju kontoutdraget hämtats automatiskt från banken och är "komplett". Men du har möjlighet att lägga till händelser på datum INNAN bankkopplingen blev aktiv. Har du ex. en leverantörsfaktura i programmet som betalades innan bankkopplingen fanns kan du således lägga till utbetalningen via Kassa och bankhändelser och matcha mot fakturan det gäller. På så vis kan du komplettera med det som skedde innan bankkopplingen blev aktiv!

Har du bankkoppling med Handelsbanken eller Danske bank och registrerar redan betalda leverantörsfakturor i efterhand bör man bocka i Autogiro på leverantören under Inköp - Leverantörer. På så vis går fakturan inte iväg till banken för utbetalning. Dock görs ingen betalning förrän man godkänner filen på banken, vilket Hanna syftar på ovan, man får då stoppa filen för utbetalning på banken. 

Ha det fint!

/Moa
Foto på ST

ST

  • 656 poäng 500 badge 2x thumb
Visma! Fick precis en ny uppdatering om ny kommentar på denna tråd, ett inlägg jag skrev för 3 år sedan

En idé – helt galen uppenbarligen: 
1) läs de inlägg som skrivs på forumet
2) gör något åt de problem som finns
Särskilt när de är uppenbara och något som många stör sig på.
Varför har ni annars forum?
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,456 poäng 5k badge 2x thumb
Dina svar är verkligen upprörande okunniga. Du skriver i ett svar . "är för att LB-filer skapas eller skickas iväg automatiskt till banksidan."
Du menar väl ändå inte att era utvecklare har en så extremt dålig kunskap om programmering att de inte förmår lägga in en liten kontroll innan filerna skapas så att om vi har bokfört ett passerat betalningsdatum så byter systemet ut det mot dagens datum så att banken inte får fnatt. Hur svårt kan det vara att ha lite fantasi?

Lovisa skriver i ett svar följande hårresande:
"Tanken med bankkopplingen och leverantörsfakturor är att man inte ska jobba med gamla fakturor utan att leverantörsfakturorna ska läggas in i programmet. Det vill säga; Man mottager en leverantörsfaktura - lägger in den i programmet (med ett förfallodatum framåt i tiden) - betalningsinformation förs över till banken och leverantörsfakturan blir betald efter godkännande på banken. "
Jag tycker inte att det är er roll att ge oss företagare en grundkurs i bokföring. Och då menar jag just grundkurs.
Sluta mästra och tala om hur vi ska arbeta! Vi sköter vårt jobb efter bästa förmåga och kräver att eEkonomi är anpassat till verkligheten och inte till en skolboksfantasi.
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,608 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag gillar tyvärr inte ditt svar Hanna. Du skriver om LB-filer utan att förklara vad det är. Jag har haft bankkoppling i ett år och aldrig hört talas om LB-filer.
Jag har alltid trott att ni läser in samtliga banktransaktioner på företagskontot sedan senaste hämtning oavsett vad som finns i diverse register i Visma, dvs oavsett om en faktura är förfallen eller inte. Det kan rimligen inte vara något som helst problem att förfallodatum är tidigare än dagens datum. Jag tror helt enkelt inte på din förklaring. Och om det mot förmodan skapas någon form av frågefil så är det ju banalt enkelt att exkludera sådana datum som kan ställa till problem. Det enda vi kunder kräver är att kunna registrera korrekta uppgifter, ett högst rimligt krav!
Foto på JoakimEP

JoakimEP

  • 364 poäng 250 badge 2x thumb
Går det inte ha en bankkoppling där man bara får en synkning av bankhändelser på kontot och utan funtionen med LB-filer? I mitt fall med Handelsbanken. Hade varit tacksam om dett gick att lösa och det löser även problemet med förfallodatum om jag tolkat informationen rätt.
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 23,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

I dagsläget finns det ingen plan på att utveckla en sådan funktion inom den närmsta framtiden. Tanken med bankkopplingen och leverantörsfakturor är att man inte ska jobba med gamla fakturor utan att leverantörsfakturorna ska läggas in i programmet. Det vill säga; Man mottager en leverantörsfaktura - lägger in den i programmet (med ett förfallodatum framåt i tiden) - betalningsinformation förs över till banken och leverantörsfakturan blir betald efter godkännande på banken. 

