Registrera faktura med gammalt förfallodatum - eEkonomi

• 16
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 veckor sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Hej,
Jag har märkt att jag i modulen med bankkoppling inte kan registrera faktura med förfallodatum senare är dagens datum. Varför är det så, och går det låsa upp den möjligheten? Det bästa om det finns en gammal faktura är ju att kunna registrera det korrekta datumet.
Foto på ST

ST

• 696 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 16
Foto på skogsvandrarn

skogsvandrarn

• 336 poäng 250 badge 2x thumb
Ett till tips på vägen. När man då redan kommit på efterkälken och först betalat via banken. Sedan reggar leverantörsfakturan så kommer vi till sista steget. När vi då matchar bankhändelsen. Då har ni chansen igen att lägga in ett mer korrekt datum... Men det lättaste vore förstås att acceptera den rätta förfallodagen...
Foto på jola

jola

• 694 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Tillåt att att förfallodatum på leverantörsfaktura är tidigare än dagens datum. Ä....

Bakgrund/behov:
När en leverantörsfaktura registreras får man ibland felmeddelandet "Förfallodatum får inte vara tidigare än dagens datum.". Rent betalningsmässigt behöver jag betala fakturan omgående, men för reskontran vill jag registrera det förfallodatum som är överenskommet med leverantören, dvs (nästan alltid) det förfallodatum som står på fakturan.

Förbättringsförslag: 
Ändra så att förfallodatum får anges tidigare än dagens datum när en leverantörsfaktura registreras, genom att ersätta dagens stoppande fel med ett varningsmeddelande.  Exempelvis: "Varning. Angivet förfallodatum är tidigare än dagens datum."
Varningsmeddelandet behöver visas direkt när fältet har fyllts i, innan man trycker på knappen "Bokför". Helst med en annan färg än röd för att tydliggöra att det inte är ett stoppande fel.

Följdkrav: För de fakturor som registreras med ett förfallodatum tidigare än dagens datum, ska funktionen för leverantörsbetalningar (LB-filer) sätta  betalningsdatum till första möjliga betalningsdag (dvs, till "omgående betalning" enligt bankgirots specifikation för Leverantörsbetalningar).
(Redigerad)
Foto på Lars R

Lars R

• 9,608 poäng 5k badge 2x thumb
Välkommen! Du är i gott sällskap med det här önskemålet. Det är nog idag bara Visma som inte vill förstå att det här är viktigt. Alla vi andra vill ha en korrekt registrering av våra fakturor.