I startskedet förstår vi att det kan finnas vissa leverantörsfakturor som man inte hunnit få in i programmet innan man kopplat på banksamarbetet men då dessa förhoppningsvis bara är ett fåtal så behöver man i dagsläget välja dagens datum som förfallodatum och sedan gå in och registrera betalningen. Viktigt att påpeka är att förfallodatumet inte påverkar bokföringen. 

/Lovisa
Foto på ST

ST

  • 696 poäng 500 badge 2x thumb
Visma! Fick precis en ny uppdatering om ny kommentar på denna tråd, ett inlägg jag skrev för 3 år sedan

En idé – helt galen uppenbarligen: 
1) läs de inlägg som skrivs på forumet
2) gör något åt de problem som finns
Särskilt när de är uppenbara och något som många stör sig på.
Varför har ni annars forum?
Foto på MR

MR

  • 520 poäng 500 badge 2x thumb
Hej,

Återigen har man stött på en frustrerande spärr i programmet. Denna gång precis enligt ovanstående.

Det är inte ett förbättringsförslag, det är ett fel som behöver åtgärdas.

Min bankkoppling till Swedbank medger dessutom inte filöverföring och betalningar via eEkonomi, och därför kan jag inte se någon poäng med denna spärr. Det fungerade fint innan jag aktiverade bankkopplingen.

Mvh
Foto på Kent

Kent

  • 290 poäng 250 badge 2x thumb
I går (26/4) fick jag en faktura vidaresänd till mig, med ett förfallodatum 21/4. Den har således redan förfallit när jag fick den. Jag får nu lov att bokföra fakturan med fel förfallodatum. Det känns inte rätt..
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,608 poäng 5k badge 2x thumb
Tyvärr är det vanligt att Visma inte åtgärdar de uppenbara fel och brister som vi användare påpekar och som rimligen inte ska vara så märkvärdiga att åtgärda. Om systemet är rätt gjort ska det inte ha någon betydelse vilket förfallodatum man anger, dvs man ska kunna ange rätt datum.
Kan inte påminna mig att någon på Visma någonsin har förklarat varför man struntar i detta enkla önskemål!
Foto på Viola

Viola

  • 2,130 poäng 2k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette eEkonomi start av Kassa- och Bankhändeler - få elektroniskt transaktioner ifrån b....

Hej, jag har i dagarna fått igång att elektoniskt kunna få transaktioner ifrån SEB till Kassa- och Bankhändelser. Detta verkar fungera jättebra.
När jag har väntat på att allt ska komma igång så har jag klistrat in kontoutraget och det har också fungerat bra.
Men nu har jag stött på problem...
Jag har ett antal leverantörsfakturor som inte har blivit registrerade än då arbetsbelastningen har varit väldigt hög ett tag. De ligger med förfallodatum i början av december och har också blivit betalda direkt i internetbanken.
Nu när jag ville registrera dessa för att boka av dom mot mitt inklistrade kontoutdrag så säger systemet att det inte går att registrera fakturorna med ett förfallodatum som är innnan idag!
Jag har även beställt att få LB-funktionen för att kunna betala via en elektronisk fil, men denna funktion har jag inte aktiverat ännu under Inställningar, så det borde inte vara anledningen.

Så hur tänkte ni här egentligen?
Sunt förnuft säger ju att jag ska kunna registrera leverantörsfakturor med korrekt förfallodatum!
Speciellt med tanke på att LB-funktionen inte är aktiverad

Viola
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,608 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Viola!
Välkommen till klubben! Vi är oerhört många som försökt få något att hända i många år nu. Men som vanligt lyssnar inte Visma på kunderna utan prioriterar annat som vi inte har bett om.
Jag kan inte påminna mig att vi ens fått ett enda försök att förklara varför man har tänkt så fel - än mindre något löfte att rätta till det. Det är trist att ett i övrigt ganska bra system ska dras med sådana pinsamma missar utan anledning.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,354 poäng 20k badge 2x thumb

det finns uttag gjorda på kontot (av banken så klart) och underlaget kommer 1-2 veckor senare

(händer ibland med leverantörer med autogiro också)


Foto på Lars R

Lars R

  • 9,608 poäng 5k badge 2x thumb
?????
Foto på Bove

Bove

  • 202 poäng 100 badge 2x thumb
Jag jobbar på en byrå och registrerar väldigt ofta fakturor i efterhand när kunden har lämnat in material. Men det går ju inte att registrera fakturor enligt faktureringsmetoden. Då frångår man Skatteverkets regler för de företag som har faktureringsmetoden.!!!!!!!
Foto på rredovisning

rredovisning

  • 82 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Förfallodatum.

Hej, Varför kan jag inte sätta ett förfallodatum på en leverantörsfaktura i E-ekonomi före dagens datum?
/P
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,578 poäng 5k badge 2x thumb
Som jag skrivit förut: Välkommen till klubben!
Det här felet är känt och påpekat för Visma sedan urminnes tider men inget händer och ingen förklarar varför man vägrar rätta en så pinsam miss i systemet.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 14,340 poäng 10k badge 2x thumb
Jag måste tyvärr foga mig till skaran av missnöjd kunder gällande detta att en aktiv bankkoppling påverkar reskontrahanteringen. Jag har viss förståelse för det när det kommer till hantera LB-filer, även om jag tycker att bankerna rimligen borde välja närmaste godtagbara datum automatiskt när de stöter på gamla datum eller att Visma borde korrigera datumen när filen genereras. 

Jag har dock svårt att en sådan funktion som automatiskt kontoutdrag skall ha denna påverkan. Är det så tätt ihopbyggt inne i Visma rent tekniskt så är mitt personliga intryck att man har utvecklat fel.

Varför detta blir så galet - exempel från verkligheten
Vårt företag, och säkert många andra mindre företag i vår situation, använder sig av extern redovisningsbyrå. Den byrån försöker, för att vara så kostnadseffektiv som möjligt, samla allt arbete med enskild kund till ett eller fåtal tillfällen per månad. Vilket leder till att kontering och bokföring bara sker en eller två gånger per månad. VI lägger som kund själva upp betalningar allt eftersom men har i grunden ingen egentlig lust att hålla reda på kontering och annan bokföring.

Nuläge
I ett försök att minska både den tid vi och vår redovisninsgbyrå lägger på att vara inne i bokföringen så har vi aktiverat automatiska kontoutdrag och såg verkligen fram emot den automatiska matchningen. Men nu är vi en situation att om vi skall spara tid på kontoutdragen så måste vi lägga mycket mer tid (i form av att vara inne i Visma mycket oftare) för att göra löpande bokföring. Vilket i sin tur kommer leda till merarbete och merkostnader. Eller så stänger vi av alla former av bankkoppling och går tillbaka till manuellt klipp och klistra som i vårt gamla system( e-conomics).

Personlig upplevelse
Ur mitt perspektiv som kund så är detta dessvärre ett exempel på där Visma försöker optimera gränssnittet och användningen i systemet lite för mycket så att det istället leder till en upplevelse av merarbete hos mig som användare.


Rent konkret - min förslag till Visma:
1. Automatiska kontoutdrag och annan form av bankkoplling som bara innebär hämtning  av information från bank skall inte medföra begränsningar i förfallodatum.

2. Vid generande av LB-filer skall förfallodatum som har passerats ändras till dagens eller motsvarande tillåtet datum. En varning kan lämpligen visas på något sätt (notis/anteckning eller dylikt) för användaren att detta har skett. Min reservation här att jag inte jobbat med LB-filer än själv så jag vet inte hur det ser ut i praktiken.

3. Visma arbetar med att påverka bankerna att kunna hantera LB-filer med felaktiga datum.

4. Förklara mer utförligt varför alla former av bankkoplling påverkar förfallodatum. Uppenbarligen har i alla fall inte jag förstått det. :-)


Jag har förståelse för att man vill skydda kunden från att göra galna saker. Om inte annat så sparar det tid för tex support. Men i det här fallet så tror jag den välviljan slår över åt fel håll.

--------------------------------------------------

Även om det kan låta lite märkligt så borde Vismas arbete vara inriktat på att jag som kund skall behöva vara inne i Vismas system så lite som det bara är möjligt.

Att manuellt behöva klipp och klistra kontoutdrag är inte "så lite som möjligt". Att behöva gå in oftare i systemet bara fö att jag valt annan automatik är inte heller "så lite som möjligt". :-)
(Redigerad)
Foto på skogsvandrarn

skogsvandrarn

  • 336 poäng 250 badge 2x thumb
Så väl sammanfattat!
Foto på M Risberg

M Risberg

  • 2,512 poäng 2k badge 2x thumb
Relativt ny kund till Visma. Har för en dryg vecka sedan fått igång funktionen banksamarbete i eEkonomi, något jag sett fram mot sedan jag läst mycket gott om denna. Har inte förstått förrän nu att jag i och med detta har begränsat mitt eEkonomi så att jag inte längre kan bokföra som jag bör, med sanna siffror än om de är bakåt i tiden.

Sitter jag nu också i "skiten" och behöver mata in fel siffror i min bokföring pga okamratlig programmering? Eller finns det något sätt att komma runt detta, som t ex att tillfälligt pausa eller avsluta banksamarbetet utan att jag påförs nya kostnader när jag vill aktivera det igen?

För det andra, visst jobbar ni på att lösa det här Visma?

Ja, jag har läst att "förfallodatum" inte påverkar bokföringen. Jag tycker ändå att det känns upp-och-ner att Visma, pga en teknisk brist, ber oss att mata in osanna siffror.

Hälsningar från en vän av ordning
 
(Redigerad)
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,608 poäng 5k badge 2x thumb
Tyvärr verkar Visma en gång för alla ha bestämt sig för att just det här pinsamma felet tänker man totalt strunta i. 
Ingen av alla oss som påpekat felet har fått något vettigt svar. Vi får bara höra att det inte är planerat.
En brist som så uppenbart strider mot god bokföringssed.
Foto på M Risberg

M Risberg

  • 2,512 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Lars.

Känner du till någon officiellt uttalad guide att gå efter när eEkonomi beter sig tjurigt vad gäller förfallodatum och banksamarbete?

Än om jag sett att du varit aktiv länge i ämnet, och har skrivit i flera relaterade trådar, så har jag missat att hitta hur vi ska göra.
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,608 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! MR,

Jag förstår inte helt vad du efterlyser.  Vi har inget annat val än att sätta dagens datum som förfallodatum även om det alltid är fel för förfallna fakturor.
Vi får bara två synpunkter från Visma:
1. Man ska bokföra fakturorna i tid - moraltanten har talat.
2. Förfallodatum har ingen viktig betydelse så det kan stå vad som helst.

Vi kommer inte längre med Visma! 
Foto på M Risberg

M Risberg

  • 2,512 poäng 2k badge 2x thumb
Efterlyser en guide bara. Den skrivna manualen från Visma nämner i vanlig ordning inget om detta förfarande som är lite utanför Vismas norm.

En guide, typ:
"Vid registrering av förfallna fakturor när du har banksamarbete och inte kan ange rätt förfallodatum:
Steg 1:"

... ska jag börja med att gå via "Kassa- och bankhändelser" eller "Inköp och Bildunderlag" t ex? Jag lyckas nämligen inte få eEkonomi att acceptera den gamla fakturan (som egentligen är en avi och inte en faktura) och jag lyckas inte matcha ett kontoutdrag gällande den heller. Prövar mig fram och lär mig på vägen. Det är nyttigt det med, än om det tar mkt tid. =)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,518 poäng 5k badge 2x thumb
Hej M Risberg,

Om jag behöver föra in förfallna fakturor och har aktiverat en bankkoppling finns det flera olika alternativ på att bokföra händelsen:

1. När händelsen syns och ska bokföras under Kassa- och bankhändelser så klickar du på Matcha, väljer att matcha mot ett övrigt uttag och egen kontering och kan på så sätt bokföra händelsen.
Vill du kan du även då koppla ett bildunderlag (din avi) till denna bokföringshändelse genom att klicka på Koppla bild som du ser i denna vy.

2. Du lägger upp avin som en leverantörsfaktura under Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura.
Däremot måste du då precis som tidigare nämnt i denna tråden välja att förfallodatum är dagens datum eller senare, du kan ej välja ett datum som vi har passerat.
Sen kan du då matcha din bankhändelse mot en betalning av leverantörsfaktura.
Det viktiga för din bokföring är ändå faktura- och betaldatum då det är på dessa datum som dina verifikationer hamnar på om du bokför enligt faktureringsmetoden.


Vi tar det till oss att det hade kunnat vara bra med en manual/skriven hjälp för detta scenario.

Ha en fin dag!

/Cecilia
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,608 poäng 5k badge 2x thumb
Bättre än den manualen vore att rättar systemet så att man kan registrera korrekt.
Foto på M Risberg

M Risberg

  • 2,512 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Cecilia.

Än om jag håller med Lars om att det vore bättre att programmet fixades än att gå runt buggen med nya instruktioner så har jag nu registrerat avierna enl. dina instruktioner - och det gick bra. Tack för det. Men! Nu upptäcker jag att statistiken på startsidan blir fel, precis som Viola också skrivit.

Nu behöver jag istället hjälp med att justera något i eEkonomi så att statistiken visar rätt. eEkonomis visuella feedback och statistik var en av anledningarna till varför jag köpte eEkonomi. Den är viktig för mig.

Om det vore en engångshändelse att jag behövde registrera något i efterhand så hade jag kunnat se mellan fingrarna. Men det här kommer inte vara den enda gången jag kommer att behöva registrera avier och fakturor i efterhand, så .. jag behöver hjälp med detta.
 
Foto på Viola

Viola

  • 2,130 poäng 2k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Felaktigt förfallodatum på leverantörsfakturor - eEkonomi.

Hej

Använder aktiv bankkoppling gentemot SEB.
Använder inte elektronisk fil (LB-fil) för att betala leverantörsfakturor.

Jag är redovisningskonsult och får från vissa klienter bokföring och fakturor månadsvis. När jag registrerar leverantörsfakturor i Visma eEkonomi (för att ha en aktuell reskontra) så kan jag så gott som aldrig använda korrekt förfallodatum.

Förstår inte varför ni har denna spärr då man inte använder LB-filer eller Handelsbanken.

Uppenbarligen är det felaktigt och måste korrigeras omedelbart. Statistiken i ert program blir ju helt värdelöst så länge det är såhär.

Vänligen förklara orsaken och när ni tänker rätta till felet

Viola
Foto på M Risberg

M Risberg

  • 2,512 poäng 2k badge 2x thumb
Idag fick jag en ny version av eEkonomi, v201806175ebc581. Tyvärr visas statistiken fortfarande fel på startsidan.

Visma: Är det möjligt att vi kan få feedback på att ni tagit emot denna felanmälan? Kanske ge oss en prognos?

Vänligen,
Risberg
 
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

  • 3,864 poäng 3k badge 2x thumb
Hej M Risberg,

Jag bryter ut ditt svar till en egen tråd för att fortsätta diskussionen där.

Ha det fint!
/Fanny

Du hittar den nya konversationen här: Statistik visar fel på startsidan - eEkonomi
Foto på M Risberg

M Risberg

  • 2,512 poäng 2k badge 2x thumb
Visma!

Idag den 18 oktober 2018,  omkring fyra år efter att detta rapporterades här, är det fortfarande en BUGG i eEkonomi Smart som yttrar sig att det inte är möjligt att bokföra med rätt datum vad gäller fakturor om man bokför efter en fakturas förfallodatum.

Jag har problem med detta bl a eftersom en del av de fakturor jag får har förfallodatum PÅ SAMMA DAG som de faktureras - och jag kan vara på resande fot och hinner inte med att bokföra precis varje dag. Jag jobbar inte 24/7. Dessutom kan eEkonomi INTE alltid vara min högsta prioritet när jag kommer till min verksamhet på morgonen. Min åsikt: eEkonomi, liksom datorer och teknik i stort, ska vara designat så att det arbetar åt MIG / användaren, inte tvärt om. Håller ni inte med?

Jag får fortfarande: "Det finns 1 fel - Förfallodatum får inte vara tidigare än dagens datum." 

Inte nog med att ni begär av mig att jag matar in falska datum i mitt bokföringsprogram, den färgglada statistiken på startsidan verkar basera sig på dessa felaktiga siffror, istället för de enda rätta siffrorna som går att mata in - fakturadatum samt kassa- och bankhändelser - och visas därav helt fel. Det är ju värdelöst och stämmer inte alls överens med tjänstens tjusiga produktblad på hemsidan. Inte så SMART som marknadsföringen får eEkonomi att låta.

Jag skulle uppskatta om ni sätter er in i vår vardag och sedan ger oss en prognos för hur arbetet fortgår med att ta itu med det korkade felet i ert program. Det känns som att det bör vara en sån liten sak för er att åtgärda men som skulle betyda så mycket för oss som använder tjänsten. Eller saknar ni verkligen kompetensen att lösa problemet?

Jag VILL fortsätta att vara er kund. Vänligen gör det lätt för mig att ta det beslutet,
Risberg
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,608 poäng 5k badge 2x thumb
Ja, det är otroligt att Vismas utvecklingspersonal är totalt tondöv när det gäller något så självklart som detta. Det kan omöjligen vara ett problem för systemet att hantera korrekt information. Är det trots allt ett problem så beror det på att utvecklarna inte har en aning om hur verkligheten ser ut, utan sitter och utvecklar sitt egna lilla drömslott.
Har Visma råd att ha sådana utvecklare? 
Foto på Kent

Kent

  • 290 poäng 250 badge 2x thumb
Är det förenligt med god bokföringssed att registrera fakturor med fel förfallodatum?

Kan man få det svaret här eller behöver man vända sig till en revisor eller kanske till skattemyndigheten?
Generellt så känns som om Visma nya program lider av brist på verklighetsanknytning. Även Lön 600 har det problemet. Där kan man endast ha två lönekörningar öppna vilket innebär att om man vill göra en rättelse på en äldre lön så måste man radera lönekörningarna efter denna. Man undrar på vilken planet som allt sker i kronologisk ordning och är rätt från början... mycket märkligt.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,354 poäng 20k badge 2x thumb

Ingen stor sak/problem för mig MEN ibland kommer en faktura som är betald via autogiro och först då får man fatt på fakturan för registrering, då är förfallodagen dagen innan d.v.s. när den betaldes

Foto på M Risberg

M Risberg

  • 2,512 poäng 2k badge 2x thumb
Jag kommer från systertråden "Statistik visar fel på startsidan" (som Theodor Ahlström nyss stängt). Den handlar om att statistiken på startsidan i eEkonomi verkar basera sig på förfallodatum / dag för betalning på våra fakturor.

För oss som har bankkoppling + inte alltid lyckas bokföra allt precis varje dag, jag vet; "enligt god redovisningssed", får missvisande statistik när vi inte kan använda oss av faktiska förfallodatum utan får ställa "dagens datum" som förfallodatum - och jag ställer mig frågan: Varför? Det här går så klart att ordna till det bättre! =)

Så här ser min statistik ut just nu:


Nä, egentligen har jag haft ett relativt jämnt flöde av pengar ut ur verksamheten de senaste veckorna men på staplarna i eEkonomi ser det ut som om jag haft nästan alla mina utgifter vecka 46. Så är fallet inte alls, eEkonomi visar fel.

Kan vi inte be utvecklarna göra om det här? Vad sägs om att låta oss användare basera vår statistik på ordinarie förfallodatum alternativt fakturadatum / datum på kvitto?

(Det kanske finns ännu fler eller bättre idéer kring en annan lösning ..?)

(Och Theodor, tråden du stängde handlade om att statistiken visar fel, inte om önskemålet att få ange förfallodatum bakåt i tiden. Personligen tycker jag det är två skilda frågor.)

Hurra! Låt oss tillsammans bidra till ett bättre eEkonomi! :D
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,576 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Att kunna registrera en faktura med gammalt förfallodatum är inget som kommer att införas under 2018. Vi har ambitionen att titta på detta men så som det ser ut just nu kan vi inte ge någon information om när det kommer att ske. 

Ha det fint!
/Jenny
Foto på M Risberg

M Risberg

  • 2,512 poäng 2k badge 2x thumb
Goddag yxskaft. =)

Theodor stängde tråden som handlade om att eEkonomi visar statistiken fel, till vilket mitt inlägg ovan relaterade. Mitt inlägg ovan handlar om statistiken och inte om att registrera fakturor med gammalt förfallodatum.

Jenny, du som sitter inhouse Visma; skulle du kunna tänka dig att fråga utvecklingsavdelningen på vilket data statistiken på Startsidan baserar sig på? Är det rätt uppfattat av mig t ex att den grundar sig i fakturors förfallodatum och inte fakturadatum?

Med hopp om ett 2019 fyllt av trevliga och efterlängtade uppdateringar av eEkonomi,
ha det fint du med.
/MR
(Redigerad)
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,576 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Min uppdatering på tråden var inte ett svar på din fråga utan ett generellt för önskemålet gällande att kunna registrera en faktura med gammalt förfallodatum :)

När det kommer till statistiken på startsidan så är det precis som du skriver att programmet kollar på förfallodatumet. Jag förstår att det ställer till det för er som har aktiv bankkoppling och att det inte ger en rättvis bild på hur det faktiskt är. Jag har öppnat upp tråden igen som Theodor stängde för att särskilja dessa trådar.

/Jenny
Foto på skogsvandrarn

skogsvandrarn

  • 336 poäng 250 badge 2x thumb
Om det nu ska vara så helt hopplöst omöjligt att tillåta oss att skriva in ett gammalt datum kan ni inte ändra så den fyller i dagens datum automatiskt.

Ett annat sätt som skulle lösa att det blir rätt fler gånger är att utveckla er app till telefonen så man även kan registrera via den dvs läsa in fakturorna lika smidigt som bank apparna gör (scanna).  Det är främsta anledningen till att det ställer till det för mig. 
Jag är lat och gör det för sent. Och blir det så mycket lättare att regga betalningen direkt med bankappen. 

Ok att låta underlagen bli lite ofullständiga när när vi använder telefonen (då vill man inte fylla i en rad i onödan). Senare fyller vi i resten eller redovisningsbyrån som då kompletterar betalningsuppdraget.
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,456 poäng 5k badge 2x thumb
Hej  skogsvandrare!

Ditt förslag att systemet ändrar till dagens datum är OK, men innebär att man accepterar ett felaktigt datum i reskontran.
Bättre vore - och det är ett gammalt förslag - att låta oss skriva in rätt gamla datum i Visma men att systemet i LB-filen ändrar till dagens datum så att det fungerar med banken. Borde vara enkelt och inte skapa några följdproblem.
Men, som vanligt, får vi inte några kvalitativa svar från Visma. Aldrig en bedömning av huruvida våra förslag är rimliga eller ej. Bara att man ska titta på det eller tänker låta bli.
Foto på skogsvandrarn

skogsvandrarn

  • 336 poäng 250 badge 2x thumb
Håller med dig helt Lars R. Kände mig mest rätt uppgiven efter att ha läst hela tråden. Att något så enkelt ska vara så svårt. Det handlar om att inte vilja acceptera att anpassa programmet till verkligheten då det är en så enkel fix.